Blad 2a.
Als er hier een dealer was, zou er geen enkel bezwaar zijn.
De heer van Bedaf merkt op dat het er om gaat 3 erkende garagehouders
gelegenheid tot levering te geven.
De Bedford is altijd slecht geweest en heeft veel geld gekost.
Onder restrictie, dat de meest biedende voor de oude wagen de nieuwe
mag leveren wordt zonder hoofdelijke stemming het gevraagde crediet gevoteerd
IX. Voorstel van-burgemeester en wethouders tot het beschikbaar stellen van
een crediet van f 106.000.voor het uitbreiden van de R.K.Lagere
Tuinbouwschool aan de Burgemeester Handerslaan met een handvaardigheids-
lokaal, en twee^lokslen met bi.ibehoren.
De voorzitter noemt dit een heel gelukkig voorstel. De belangstelling is
zo, dat er nu al uitbreiding nodig is. Vooral het handvaardigheidslokaal komt
tegemoet aan de laatste wensen. Hierna leest hij een en ander voor uit een
verslag van een Landbouw-Onderwijzersdag, waaruit blijkt dat men in zulk een
lokaal grote waarde ziet. Spreker hoopt dat het lokaal ook gebouwd kan worden
De heer Kunst vraagt of het tegenwoordig hoofd in al die verschillende
onderdelen, van handvaardigheid les moet geven, maar de voorzitter zegt, dat
hiervoor aparte praktijk-onderwijzers komen. De bedoeling is dat de tuinders
later niet voor elk ding moeten gaan lopen.
De heer Matthijssen acht het handvaardigheidlokaal behoorlijk urgent,
maar de leslokalen - althans naar de mening van de heer Clement - iets minder
Men moet echter met de tijd meegaan en gecombineerd bouwen is voordeliger,
terwijl het tevens een voorzorg is.
De voorzitter meent dat 2 leslokalen misschien iets aan de ruime kant
is, maar binnenkort kan men vanaf het 6e leerjaar de schoolvolgen en dan
komt er misschien 1 leerjaar meer. Ook voor de fruitteeltvakschool is dit
alles van belang. In overleg tenslotte met de voorlichtingsdienst is een en
ander opgezet
Wethouder Verheijen zegt d± men de urgentie der leslokalen niet moet
onderschatten. Een klas van 24 leerlingen is aan de ruime leant; thans zijn
er 95 - 97 leerlingen, waarvoor 4 lokalen nodig zijn. Met de toelating moet
men erg scherp zijn en velen teleurstellen; de niet toegelatenen komen het
volgende jaar weer en de aanmeldingen gaan steeds meer in aantal worden. Als
er - zo besluit hij - nog een 4e klas landbouwschool bijkomt, acht hij de
urgentie voldoende aangetoond.
De heer Kunst vergelijkt 24 leerlingen per klas met het aantal leer
lingen per Idas bij het lager onderwijs, maar Wethouder Verbeijen wijst er
op, dat aard en karakter van dit onderwijs heel anders zijn dan van het
lager onderwijs. Eén plus één is uiteindelijk gemakkelijker dan b.v.Scheikun
de.
De heer de Meijer vreest dat de ruimte voor de bouw niet groot genoeg
is.Hij hoopt op voldoende bezetting straks want elders is er al een.ver
schijnsel van te weinig gebruik van zulke scholen.
De voorzitter meent dat de gekozen oplossing heel goed is. De heer de
Meijer is bovendien zelf lid der commissie van toezicht! Niemand kan in dë
toekomst zien; als de agrariërs de school eventueel niet zouden gebruiken,
kan ze altijd nog een andere bestemming krijgen. Er moet op dit punt niets
afgeremd worden maar getracht moet worden de leergierigheid aan te wakkeren.
Wethouder Verbeijen bevestigt dat sommige scholen inderdaad gebrek aan
belangstelling hebben maar hier zijn van de 97 leerlingen er 90 uit Zundert
afkomstig.
Omdat niemand stemming verlangt wordt het gevraagde crediet geacht te
zijn verleend.
XVoorstel van burgemeester en wethouders om burgemeester en wethouders
te machtivèh ten behoeve van de gemeente een ongevallen-verzekering af
ts sluiter voor de burgemeester, secretaris, ontvanger en ai het admi
nistratieve personeel, uitsluitend voor zover her een ongeval mocht
overkomen in de uitoefening van hun ambt of beroep en bij het zich be-
geven van en naar hun werk.
Crediet
106.000,--
uitbreiding,
lagere Tuin-
bcuwschool-.
Ongevallen ver
zekering porso-
neel.
