.vooRzn
- 11a -
In dit geval was het logisch» dat de Heer van Nassau de ar
chitectuur kreeg. Hierna vraagt de voorzitter of de Raad
zich met het voorstel van Burgemeester en Wethouders kan
verenigen.
De Heer de Meijer zegt, dat de Raad weer f.100.000,be
schikbaar stelt, waarvan hij later misschien weer terugkomt.
Hij vraagt nog of er baten van terugkomen, waarop de voor
zitter antwoordt, dat de scholen niets betalen, maar de ver
enigingen wel.
De Heer de Meijer wil nog weten of het stellen van tarieven
voor het gebruik geen bezwaar zal blijken om hette gebruiken.
De voorzitter stelt de Heer de Meijer gerustp evenals bij
de voetbalclub zal het gebruik geen grote som vergen. De
gymnastiekvereniging zou ook subsidie kunnen vragen; we moe
ten het zo maken, dat dit onderwijs aan alle standen en ran
gen ten goede kan komen.
De Heer de Meijer zegt nog, dat er jaarlijks een hoog be
drag nodig zal blijken voor het onderhoud. Evenals bij het
sportpark zal hij zich af vragen waar de centen vandaan ko
men en waarvan alles betaald zal worden. Hier heeft de ge
meente geen inkomsten doch uitsluitend uitgaven. Het is al
leen niet de.bouw en de inrichting van het lokaal, maar ook
het toezicht en de jaarlijkse onderhoudskosten; hij vraagt
zich af of Burgemeester en Wethouders daaraan wel gedacht
hebben.
De voorzitter weerlegt dit, door te zeggen, dat het hier
wettelijke uitgaven betreft, die via artikel 101 der Lager
Onderwijswet of rechtstreeks gedaan kunnen worden.
Tenslotte wil de Heer de Meijer nog weten hoeveel oppervlakj-
te terrein bij dit lokaal zal komen, waarop de voorzitter
zegt, dat er een afgebakend stuk gemeente-grond van onge
veer 1 H.A. bij ligt.
Zonder hoofdelijke stemming verleent de Raad hierna aan
Burgemeester en Wethouders het gevraagde crediet.
XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging
van de gemeente-begroting 1953 in verband met de in
deze vergadering te nemen besluiten»
De voorzitter stelt namens Burgemeester en Wethouders voor
de gemeente-begroting 1953 te wijzigen in verband met de m
deze vergadering genomen besluiten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt daartoe besloten.
Hierna verzoekt de voorzitter de Raad alsnog in behande
ling te willen nemen een voorstel tot het instellen van een
tweetal wachtverboden voor de Kerkgang en de pastoriedreef
welke evenwel niet op de agenda voorkwamen. Nadat de leden
verklaard hebben, dat hiertegen geen bezwaren bestaan licht
de voorzitter deze kwestie toe.
In de Kerkgang staan als regel vele auto's met of zonder
wielen somtijds maanden aan een stuk, ieder die ooit langs
de Kerkgang komt, weet dit. Eens heeft spreker de dienst
gemeente-werken opdracht gegeven zo een karkas van een auto
weg te slepen, maar de eigenaar beschuldigde de gemeente
toen van diefstal en de auto moets terugkomen. Het staan
van de auto's op zich is nog niet zo bezwaarlijk maar er
wordt b.v. ook olie afgetapt en dat is een smerige boel.
Daarvoor is een regeling nodig. Het ligt m in de bedoeling
wel het parkeren toe te staan, maar dan in speciaal daar-
Wi.iziging gemeente
begroting.
Wachtverbod Kerkgang
en Pastoorsdreef
Blad 12.
Sluiting.
voor aangebrachte vakken. Het dagen—aan—een—laten staan van auto's
kan zodoende geweerd wordenMen moet daar niet auto's neerzetten
om ze kwijt te zijn, dat is verkeerd en bovendien een smerig ge
zicht.
De voorzitter vraagt hierna of een der leden iets te vragen heeft.
De Heer Buijs vraagt of het stellen van een wachttijd niet voldoen
de is en of de officiële naam van het straatje naast de pastorie
de pastoriestraat is.
De voorzitter antwoordt hierop, dat hij de situatie heeft laten
bekijken door de verkeersgroep van de Rijkspolitie, die om het ge
bruik van de Kerkgang als werkplaats te voorkomen, geadviseerd
heeft tot deze maatregelen. De naam van het door de Heer Buijs be
doelde straatje is Pastoorsdreef.
De Heer de Meijer vindt het gemakkelijk, dat meer auto's aan de
Kerkgang geparkeerd kunnen worden; het is in de Molenstraat bijna
niet meer te doen met zoveel auto's, die soms wel 4 uur lang langs
het trottoir staan en dat met de passage van veel bussen en vracht
auto 's en andere voertuigen. Midden in het dorp en aan het einde
is hier een plein en toch staan die wagens er maar, waarmede men in
de stad zo maar niet klaar komt. Hij vindt de situatie zo erg ge
vaarlijk»
De voorzitter merkt op, dat het inderdaad de bedoeling is door
het aanbrengen van vakken meer auto's in de gelegenheid te stellen
van deze parkeerplaats gebruik te maken. In het belang van de mid
denstand is het echter niet juist alles te verbieden. De bedoeling
is alleen meer gelegenheid scheppen en door dat via de voorgestel
de regeling te doen, heeft de politie ook meer zeggenschap in ver
band met de veiligheid van het verkeer.
De Heer de Bie merkt nog op, dat het misschien na te gaan is het
parkeren in de straat aan bepaalde tijden te binden, hetgeen de
voorzitter beaamt, en dat het hem bekend is» dat hogere autoritei
ten ter zake van mening verschillen; de ene zegt: rijden maar, en
de andere bepaalt: inhalen verboden.
De Heer Buijs wil de Kerkgang alleen voor personen-auto's en niet
voor bussen beschikbaar houden en de vrachtautos te beletten hier
te gaan staan.
De voorzitter zegt, dat autobussen een afzonderlijke plaats aan
het einde van de Kerkgang kunnen krijgen en dat door de grootte
der vakken vrachtauto's geweerd kunnen worden. De politie zal uit
eindelijk hierop toezien.
Zonder hoofdelijke stemming worden hierna de ontwerp-besluiten
na voorlezing door de voorzitter vastgesteld.
Niets meer te behandelen zijnde sluit de voorzitter de vergade
ring met het volgende gebed:
"God, wij danken U voor deze arbeid en bidden U, dat Gij hem wilt
doen gedijen en strekken tot heil der gemeente, welker belangen
aan onze zorgen zijn toevertrouwd.
Moge er vrede en welve
rt heersen.l Amen."
VOORNOEMD,
DE SECRETARIS,
H/L.
N. s. 17192