C i> Het gereed maken van het plan voor 40 km kost ƒ.400,per km of in totaal 16.000,welke gedekt zullen worden in 5 jaar en dan later weer op de kosten van aanleg van de betreffende weg geboekt worden om mee te laten tellen voor het subsidie en de baatbelasting. Burge meester en Wethouders achten het verharden van binnenwegen noodzakelijk en stellen - onder verwijzing naar de aangeboden kaart met het plan voor de plannen te doen voorbereiden. De Heer Matthijssen, sprekende ook als lid van de commissie Open- bare-werken,heeft de voorbesprekingen over dit plan meegemaakt. De hele commissie heeft alle lof voor dit plan. Indertijd is er ongeveer 7.000,toegestaan voor een proefonderzoek voor waterpassing en watervoorziening. Het nu gevraagde bedrag is echter nooit weggegooid, omdat dit plan gemak voor de hele gemeente oplevert.Als zodanig werd 'net dan ook toegejuicht. Een vraag heeft spreker nog, die hij misschien van de ene kant bezien beter nog even kan uitstellen in verband met an dere vragen, doch van de andere kant toch ook weer gerust nu kan doen. De meeste wegen, aldus spreker, zijn gehouden op dezelfde plaats onge veer, waarop ze nu liggen. Het is hem opgevallen dat de weg Achtmaal - Schijf op een andere plaats is aangegeven, dan indertijd door een speci ale commissie werd voorgesteld in verband met de ter plaatse aanwezige bebouwing en de particuliere eigénaars. Nu komt dus deze weg op een an dere plaats. Enkele maanden geleden heeft Wethouder Verheijen gezegd deze zaak nog eens goed te zullen bekijken. Dit plan is mogelijk wat overhaast klaar gemaakt in verband ook met de vereiste spoed,zodat er misschien van dat bekijken niets meer gekomen is. De weg is zoals hij nu komt te liggen ,voor hem persoonlijk beter, maar in het algemeen be lang ligt hij minder goed. Spreker wil hier niet spreken van tegenwerking zojuist is dat ook anders uitgelegd,maar misschien dat de weg er nu er gens niet door heen kan en dan moet hij, toch op een andere plaats gelegd worden, De Voorzitter zegt, dat het tracé niet bindend is. Als er een an der tracé beter is, dan zijn we gehouden dit te volgen. De plannen moe ten eerst toch nog uitgewerkt worden en komen later van zelf weer in de raad. Wij moeten maken datgene wat het meeste kans op slagen heeft. Als later blijkt dat de weg beter lang3 andere percelen kan komen te liggen, moet het plan veranderd worden. Wethouder Verheijen heeft hieraan niets toe te voegen De Heer Matthijssen heeft punctueel op de kaart gelezen; 90 tot 95/ö van de totale lengt ligt vrijwel op dezelfde plaats. Hij meent er naar te moeten streven niet een 2e weg Achtmaal-Wernhout te krijgen. Er zijn aan de weg Achtmaal-Schijf moeilijkheden van practische en andere aard en intijds zal daar bijgesprongen moeten worden. Burgemeester en Wethouders moesten het plan voorleggen ook in de commissie en er is ge zegd niet te onderhandelen met de eigenaars maar eerst het plan gereed maken.Overigens is het plan' altijd voor verbetering vatbaar en niet bindend. De Heer Buijs heeft van de commissieleden gehoord van de belan gen welke gediend kunnen worden en is' door de zojuist gegeven toelichtin gen voldoende ingelicht. Hij heeft de indruk,dat het met dit plan iets haastig gegaan is,het is niet bindend en nog voor verbetering vatbaar. Spreker wil in eerste instantie niet boven de 40 km. uitgaan,maar de ver harding b.v. zoeken in de Kraaiheuvelstraat,de Aartsberg enz.