Via politie en "De Boer" heeft spreker menig maal verzocht aan de bewoners van de Molenstraat zo min mogelijk daar te parkeren. Aan dat verzoek werd deels wel en deels niet nodig geacht te voldoen en daardoor is het mot parkoren in de Molenstraat drukker dan het be hoeft. Hem is iemand bekend die regelmatig dag en nacht 2 auto's aan de straat heeft staan,een .ander heeft er altijd een staan en met het toenemend verkeer kan dit niet door de beugel. In 1958, zo vervolgt sprekerwaren er in de Molenstraat 19 aanrijdingen met 3 gewonden, in 1959 16 met 2 gewonden en in 1960 al 26 aanrijdingen met 4 gewonden. Deze zaak is in ruime mate bekeken in de kommissie Groei en Ontwikkeling en Burgeme.ster en Wethouders menen te kunnen voorstellen een wachtverbod aan de Westzijde van de Molenstraat voor langer dan 15 minuten en drie voetgangersoversteekplaatsen t.w. een in de nabijheid van de Prinsenstraat en Wildertsedijk, waarlangs de schooljeugd veelvuldig naar de Burgemees ter Manderslaan gaat, één nabij het St.Anna-pensionaat waar 4 x per dag de schoolkinderen oversteken en één nabij de Katerstraat,waarmee ook kerkbezoekers gediend zijn. Op zondagen is er bij de kerk altijd politie aan wezig. Het voorstel van Burgemeester en Wethouders is het verzoek aan Waterstaat te richten om dit wacht verbod op to leggen en 3 zebra—paden in nauw over leg met de A.N.W.B. aan te leggen, Konform het advies van de kommissie stellen Burgemeester en Wethouders voor het wachtverbod te doen gelden op alle'werkdagen. De Heer Valk heeft deze kwestie in de kommis sie mede bekeken, maar inmiddels heeft hij ook bezwaren van mensen uit de straat gehoord; het lijkt hem mis schien toch beter een half uur parkeren toe te staan; bevredigt dit niet, dan kan nog altijd op een kwartier over gegaan worden. Als men in een winkel komt waar het druk is,kan men gemakkelijk 20 minuten moeten wach ten; als er dan politiekontrole is, komt men met 5 mi nuten over de limiet. Dit zijn bezwaren van de midden stand en hem persoonlijk lijkt een half uur laten par keren beter. Het is gemakkelijker later op een kwartier over te gaan dan nu ineens De Heer Verheijen vindt het fijn dat de hear Valk ook inziet dat een kwartier te kort is>al is de kommissie dan ook tot een andere konklusie gekomen. Hij deelt diens mening eerst een hele dag mogen par keren en nu plotseling maar een kwartier is rigoureus. Praktisch gezien is hij het ook met de heer Valk eens, want een kwartier kans voor een boodschap is voor toe risten en vooral bij enige drukte erg kort. Kontrole heeft tot konsekwentie een verbaal en dan zal het voor betrokkene wel de laatste keer zijn dat hij in Zundert boodschappen deed. Spreker vindt dit vrij ernstig voor de middenstand en wil in deze het standpunt Valk steu nen of anders voorstellen er een half uur van te maken. Wethouder ellis meent, dat de heren Valk en Verheijen in bepaald opzicht gelijk hebben; er is steeds toenemend verkeer en het enig motief is geweest: do veiligheid op de weg. Die wil winkelen, kan best in een latarfcier klaar komen; wil men langer blijven dan moet men maar parkeren op een der parkeer- pleinen. Spreker acht het in het belang van de middenstand de weg zoveel mogelijk vrij te houden; hij voelt er daarom voor de tijd te houden op een kwartier. De Heer Buijs is het eens met de Heer Pellis; z.i. zou er helemaal een parkeerverbod moeten komen. De kommissie vond dit te erg en heeft een kwartier gelegenheid gelaten; heeft men wat boodschappen dan is e^n half uur ook te kort en dan kan men beter parkeren op een of ander plein. Spreker wil daarom vasthou den aan het kwartier; anders is het beter een algeheel verbod ia te stellen. De Heer van Bedaf wijst er op, da^eer ten slotte om gaat wat Waterstaat goeddunkt..Het is niet bekend of deze ge noegen neemt met deze beperking; het kan evengoed een algeheel verbod worden. De Heer van Aert moet helaas blijven bij het stand punt van de kommissie;wat is het zwaarst,vraagt hij zich af,de verkeersveiligheid of de middenstand» Hij is het eens met de Heer Pellis; hoe radikaler ingegrepen wordt hoe beter. De Voorzitter meent dat misschien de gedachte naar voren, komt dat deze parkeerbeperking gaat indruisen tegen de belangen van do middenstand,maar dat is bepaald niet het geval. Juist wanneer het verkeer veilig kan passeren,zal Waterstaat het niet nodig vinden in te grijpen. Hem is het bei. end, dat Waterstaat liever een algeheel parkeerverbod ziet; dit nu kan de raad voorkomen juist door tijdig maatregelen te nemen en Waterstaat vóór te zijn op een algeheel verbod. Als het voor liggende besluit vastgesteld wordt (afgezien van de omstandig heid of de beperking moet liggen op g- of uur is dit juist in het belang van de middenstand,omdat er een algeheel verbod mee voorkomen wordt. Wat, zo vervolgt Spreker, aangaat de tijdsduur' bij een half uur de kontrole voor de politie moeilijker,want over tredingen moeten nu eenmaal gekonstateerd worden. Voor hem zijn er evenwel geen overwegende redenen meer nu de parkeergelegenheden stilaan in goede orde zijn gekomen, met name het Poteindplein de Kerkgang,de Markt en het Nassau- plein en bovendien binnenkort het Oranjeplein.De autobezitters zijn overal verplicht daar,waar het verkeer dit niet toelaat, hun wagens weg te houden. Zelf kan men,aldus nog steeds Spreker,konstateren,hoe druk het in de straat is, en hoe vooral in het zuidelijk deel bij de Pelikaan, wanneer er veel geparkeerd wordt ,daar moei lijk gepasseerd kan worden. Bovendien moet op een verkeerstoename van 10$ s-jaars gerekend worden. In juni,juli en augustus pas seren 10.000 auto's en een gemiddelde van 7.000 dwingt z.i. tot maatregelen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1961 | | pagina 21