Via politie en "De Boer" heeft spreker menig
maal verzocht aan de bewoners van de Molenstraat zo min
mogelijk daar te parkeren. Aan dat verzoek werd deels
wel en deels niet nodig geacht te voldoen en daardoor is
het mot parkoren in de Molenstraat drukker dan het be
hoeft. Hem is iemand bekend die regelmatig dag en nacht
2 auto's aan de straat heeft staan,een .ander heeft er
altijd een staan en met het toenemend verkeer kan dit
niet door de beugel. In 1958, zo vervolgt sprekerwaren
er in de Molenstraat 19 aanrijdingen met 3 gewonden,
in 1959 16 met 2 gewonden en in 1960 al 26 aanrijdingen
met 4 gewonden. Deze zaak is in ruime mate bekeken in
de kommissie Groei en Ontwikkeling en Burgeme.ster en
Wethouders menen te kunnen voorstellen een wachtverbod
aan de Westzijde van de Molenstraat voor langer dan 15
minuten en drie voetgangersoversteekplaatsen t.w. een
in de nabijheid van de Prinsenstraat en Wildertsedijk,
waarlangs de schooljeugd veelvuldig naar de Burgemees
ter Manderslaan gaat, één nabij het St.Anna-pensionaat
waar 4 x per dag de schoolkinderen oversteken en één
nabij de Katerstraat,waarmee ook kerkbezoekers gediend
zijn. Op zondagen is er bij de kerk altijd politie aan
wezig.
Het voorstel van Burgemeester en Wethouders
is het verzoek aan Waterstaat te richten om dit wacht
verbod op to leggen en 3 zebra—paden in nauw over
leg met de A.N.W.B. aan te leggen, Konform het advies
van de kommissie stellen Burgemeester en Wethouders
voor het wachtverbod te doen gelden op alle'werkdagen.
De Heer Valk heeft deze kwestie in de kommis
sie mede bekeken, maar inmiddels heeft hij ook bezwaren
van mensen uit de straat gehoord; het lijkt hem mis
schien toch beter een half uur parkeren toe te staan;
bevredigt dit niet, dan kan nog altijd op een kwartier
over gegaan worden. Als men in een winkel komt waar
het druk is,kan men gemakkelijk 20 minuten moeten wach
ten; als er dan politiekontrole is, komt men met 5 mi
nuten over de limiet. Dit zijn bezwaren van de midden
stand en hem persoonlijk lijkt een half uur laten par
keren beter. Het is gemakkelijker later op een kwartier
over te gaan dan nu ineens
De Heer Verheijen vindt het fijn dat de hear
Valk ook inziet dat een kwartier te kort is>al is de
kommissie dan ook tot een andere konklusie gekomen.
Hij deelt diens mening eerst een hele dag mogen par
keren en nu plotseling maar een kwartier is rigoureus.
Praktisch gezien is hij het ook met de heer Valk eens,
want een kwartier kans voor een boodschap is voor toe
risten en vooral bij enige drukte erg kort. Kontrole
heeft tot konsekwentie een verbaal en dan zal het voor
betrokkene wel de laatste keer zijn dat hij in Zundert
boodschappen deed. Spreker vindt dit vrij ernstig voor
de middenstand en wil in deze het standpunt Valk steu
nen of anders voorstellen er een half uur van te maken.
Wethouder ellis meent, dat de heren Valk en Verheijen
in bepaald opzicht gelijk hebben; er is steeds toenemend verkeer
en het enig motief is geweest: do veiligheid op de weg.
Die wil winkelen, kan best in een latarfcier klaar komen; wil men
langer blijven dan moet men maar parkeren op een der parkeer-
pleinen.
Spreker acht het in het belang van de middenstand de
weg zoveel mogelijk vrij te houden; hij voelt er daarom voor
de tijd te houden op een kwartier.
De Heer Buijs is het eens met de Heer Pellis; z.i. zou
er helemaal een parkeerverbod moeten komen. De kommissie vond
dit te erg en heeft een kwartier gelegenheid gelaten; heeft men
wat boodschappen dan is e^n half uur ook te kort en dan kan men
beter parkeren op een of ander plein. Spreker wil daarom vasthou
den aan het kwartier; anders is het beter een algeheel verbod
ia te stellen.
De Heer van Bedaf wijst er op, da^eer ten slotte om
gaat wat Waterstaat goeddunkt..Het is niet bekend of deze ge
noegen neemt met deze beperking; het kan evengoed een algeheel
verbod worden.
De Heer van Aert moet helaas blijven bij het stand
punt van de kommissie;wat is het zwaarst,vraagt hij zich af,de
verkeersveiligheid of de middenstand» Hij is het eens met de
Heer Pellis; hoe radikaler ingegrepen wordt hoe beter.
De Voorzitter meent dat misschien de gedachte naar
voren, komt dat deze parkeerbeperking gaat indruisen tegen de
belangen van do middenstand,maar dat is bepaald niet het geval.
Juist wanneer het verkeer veilig kan passeren,zal Waterstaat
het niet nodig vinden in te grijpen. Hem is het bei. end, dat
Waterstaat liever een algeheel parkeerverbod ziet; dit nu kan
de raad voorkomen juist door tijdig maatregelen te nemen en
Waterstaat vóór te zijn op een algeheel verbod. Als het voor
liggende besluit vastgesteld wordt (afgezien van de omstandig
heid of de beperking moet liggen op g- of uur is dit juist
in het belang van de middenstand,omdat er een algeheel verbod
mee voorkomen wordt.
Wat, zo vervolgt Spreker, aangaat de tijdsduur' bij
een half uur de kontrole voor de politie moeilijker,want over
tredingen moeten nu eenmaal gekonstateerd worden.
Voor hem zijn er evenwel geen overwegende redenen meer
nu de parkeergelegenheden stilaan in goede orde zijn gekomen,
met name het Poteindplein de Kerkgang,de Markt en het Nassau-
plein en bovendien binnenkort het Oranjeplein.De autobezitters
zijn overal verplicht daar,waar het verkeer dit niet toelaat,
hun wagens weg te houden.
Zelf kan men,aldus nog steeds Spreker,konstateren,hoe
druk het in de straat is, en hoe vooral in het zuidelijk deel
bij de Pelikaan, wanneer er veel geparkeerd wordt ,daar moei
lijk gepasseerd kan worden. Bovendien moet op een verkeerstoename
van 10$ s-jaars gerekend worden. In juni,juli en augustus pas
seren 10.000 auto's en een gemiddelde van 7.000 dwingt z.i.
tot maatregelen.