Blad 3
De voorzitter zegt, dat dit punt vorige keer is aangehouden. Het voorstel
is nu uitgebreid tot al het administraieve persoheel. Dankbaar gebruik is voorts
gemaakt van de opmerkingen, van de heer Huijbregts. Burgemeester en wethouders
stellen nu voor een verzekering af te sluiten.
De heer Buijs, op wiens verzoek de aanhouding plaats vond, heeft zich
met zijn groep hierover nog eens beraden. Hij gaat niet accoord met dit voor
stel en meent dat - als iemand behoefte voelt aan een verzekering - hij zelf
de kosten ervan moet dragen.
De heer Kunst heeft helemaal niet met de heer Buijs gesproken maar hij
denkt er precies zo over» Er is niet alle dagen gevaar voor verongelukken.
Hij wijst op het rijkspersoneel dat alle verzekeringen ook zelf moet betalen,
en stelt zich zelf als voorbeeld, die toch 40 jaar op en neer heeft moeten
rijden. Hij heeft de gevolgen van ongelukken niet kunnen voorkomen door een
verzekering want het salaris was te laag. Nu is alles heel anders.
De voorzitter voelt er niet voor om dit voorstel sterk te verdedigen om
de schijn te voorkomen dat hij voor zichzelf spreekt, maar voor de ambtenaren
vindt hij het zwaarHij wijst er nadrukkelijk op dat hier geen sprake is
van een cadeautje voor het.personeel, maar het gaat er om de gemeente te vrij
waren. Het begrip hierover bij de beide sprekers is dus verkeerd. Hij weet
niet hoe een en ander bij rijksambtenaren geregeld is maar wèl weet hij dat
het gemis aan deze verzekering' een unicum is in verre omgeving.
De heer Huijbregts meent dat deze verzekering slechts bestaat in gemeen
ten Deneden 50.000 inwoners, doch de voorzitter merkt op dat Breda zich in
1954 tot 100.000,-- verzekerd heeft. De gemeenten zijn in deze misschien
iets vóór op het rijk.
Wethouder Verbeijen wil evenmin een scherpe verdediging houden. Hij
vraagt zich alleen af &ls de Secretaris een ongeluk krijgt wie wettelijk
aansprakelijk gesteld wordt.
De voorzitter verklaart, dat de gemeente inderdaad aansprakelijk gesteld
kan worden.
Wethouder Verheijen vreest dat 50.000,— dan niet voldoende zal zijn.
De heer Kunst vraagt wie aansprakelijk is als een onderwijzer een onge
luk krijgt, waarop wethouder Verheijen stelt, dat' er altijd iemand aanspra
kelijk is, alleen ligt ze overal anders.
De heer Matthijssen vindt het vreemd,dat vroeger deze verzekering niet
toelaatbaar was en nu wel.
De voorzitter wijst er op dat de sociale voorzieningen met de dag uit
breiden.
I-Iij stelt voor de vergadering 5 minuten te schorsen en daarna tot stem
ming over te gaan.
Hierop wordt de vergadering geschorst.
De voorzitter heropent -na ongeveer 5 minuten de vergadering; hij deelt D
nog mede dat na de vorige beraadslagingen hierover op suggestie van een der
raadsleden de verzekering is uitgebreid. Overal betrekt men in de verzekering
maar 2 ambtenaren. Thans zijn alle administratieve ambtenaren er bij betrok
ken na overleg Biet de Provinciale Griffie, welke hiertoe een mogelijkheid
zag in verband met de drukke verkeersweg.
Eet betreft hier uitsluitend het zich veilig stellen voor een morele
verplichting welke de gemeente ten opzichte van het personeel heeft.
Als iemand in dienst van de gemeente komt te vallen moet de weduwe met een
klein bedrag rondkomen. De gemeente heeft dan de morele verplichting haar een
behoorlijk bestaan te geven en daarvoor is die verzekering dienstig.
De heer de Meijer vraagt oi de gemeente verplicht kan worden een uitke
ring te geven. De .ambtenaren hebben tegenwoordig een behoorlijk salaris. Hij
zeit moet b.v.ook vaak op stap voor andermans zaken;
De voorzit oer zegt, dat dit alles niet in de wét geregeld is;niemand zal
echter de morele verplichting van de gemeente kunnen ontkennen en daar gaat
net om. ve toestanden van 15 jaar geleden kan men niet meer vergelijken met die
van nu. Ook hier moet aanpassing women van sociale voorzieningen. Zundert zal
een uitzondering zijn als het deze moraliteit niet kan opbrengen.
N. S. 17192 II