m
3a
betreft een controleur in algemene dienst.Balemans
oefent deze funktie uit, maar die is tot nu toe gesplitst
in diverse onderdelen.Beter is het al- die controles 'in één
post samen te vatten en hem controleur in algemene dienst
te maken. Het salaris kan in maximum 4.080,bedragen,
te bereiken in 3 jaar.
Verder heeft de praktijk geleerd, dat er op Gemeente
werken iemand in een administratieve funktie nodig is om de
problemen mee op te lossen en vooral om het kontakt te on
derhouden. met de technische en administratieve ambtenaren.
Het betreft hier een vorname funktiewaarvoor de rang van
adjunkt-kommks of - om een zeer behoorlijke kracht te krijgen
- zelfs van kommies gedacht is.
Voorts wordt voorgesteld om de funktie van tekenaar
in te voegen; de leerling-tekenaar kan dan tekenaar wordenl.
Voor gemeente-werken is dan nog nodig een schoonhoudster op
halve dagtaak met een salaris van 1.107,Uit het
schriftelijk voorstel leest hij enige passages met betrek
king tot dit onderdeel voor.
Tenslotte betreft het voorstel nog de formatie in de
rang van kommi.s. Thans is één kommies en drie adjunkt-kom-
miezen toegestaanvoorgesteld wordt 2 komraiezen en 2 adjunkt-
kommiezen om de mogelijkheid .tct bevordering open te houden.
Be Heer Buijs is er niet van overtuigd dat op Gemeen
te-werken in de rang van adjunkt-kommies of kommies wel een|
kracht met voldoende kennis te krijgen is.
De Heer Kunst vraagt of op Gemeente-Werken iemand
nieuw aangesteld of bevordert wordt; hij vraagt zich af
of de zaken na aanvulling beter zullen gaan.
De Voorzitter zegt,dat het een nieuwe rang is. Het is
de bedoeling; deze kracht brieven te laten concipiëren en
nauw kontakt te houden. Hij moet kijk hebben zowel op ge
meente-werken als op de gemeente-administratie.
De Heer van Bedaf ziet Bever de best mogelijke kracht
b.v. een meester in de rechten.
De Voorzitter wil de zaak nog eens nader bekijken als
de Raad Burgemeester en Wethouders kan machtigen eventueel
een hogere rang in te voeren en de verordening dienovereen
komstig te wijzigen.
De Heer Matthijssen informeert of de nieuwe funktie
bij gemeente-werken uit de huidige bezetting gehaald kan
worden.
De Voorzitter zegtdat dit nog niet .-bekeken is. De
te benoemen kracht moet iets in de mars hebben,zelfwerk
zaamheid bezitten van alle kanten en bovendien in de eerste
plaats ook een financiële man zijn.
Geen der leden stemming vragende, kan het voorstel
geacht worden te zijn aangenomen
Toepassing
rijksregeling
lonenTsüïaris-
sen per 1 jan
1 957.
Krediet uit
breiding
theehuis
Blad 4
IXVoorstel van Burgemeester en Wethouders tot het van over
eenkomstige toepassing verklaren voor het gemeente-per
soneel van de.rijksregeling inzake lonen en salarissen
per 1 januari 1957.
De Voorzitter zegt, dat deze regeling verband houdt
met de algemene ouderdomswet waardoor de salarissen met
5,6:/o opgetrokken kunnen worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt totovereenkomstige
toepassing besloten.
X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het ver
lenen van een krediet voor de uitbreiding van het
theehuisje op het sportpark.
De Voorzitter herinnert er aan, dat destijds de Heer
Mertens uitbreiding van het theehuis heeft geadviseerdter
wijl de Heer Buijs bij de begrotingsbehandeling aandacht ge
vraagd heeft voor de vergroting van het theehuis.Burgemeester
en Wethouders hebben de mogelijkheid voor vergroting bekeken.
Het theehuis is aan de zeer kleine kant; wil het zijn aan
trekkelijkheid behouden, dan is het voor de service wenselijk
een betere akkomodatie te maken.
De N.K.S, is al.aangetrokken waardoor 1000 jongens
hier geweest zijn; scholen uit Breda, en Etten.komen hier
hun sportdagen houden en als het theehuis uitgebreid wordt
kan men steeds meer aantrekken b.v. ouden van dagen.
Deze N.K.S. en - als het mogelijk is een camping in
de buurt- zijn voor dè middenstand van het grootste belang.
Die 1000 jongens laten ieder wel 10,in Zundert achter.
De opvoering van het sportpark zal ook de buitenwijken nog
meerman aantrekken. De trek moet zo; groot mogelijk gemaakt
worden.
Dit alles heeft zwaar gewogen bij .het plan tot ver
groting. Het theehuis is gebleken rendabel te zijn,trouwens
Gedeputeerde Staten moeten dit.ook zien. De opbrengst van de
tapperij in 1955 met een warme zomer maar nog zonder kelder
bedroeg 1.760,29 zuiver voor de gemeente. In 1956, dat
heel slecht was, bedroeg de zuivere opbrengst 2.906,95,
hetgeen een geweldige sprong is. Bovendien is het theehuis
in 1956 onbeheerd geweest en zaten Burgemeester en Wethouders
met de handen in het haar omdat de exploitant het plotseling
liet zitten. Daik zij Wethouder Damen kon 2 dagen voor het
corso de exploitatie voortgang vinden.
Hu het bezoek aan het theehuis ènaan Zundert in stij
gende lijn is-,menen Burgemeester en Wethouders, dat het
rechtvaardig is tot uitbreiding over te gaan om de trek te
behouden en te bevorderen, is er geen service, dan zal het
bezoek afnemen, vooral ook omdat de omgeving tonnen gelds
uitgeeft oni de trek te krijgen.
Daarom hebben Burgemeester en Wethouders het idee der
Heren Mertens en Buijs onder de loupe genomen en stellen voor
30.000,krediet te verlenen. Er is dok kontakt met de
2.H.B. geweest,want deze heeft recht van opstal. De laatste
jaren is er al geen huur mee -:- betaald moetenworden. Als de.
gemeente zelf bouwt, komt het recht van opstal te vervallen
en zal de 2.H.B. bovendien een inventaris leveren vah
10.000,—
N. S. 17192 II