Blad 2a. Als er hier een dealer was, zou er geen enkel bezwaar zijn. De heer van Bedaf merkt op dat het er om gaat 3 erkende garagehouders gelegenheid tot levering te geven. De Bedford is altijd slecht geweest en heeft veel geld gekost. Onder restrictie, dat de meest biedende voor de oude wagen de nieuwe mag leveren wordt zonder hoofdelijke stemming het gevraagde crediet gevoteerd IX. Voorstel van-burgemeester en wethouders tot het beschikbaar stellen van een crediet van f 106.000.voor het uitbreiden van de R.K.Lagere Tuinbouwschool aan de Burgemeester Handerslaan met een handvaardigheids- lokaal, en twee^lokslen met bi.ibehoren. De voorzitter noemt dit een heel gelukkig voorstel. De belangstelling is zo, dat er nu al uitbreiding nodig is. Vooral het handvaardigheidslokaal komt tegemoet aan de laatste wensen. Hierna leest hij een en ander voor uit een verslag van een Landbouw-Onderwijzersdag, waaruit blijkt dat men in zulk een lokaal grote waarde ziet. Spreker hoopt dat het lokaal ook gebouwd kan worden De heer Kunst vraagt of het tegenwoordig hoofd in al die verschillende onderdelen, van handvaardigheid les moet geven, maar de voorzitter zegt, dat hiervoor aparte praktijk-onderwijzers komen. De bedoeling is dat de tuinders later niet voor elk ding moeten gaan lopen. De heer Matthijssen acht het handvaardigheidlokaal behoorlijk urgent, maar de leslokalen - althans naar de mening van de heer Clement - iets minder Men moet echter met de tijd meegaan en gecombineerd bouwen is voordeliger, terwijl het tevens een voorzorg is. De voorzitter meent dat 2 leslokalen misschien iets aan de ruime kant is, maar binnenkort kan men vanaf het 6e leerjaar de schoolvolgen en dan komt er misschien 1 leerjaar meer. Ook voor de fruitteeltvakschool is dit alles van belang. In overleg tenslotte met de voorlichtingsdienst is een en ander opgezet Wethouder Verheijen zegt d± men de urgentie der leslokalen niet moet onderschatten. Een klas van 24 leerlingen is aan de ruime leant; thans zijn er 95 - 97 leerlingen, waarvoor 4 lokalen nodig zijn. Met de toelating moet men erg scherp zijn en velen teleurstellen; de niet toegelatenen komen het volgende jaar weer en de aanmeldingen gaan steeds meer in aantal worden. Als er - zo besluit hij - nog een 4e klas landbouwschool bijkomt, acht hij de urgentie voldoende aangetoond. De heer Kunst vergelijkt 24 leerlingen per klas met het aantal leer lingen per Idas bij het lager onderwijs, maar Wethouder Verbeijen wijst er op, dat aard en karakter van dit onderwijs heel anders zijn dan van het lager onderwijs. Eén plus één is uiteindelijk gemakkelijker dan b.v.Scheikun de. De heer de Meijer vreest dat de ruimte voor de bouw niet groot genoeg is.Hij hoopt op voldoende bezetting straks want elders is er al een.ver schijnsel van te weinig gebruik van zulke scholen. De voorzitter meent dat de gekozen oplossing heel goed is. De heer de Meijer is bovendien zelf lid der commissie van toezicht! Niemand kan in dë toekomst zien; als de agrariërs de school eventueel niet zouden gebruiken, kan ze altijd nog een andere bestemming krijgen. Er moet op dit punt niets afgeremd worden maar getracht moet worden de leergierigheid aan te wakkeren. Wethouder Verbeijen bevestigt dat sommige scholen inderdaad gebrek aan belangstelling hebben maar hier zijn van de 97 leerlingen er 90 uit Zundert afkomstig. Omdat niemand stemming verlangt wordt het gevraagde crediet geacht te zijn verleend. XVoorstel van burgemeester en wethouders om burgemeester en wethouders te machtivèh ten behoeve van de gemeente een ongevallen-verzekering af ts sluiter voor de burgemeester, secretaris, ontvanger en ai het admi nistratieve personeel, uitsluitend voor zover her een ongeval mocht overkomen in de uitoefening van hun ambt of beroep en bij het zich be- geven van en naar hun werk. Crediet 106.000,-- uitbreiding, lagere Tuin- bcuwschool-. Ongevallen ver zekering porso- neel. Blad 3 De voorzitter zegt, dat dit punt vorige