m 3a betreft een controleur in algemene dienst.Balemans oefent deze funktie uit, maar die is tot nu toe gesplitst in diverse onderdelen.Beter is het al- die controles 'in één post samen te vatten en hem controleur in algemene dienst te maken. Het salaris kan in maximum 4.080,bedragen, te bereiken in 3 jaar. Verder heeft de praktijk geleerd, dat er op Gemeente werken iemand in een administratieve funktie nodig is om de problemen mee op te lossen en vooral om het kontakt te on derhouden. met de technische en administratieve ambtenaren. Het betreft hier een vorname funktiewaarvoor de rang van adjunkt-kommks of - om een zeer behoorlijke kracht te krijgen - zelfs van kommies gedacht is. Voorts wordt voorgesteld om de funktie van tekenaar in te voegen; de leerling-tekenaar kan dan tekenaar wordenl. Voor gemeente-werken is dan nog nodig een schoonhoudster op halve dagtaak met een salaris van 1.107,Uit het schriftelijk voorstel leest hij enige passages met betrek king tot dit onderdeel voor. Tenslotte betreft het voorstel nog de formatie in de rang van kommi.s. Thans is één kommies en drie adjunkt-kom- miezen toegestaanvoorgesteld wordt 2 komraiezen en 2 adjunkt- kommiezen om de mogelijkheid .tct bevordering open te houden. Be Heer Buijs is er niet van overtuigd dat op Gemeen te-werken in de rang van adjunkt-kommies of kommies wel een| kracht met voldoende kennis te krijgen is. De Heer Kunst vraagt of op Gemeente-Werken iemand nieuw aangesteld of bevordert wordt; hij vraagt zich af of de zaken na aanvulling beter zullen gaan. De Voorzitter zegt,dat het een nieuwe rang is. Het is de bedoeling; deze kracht brieven te laten concipiëren en nauw kontakt te houden. Hij moet kijk hebben zowel op ge meente-werken als op de gemeente-administratie. De Heer van Bedaf ziet Bever de best mogelijke kracht b.v. een meester in de rechten. De Voorzitter wil de zaak nog eens nader bekijken als de Raad Burgemeester en Wethouders kan machtigen eventueel een hogere rang in te voeren en de verordening dienovereen komstig te wijzigen. De Heer Matthijssen informeert of de nieuwe funktie bij gemeente-werken uit de huidige bezetting gehaald kan worden. De Voorzitter zegtdat dit nog niet .-bekeken is. De te benoemen kracht moet iets in de mars hebben,zelfwerk zaamheid bezitten van alle kanten en bovendien in de eerste plaats ook een financiële man zijn. Geen der leden stemming vragende, kan het voorstel geacht worden te zijn aangenomen Toepassing rijksregeling lonenTsüïaris- sen per 1 jan 1 957. Krediet uit breiding theehuis Blad 4 IXVoorstel van Burgemeester en Wethouders tot het van over eenkomstige toepassing verklaren voor het gemeente-per soneel van de.rijksregeling inzake lonen en salarissen per 1 januari 1957. De Voorzitter zegt, dat deze regeling verband houdt met de algemene ouderdomswet waardoor de salarissen met 5,6:/o opgetrokken kunnen worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt totovereenkomstige toepassing besloten. X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het ver lenen van een krediet voor de uitbreiding van het theehuisje op het sportpark. De Voorzitter herinnert er aan, dat destijds de Heer Mertens uitbreiding van het theehuis heeft geadviseerdter wijl de Heer Buijs bij de begrotingsbehandeling aandacht ge vraagd heeft voor de vergroting van het theehuis.Burgemeester en Wethouders hebben de mogelijkheid voor vergroting bekeken. Het theehuis is aan de zeer kleine kant; wil het zijn aan trekkelijkheid behouden, dan is het voor de service wenselijk een betere akkomodatie te maken. De N.K.S, is al.aangetrokken waardoor 1000 jongens hier geweest zijn; scholen uit Breda, en Etten.komen hier hun sportdagen houden en als het theehuis uitgebreid wordt kan men steeds meer aantrekken b.v. ouden van dagen. Deze N.K.S. en - als het mogelijk is een camping in de buurt- zijn voor dè middenstand van het grootste belang. Die 1000 jongens laten ieder wel 10,in Zundert achter. De opvoering van het sportpark zal ook de buitenwijken nog meerman aantrekken. De trek moet zo; groot mogelijk gemaakt worden. Dit alles heeft zwaar gewogen bij .het plan tot ver groting. Het theehuis is gebleken rendabel te zijn,trouwens Gedeputeerde Staten moeten dit.ook zien. De opbrengst van de tapperij in 1955 met een warme zomer maar nog zonder kelder bedroeg 1.760,29 zuiver voor de gemeente. In 1956, dat heel slecht was, bedroeg de zuivere opbrengst 2.906,95, hetgeen een geweldige sprong is. Bovendien is het theehuis in 1956 onbeheerd geweest en zaten Burgemeester en Wethouders met de handen in het haar omdat de exploitant het plotseling liet zitten. Daik zij Wethouder Damen kon 2 dagen voor het corso de exploitatie voortgang vinden. Hu het bezoek aan het theehuis ènaan Zundert in stij gende lijn is-,menen Burgemeester en Wethouders, dat het rechtvaardig is tot uitbreiding over te gaan om de trek te behouden en te bevorderen, is er geen service, dan zal het bezoek afnemen, vooral ook omdat de omgeving tonnen gelds uitgeeft oni de trek te krijgen. Daarom hebben Burgemeester en Wethouders het idee der Heren Mertens en Buijs onder de loupe genomen en stellen voor 30.000,krediet te verlenen. Er is dok kontakt met de 2.H.B. geweest,want deze heeft recht van opstal. De laatste jaren is er al geen huur mee -:- betaald moetenworden. Als de. gemeente zelf bouwt, komt het recht van opstal te vervallen en zal de 2.H.B. bovendien een inventaris leveren vah 10.000,— N. S. 17192 II

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1956 | | pagina 45