C
i>
Het gereed maken van het plan voor 40 km kost ƒ.400,per km of
in totaal 16.000,welke gedekt zullen worden in 5 jaar en dan
later weer op de kosten van aanleg van de betreffende weg geboekt worden
om mee te laten tellen voor het subsidie en de baatbelasting. Burge
meester en Wethouders achten het verharden van binnenwegen noodzakelijk
en stellen - onder verwijzing naar de aangeboden kaart met het plan
voor de plannen te doen voorbereiden.
De Heer Matthijssen, sprekende ook als lid van de commissie Open-
bare-werken,heeft de voorbesprekingen over dit plan meegemaakt. De hele
commissie heeft alle lof voor dit plan. Indertijd is er ongeveer
7.000,toegestaan voor een proefonderzoek voor waterpassing en
watervoorziening. Het nu gevraagde bedrag is echter nooit weggegooid,
omdat dit plan gemak voor de hele gemeente oplevert.Als zodanig werd 'net
dan ook toegejuicht. Een vraag heeft spreker nog, die hij misschien
van de ene kant bezien beter nog even kan uitstellen in verband met an
dere vragen, doch van de andere kant toch ook weer gerust nu kan doen.
De meeste wegen, aldus spreker, zijn gehouden op dezelfde plaats onge
veer, waarop ze nu liggen. Het is hem opgevallen dat de weg Achtmaal -
Schijf op een andere plaats is aangegeven, dan indertijd door een speci
ale commissie werd voorgesteld in verband met de ter plaatse aanwezige
bebouwing en de particuliere eigénaars. Nu komt dus deze weg op een an
dere plaats. Enkele maanden geleden heeft Wethouder Verheijen gezegd
deze zaak nog eens goed te zullen bekijken. Dit plan is mogelijk wat
overhaast klaar gemaakt in verband ook met de vereiste spoed,zodat er
misschien van dat bekijken niets meer gekomen is. De weg is zoals hij
nu komt te liggen ,voor hem persoonlijk beter, maar in het algemeen be
lang ligt hij minder goed. Spreker wil hier niet spreken van tegenwerking
zojuist is dat ook anders uitgelegd,maar misschien dat de weg er nu er
gens niet door heen kan en dan moet hij, toch op een andere plaats gelegd
worden,
De Voorzitter zegt, dat het tracé niet bindend is. Als er een an
der tracé beter is, dan zijn we gehouden dit te volgen. De plannen moe
ten eerst toch nog uitgewerkt worden en komen later van zelf weer in de
raad. Wij moeten maken datgene wat het meeste kans op slagen heeft. Als
later blijkt dat de weg beter lang3 andere percelen kan komen te liggen,
moet het plan veranderd worden.
Wethouder Verheijen heeft hieraan niets toe te voegen
De Heer Matthijssen heeft punctueel op de kaart gelezen; 90 tot
95/ö van de totale lengt ligt vrijwel op dezelfde plaats. Hij meent er
naar te moeten streven niet een 2e weg Achtmaal-Wernhout te krijgen. Er
zijn aan de weg Achtmaal-Schijf moeilijkheden van practische en andere
aard en intijds zal daar bijgesprongen moeten worden. Burgemeester en
Wethouders moesten het plan voorleggen ook in de commissie en er is ge
zegd niet te onderhandelen met de eigenaars maar eerst het plan gereed
maken.Overigens is het plan' altijd voor verbetering vatbaar en niet
bindend.
De Heer Buijs heeft van de commissieleden gehoord van de belan
gen welke gediend kunnen worden en is' door de zojuist gegeven toelichtin
gen voldoende ingelicht. Hij heeft de indruk,dat het met dit plan iets
haastig gegaan is,het is niet bindend en nog voor verbetering vatbaar.
Spreker wil in eerste instantie niet boven de 40 km. uitgaan,maar de ver
harding b.v. zoeken in de Kraaiheuvelstraat,de Aartsberg enz.-Op deze
plaatsen is al geweldig veel vervoer en hët neemt in verband, met ver
dere doorvoering van de tuinbouw ter plaatse nog steeds toe. Nu hij ver
nomen heeft, dat veranderingen mogelijk zijn, zal hij het op prijs stelle a
als het verhardingsplan iets verschoevn kan worden naar plaatsen waar
verharding nu al dringender is met name naar de richting Achtmaal.
Blad 6
/wordt
De Voorzitter merkt op, dat de voorzitter der commissie openbare-werken
nauw contact met de commissie zelf gehouden heeft Ook de volgorde van
uitvoering kan mogelijk wijziging ondergaan, want de urgentie betreft eigen
lijk alleen maar het begin van het plan om uiteindelijk tot uitvoering te
komen Geregeld zal er contact blijven met de commissies en ruimschoots
zal deze kwestie telkens bekeken worden, want dit is zuiver het idee.