keer is aangehouden. Het voorstel is nu uitgebreid tot al het administraieve persoheel. Dankbaar gebruik is voorts gemaakt van de opmerkingen, van de heer Huijbregts. Burgemeester en wethouders stellen nu voor een verzekering af te sluiten. De heer Buijs, op wiens verzoek de aanhouding plaats vond, heeft zich met zijn groep hierover nog eens beraden. Hij gaat niet accoord met dit voor stel en meent dat - als iemand behoefte voelt aan een verzekering - hij zelf de kosten ervan moet dragen. De heer Kunst heeft helemaal niet met de heer Buijs gesproken maar hij denkt er precies zo over» Er is niet alle dagen gevaar voor verongelukken. Hij wijst op het rijkspersoneel dat alle verzekeringen ook zelf moet betalen, en stelt zich zelf als voorbeeld, die toch 40 jaar op en neer heeft moeten rijden. Hij heeft de gevolgen van ongelukken niet kunnen voorkomen door een verzekering want het salaris was te laag. Nu is alles heel anders. De voorzitter voelt er niet voor om dit voorstel sterk te verdedigen om de schijn te voorkomen dat hij voor zichzelf spreekt, maar voor de ambtenaren vindt hij het zwaarHij wijst er nadrukkelijk op dat hier geen sprake is van een cadeautje voor het.personeel, maar het gaat er om de gemeente te vrij waren. Het begrip hierover bij de beide sprekers is dus verkeerd. Hij weet niet hoe een en ander bij rijksambtenaren geregeld is maar wèl weet hij dat het gemis aan deze verzekering' een unicum is in verre omgeving. De heer Huijbregts meent dat deze verzekering slechts bestaat in gemeen ten Deneden 50.000 inwoners, doch de voorzitter merkt op dat Breda zich in 1954 tot 100.000,-- verzekerd heeft. De gemeenten zijn in deze misschien iets vóór op het rijk. Wethouder Verbeijen wil evenmin een scherpe verdediging houden. Hij vraagt zich alleen af &ls de Secretaris een ongeluk krijgt wie wettelijk aansprakelijk gesteld wordt. De voorzitter verklaart, dat de gemeente inderdaad aansprakelijk gesteld kan worden. Wethouder Verheijen vreest dat 50.000,— dan niet voldoende zal zijn. De heer Kunst vraagt wie aansprakelijk is als een onderwijzer een onge luk krijgt, waarop wethouder Verheijen stelt, dat' er altijd iemand aanspra kelijk is, alleen ligt ze overal anders. De heer Matthijssen vindt het vreemd,dat vroeger deze verzekering niet toelaatbaar was en nu wel. De voorzitter wijst er op dat de sociale voorzieningen met de dag uit breiden. I-Iij stelt voor de vergadering 5 minuten te schorsen en daarna tot stem ming over te gaan. Hierop wordt de vergadering geschorst. De voorzitter heropent -na ongeveer 5 minuten de vergadering; hij deelt D nog mede dat na de vorige beraadslagingen hierover op suggestie van een der raadsleden de verzekering is uitgebreid. Overal betrekt men in de verzekering maar 2 ambtenaren. Thans zijn alle administratieve ambtenaren er bij betrok ken na overleg Biet de Provinciale Griffie, welke hiertoe een mogelijkheid zag in verband met de drukke verkeersweg. Eet betreft hier uitsluitend het zich veilig stellen voor een morele verplichting welke de gemeente ten opzichte van het personeel heeft. Als iemand in dienst van de gemeente komt te vallen moet de weduwe met een klein bedrag rondkomen. De gemeente heeft dan de morele verplichting haar een behoorlijk bestaan te geven en daarvoor is die verzekering dienstig. De heer de Meijer vraagt oi de gemeente verplicht kan worden een uitke ring te geven. De .ambtenaren hebben tegenwoordig een behoorlijk salaris. Hij zeit moet b.v.ook vaak op stap voor andermans zaken; De voorzit oer zegt, dat dit alles niet in de wét geregeld is;niemand zal echter de morele verplichting van de gemeente kunnen ontkennen en daar gaat net om. ve toestanden van 15 jaar geleden kan men niet meer vergelijken met die van nu. Ook hier moet aanpassing women van sociale voorzieningen. Zundert zal een uitzondering zijn als het deze moraliteit niet kan opbrengen. N. S. 17192 II

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1956 | | pagina 18