-Op deze plaatsen is al geweldig veel vervoer en hët neemt in verband, met ver dere doorvoering van de tuinbouw ter plaatse nog steeds toe. Nu hij ver nomen heeft, dat veranderingen mogelijk zijn, zal hij het op prijs stelle a als het verhardingsplan iets verschoevn kan worden naar plaatsen waar verharding nu al dringender is met name naar de richting Achtmaal. Blad 6 /wordt De Voorzitter merkt op, dat de voorzitter der commissie openbare-werken nauw contact met de commissie zelf gehouden heeft Ook de volgorde van uitvoering kan mogelijk wijziging ondergaan, want de urgentie betreft eigen lijk alleen maar het begin van het plan om uiteindelijk tot uitvoering te komen Geregeld zal er contact blijven met de commissies en ruimschoots zal deze kwestie telkens bekeken worden, want dit is zuiver het idee. De Heer Kunst begint met de Dienst Gemeente-werken een pluim te geven, wat hij overigens niet gauw doet, voor de mooie kaart,waarop hij zich nu orienteren kan. Op die kaart ziet hij, 'dat de Lentsebaan en de Maalbergen- straat in rood zijn aangegeven; in de lentsebaan is echter nog geen steen gelegd. Nog 1 Of 1-/ jaar duurt het misschien voor die klaar zijn en dan is het nog tijd om aan de rest te beginnen. Hier ligt nu een 5 jarenplan, waarop b.v. de Hulsdonkstraat niet voorkomt; de commissie vindt dit zeker nog niet nodig,anderen echter wel Ook de Heiningstraat staat er niet op, hoewel daar veel boerderijen aan liggen. Hij vraagt zich af waarom andere wegen wel zijn genomen. Voorts heeft spreker geen behoefte aan een 5jaren plan; Stalin had ook zo iets. Hij ziet liever een éénjaarsplan. Volgend jaar zullen dus 8 km aan de beurt komen, maar nu moeten er gelden uitge geven worden ten bedrage van 400,-— per km. Er had evengoed een 10 of 15 jarenplan kunnen komen en dan zou er uiteindelijk misschien nog een 50 km overschieten die niet verhard zijn en deze zouden er dan ook nog wel bijge nomen kunnen worden, dan heeft men alles in eens. Spreker vindt het beter jaar voor jaar de zaken te bezien en is derhalve niet voor een 5 jarenplan. Hij voelt alles veel beter aan met een 1-jaarsplan. Op de plannen zoals ze nu hier liggen lopen we met de Lentsebaan en de Maalbergenstraat toch al achter.Nogmaals spreekt hij zich uit voor een 1-jaarsplan. De Voorzitter merkt op, dat hij graag een pluim aan gemeentewerken geeft,waarop de Heer Kunst zegt, dat de Voorzitter hem verkeerd begrepen heeft; pluimpjes geven doet' hij niet graag De Voorzitter excuseert zich voor het verkeerde begrip en zegt dan, dat de opzet van het 5 jarenplan juist is om de zaak véór te zijn en dat gaat bij een 1-jaarsplan nu eenmaal niet. Als er op een gegeven moment iets komt, moeten we klaar zijn. Met een één-jaarsplan lopen we zeker achter. Liever wil spreker nog dit 5 jarenplan dit jaar uitwerken om zo 5 jaar vóór te komen. De Heer Kunst zegt, dat de Voorzitter hem nog niet goed begrepen heeft.Mogelijk komen het 1e jaar niet alleen die 8 km. aan de beurt maar alle 40 in eens. De Voorzitter bevestigt, dat zoveel mogelijk gedaan zal worden maar de Heer Kunst gaat - aldus de Voorzitter - toch wel van ene op het andere uiterste over. Eerst wil hij een 1-jaarsplan en nu wil hij alles ineens. Als dit plan klaar is, laat dit zijn over ongeveer 2 jaar, dan kan de rest bekeken worden; de plannen kunnen maar vast liggen en al is de weg dan nog niet verhard, een goede aardenbaan kan al een hele verbetering geven. De Lentsebaan staat in rood aangegeven, dat wil zeggen dat deze weg op papier reeds verhard is. De eerste keien zijn intussen aangevoerd; de afwerking hangt nu verder af van het tempo,waarin de keien worden aangevoerd en van het al dan niet beschikbaar zijn van straatmakers. De keien zullen voor September a.s. afgeleverd worden en nu dus nog de straatmakers. Wat de Maalbergenstraat betreft,spreker meent zich te kunnen herinneren dat deze rood-gestippeld staat aangegeven.De commissie meent, dat dit de eerste weg is die voor verharding in aanmerking komt; dit punt is trouwens al in de raad geweest. Op papier, zo besluit de Voorzitter,moet de aangebrachte kleur zo zijn. De Heer Matthijssen wil graag antwoorden op hetgeen de Heer Buijs gezegd heeft. Ook hem is de urgentie bekend van die wegen; als er in plaats van 40 km een plan gema kt/voor 50 km dan komen deze wegen er zeker bij. Toch zullen er wel steeds urgentie-plannen blijven,want als we 60 km nemen,blijven er toch weer andere wegen over. In de commissie waar een^en^ N- S. 17192 II

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1955 | | pagina 43