De Heer Kunst begint met de Dienst Gemeente-werken een pluim te geven,
wat hij overigens niet gauw doet, voor de mooie kaart,waarop hij zich nu
orienteren kan. Op die kaart ziet hij, 'dat de Lentsebaan en de Maalbergen-
straat in rood zijn aangegeven; in de lentsebaan is echter nog geen steen
gelegd. Nog 1 Of 1-/ jaar duurt het misschien voor die klaar zijn en dan
is het nog tijd om aan de rest te beginnen. Hier ligt nu een 5 jarenplan,
waarop b.v. de Hulsdonkstraat niet voorkomt; de commissie vindt dit zeker
nog niet nodig,anderen echter wel Ook de Heiningstraat staat er niet op,
hoewel daar veel boerderijen aan liggen. Hij vraagt zich af waarom andere
wegen wel zijn genomen. Voorts heeft spreker geen behoefte aan een 5jaren
plan; Stalin had ook zo iets. Hij ziet liever een éénjaarsplan. Volgend
jaar zullen dus 8 km aan de beurt komen, maar nu moeten er gelden uitge
geven worden ten bedrage van 400,-— per km. Er had evengoed een 10 of 15
jarenplan kunnen komen en dan zou er uiteindelijk misschien nog een 50 km
overschieten die niet verhard zijn en deze zouden er dan ook nog wel bijge
nomen kunnen worden, dan heeft men alles in eens. Spreker vindt het beter
jaar voor jaar de zaken te bezien en is derhalve niet voor een 5 jarenplan.
Hij voelt alles veel beter aan met een 1-jaarsplan. Op de plannen zoals ze
nu hier liggen lopen we met de Lentsebaan en de Maalbergenstraat toch al
achter.Nogmaals spreekt hij zich uit voor een 1-jaarsplan.
De Voorzitter merkt op, dat hij graag een pluim aan gemeentewerken
geeft,waarop de Heer Kunst zegt, dat de Voorzitter hem verkeerd begrepen
heeft; pluimpjes geven doet' hij niet graag
De Voorzitter excuseert zich voor het verkeerde begrip en zegt dan,
dat de opzet van het 5 jarenplan juist is om de zaak véór te zijn en dat
gaat bij een 1-jaarsplan nu eenmaal niet. Als er op een gegeven moment iets
komt, moeten we klaar zijn. Met een één-jaarsplan lopen we zeker achter.
Liever wil spreker nog dit 5 jarenplan dit jaar uitwerken om zo 5 jaar
vóór te komen.
De Heer Kunst zegt, dat de Voorzitter hem nog niet goed begrepen
heeft.Mogelijk komen het 1e jaar niet alleen die 8 km. aan de beurt maar
alle 40 in eens.
De Voorzitter bevestigt, dat zoveel mogelijk gedaan zal worden maar de
Heer Kunst gaat - aldus de Voorzitter - toch wel van ene op het andere
uiterste over. Eerst wil hij een 1-jaarsplan en nu wil hij alles ineens.
Als dit plan klaar is, laat dit zijn over ongeveer 2 jaar, dan kan de rest
bekeken worden; de plannen kunnen maar vast liggen en al is de weg dan nog
niet verhard, een goede aardenbaan kan al een hele verbetering geven. De
Lentsebaan staat in rood aangegeven, dat wil zeggen dat deze weg op papier
reeds verhard is. De eerste keien zijn intussen aangevoerd; de afwerking
hangt nu verder af van het tempo,waarin de keien worden aangevoerd en van
het al dan niet beschikbaar zijn van straatmakers. De keien zullen voor
September a.s. afgeleverd worden en nu dus nog de straatmakers. Wat de
Maalbergenstraat betreft,spreker meent zich te kunnen herinneren dat deze
rood-gestippeld staat aangegeven.De commissie meent, dat dit de eerste
weg is die voor verharding in aanmerking komt; dit punt is trouwens al in
de raad geweest. Op papier, zo besluit de Voorzitter,moet de aangebrachte
kleur zo zijn.
De Heer Matthijssen wil graag antwoorden op hetgeen de Heer Buijs
gezegd heeft. Ook hem is de urgentie bekend van die wegen; als er in
plaats van 40 km een plan gema kt/voor 50 km dan komen deze wegen er zeker
bij. Toch zullen er wel steeds urgentie-plannen blijven,want als we 60 km
nemen,blijven er toch weer andere wegen over. In de commissie waar een^en^
N- S. 17192 II