.vooRzn - 11a - In dit geval was het logisch» dat de Heer van Nassau de ar chitectuur kreeg. Hierna vraagt de voorzitter of de Raad zich met het voorstel van Burgemeester en Wethouders kan verenigen. De Heer de Meijer zegt, dat de Raad weer f.100.000,be schikbaar stelt, waarvan hij later misschien weer terugkomt. Hij vraagt nog of er baten van terugkomen, waarop de voor zitter antwoordt, dat de scholen niets betalen, maar de ver enigingen wel. De Heer de Meijer wil nog weten of het stellen van tarieven voor het gebruik geen bezwaar zal blijken om hette gebruiken. De voorzitter stelt de Heer de Meijer gerustp evenals bij de voetbalclub zal het gebruik geen grote som vergen. De gymnastiekvereniging zou ook subsidie kunnen vragen; we moe ten het zo maken, dat dit onderwijs aan alle standen en ran gen ten goede kan komen. De Heer de Meijer zegt nog, dat er jaarlijks een hoog be drag nodig zal blijken voor het onderhoud. Evenals bij het sportpark zal hij zich af vragen waar de centen vandaan ko men en waarvan alles betaald zal worden. Hier heeft de ge meente geen inkomsten doch uitsluitend uitgaven. Het is al leen niet de.bouw en de inrichting van het lokaal, maar ook het toezicht en de jaarlijkse onderhoudskosten; hij vraagt zich af of Burgemeester en Wethouders daaraan wel gedacht hebben. De voorzitter weerlegt dit, door te zeggen, dat het hier wettelijke uitgaven betreft, die via artikel 101 der Lager Onderwijswet of rechtstreeks gedaan kunnen worden. Tenslotte wil de Heer de Meijer nog weten hoeveel oppervlakj- te terrein bij dit lokaal zal komen, waarop de voorzitter zegt, dat er een afgebakend stuk gemeente-grond van onge veer 1 H.A. bij ligt. Zonder hoofdelijke stemming verleent de Raad hierna aan Burgemeester en Wethouders het gevraagde crediet. XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de gemeente-begroting 1953 in verband met de in deze vergadering te nemen besluiten» De voorzitter stelt namens Burgemeester en Wethouders voor de gemeente-begroting 1953 te wijzigen in verband met de m deze vergadering genomen besluiten. Zonder hoofdelijke stemming wordt daartoe besloten. Hierna verzoekt de voorzitter de Raad alsnog in behande ling te willen nemen een voorstel tot het instellen van een tweetal wachtverboden voor de Kerkgang en de pastoriedreef welke evenwel niet op de agenda voorkwamen. Nadat de leden verklaard hebben, dat hiertegen geen bezwaren bestaan licht de voorzitter deze kwestie toe. In de Kerkgang staan als regel vele auto's met of zonder wielen somtijds maanden aan een stuk, ieder die ooit langs de Kerkgang komt, weet dit. Eens heeft spreker de dienst gemeente-werken opdracht gegeven zo een karkas van een auto weg te slepen, maar de eigenaar beschuldigde de gemeente toen van diefstal en de auto moets terugkomen. Het staan van de auto's op zich is nog niet zo bezwaarlijk maar er wordt b.v. ook olie afgetapt en dat is een smerige boel. Daarvoor is een regeling nodig. Het ligt m in de bedoeling wel het parkeren toe te staan, maar dan in speciaal daar- Wi.iziging gemeente begroting. Wachtverbod Kerkgang en Pastoorsdreef Blad 12. Sluiting. voor aangebrachte vakken. Het dagen—aan—een—laten staan van auto's kan zodoende geweerd wordenMen moet daar niet auto's neerzetten om ze kwijt te zijn, dat is verkeerd en bovendien een smerig ge zicht. De voorzitter vraagt hierna of een der leden iets te vragen heeft. De Heer Buijs vraagt of het stellen van een wachttijd niet voldoen de is en of de officiële naam van het straatje naast de pastorie de pastoriestraat is. De voorzitter antwoordt hierop, dat hij de situatie heeft laten bekijken door de verkeersgroep van de Rijkspolitie, die om het ge bruik van de Kerkgang als werkplaats te voorkomen, geadviseerd heeft tot deze maatregelen. De naam van het door de Heer Buijs be doelde straatje is Pastoorsdreef. De Heer de Meijer vindt het gemakkelijk, dat meer auto's aan de Kerkgang geparkeerd kunnen worden; het is in de Molenstraat bijna niet meer te doen met zoveel auto's, die soms wel 4 uur lang langs het trottoir staan en dat met de passage van veel bussen en vracht auto 's en andere voertuigen. Midden in het dorp en aan het einde is hier een plein en toch staan die wagens er maar, waarmede men in de stad zo maar niet klaar komt. Hij vindt de situatie zo erg ge vaarlijk» De voorzitter merkt op, dat het inderdaad de bedoeling is door het aanbrengen van vakken meer auto's in de gelegenheid te stellen van deze parkeerplaats gebruik te maken. In het belang van de mid denstand is het echter niet juist alles te verbieden. De bedoeling is alleen meer gelegenheid scheppen en door dat via de voorgestel de regeling te doen, heeft de politie ook meer zeggenschap in ver band met de veiligheid van het verkeer. De Heer de Bie merkt nog op, dat het misschien na te gaan is het parkeren in de straat aan bepaalde tijden te binden, hetgeen de voorzitter beaamt, en dat het hem bekend is» dat hogere autoritei ten ter zake van mening verschillen; de ene zegt: rijden maar, en de andere bepaalt: inhalen verboden. De Heer Buijs wil de Kerkgang alleen voor personen-auto's en niet voor bussen beschikbaar houden en de vrachtautos te beletten hier te gaan staan. De voorzitter zegt, dat autobussen een afzonderlijke plaats aan het einde van de Kerkgang kunnen krijgen en dat door de grootte der vakken vrachtauto's geweerd kunnen worden. De politie zal uit eindelijk hierop toezien. Zonder hoofdelijke stemming worden hierna de ontwerp-besluiten na voorlezing door de voorzitter vastgesteld. Niets meer te behandelen zijnde sluit de voorzitter de vergade ring met het volgende gebed: "God, wij danken U voor deze arbeid en bidden U, dat Gij hem wilt doen gedijen en strekken tot heil der gemeente, welker belangen aan onze zorgen zijn toevertrouwd. Moge er vrede en welve rt heersen.l Amen." VOORNOEMD, DE SECRETARIS, H/L. N. s. 17192

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1953 | | pagina 70