3a -
In de vergadering van 6 "Januari j.l. is goed
gevonden, dat het Bestuur een vakkracht in de
nuttige handwerken aanstelt.
Wij stellen U voor aan het Bestuur, voornoemd,
een voorschot te verlenen van f.310,88.
Het ontwerp-raadsbesluit gaat ter vaststelling
hierbij,
Op 30 Januari j.l. is een verzoek binnengeko
men van het Bestuur der R.K. U.L.O.-schoolal
hier. Hierin vraagt het Bestuur voor 1953 een
voorschot te mogen ontvangen op de vergoeding
der beloning van de vakleerkracht in lichamely-
ke oefeningen. Deze onderwijzeres is verbonden
aan de U.L.O.-school.
De door het Bestuur becijferde beloning 'zal
voor 1953 f.688,21 bedragen met inbegrip van al
le sociale lasten.
Wij zijn van mening, dat deze kosten niet zon
der noodzaak gemaakt worden en ook niet hoger
dan noodzakelijk zullen zijn.
Wij stellen voor aan het Bestuur het gevraagde
voorschot te verlenen.
Zonder hoofdelijke stemming worden de overge
legde ontwerp-besluiten vastgesteld.
VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het verbeteren en verharden van een
aantal zandwegen.
De voorzitter leest de voorstellen, die als
volgt luiden
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
aan de Baad der gemeente Zundert voor het
verbeteren en verharden van een drietal
zandwegen in verband met het Bloemencorso,
Het bloemencorso wordt al jaren bezocht door
meer dan 100.000 bezoekers. Temeer omdat Zun
dert slechts 3 aan- en afvoerwegen heeft, is
die dag de drukte op deze wegen ontstellend
groot. Al jaren wordt - met de minst mogelijke
kosten *- hiervoor een betere oplossing gezocht.
Het bezoek neemt ieder jaar dermate toe, dat
geen enkele oplossing afdoende is.
Het staat thans vast, dat zonder uitbreiding
van ons wegennet geen oplossing van dit pro
bleem mogelijk is.
Het bloemencorso is zodanig uitgegroeid, dat
de Minister van Verkeer en Waterstaat geen ver
gunning meer zal verlenen aan het plaatselijk
comité om van de rijksweg Princenhage-Zundertse
grens gebruik te maken. De Minister zegt o.ra.
dat de belangen van het doorgaand verkeer op
de rijksweg, welke is opgenomen in het te Gene
ve vastgestelde net van internationale verbin
dingswegen en voor het internationale verkeer
derhalve van groot belang is, gesteld moet wor-
Verbeteren en verhar
den van een aantal
zandwegen
"Rinri 4.
den boven de plaatselijke belangen van onze gemeente.
Verplaatsing van het corso, zodat geen of minder ge
bruik behoeft te worden gemaakt van de Rijksweg is
niet mogelijk. Bovendien brengt dit-geen ontlasting
mede van de aan- en afvoerwegen.
De enige oplossing dat het doorgaand verkeer normaal
doorgang kan vinden is voor verharde wegen te zorgen
voor verkeers-omleiding.
Gm het corso in de toekomst doorgang te doen vinden,
zullen de volgende werken moeten worden uitgevoerd:
a) verbetering en verharding (ter breedte van 5 meter)
van de weg Stuivezand-Klëin-Zundert
b) verbreding van de weg Stuivezand-Wernhout (tot 5
meter).
Voor deze weg is door de Cultuur Technische Dienst,
een subsidie toegekend ad f.10.000,per kilome
ter voor de ontsluiting van enkele land- en tuin- [j
bouwgebieden ter breedte van 3 meter;
c) verbetering-en verharding van de Heistraat ter
breedte van 5 meter.
Wij hebben dan gegronde reden, dat de Minister van
Verkeer en Waterstaat voor 1953 wederom vergunning
zal verlenen aan het Oranje-Comité, om ter gelegen-
.heid van het bloemencorso gebruik te maken van de
Rijksweg en ontheffing zal verlenen van het bepaalde
in artikel 24» lid 1 van de Wegenverkeerswet.
In het belang van Zunderts bevolking, waar door nau-
we.samenwerking en grote opofferingen van alle lagen
der bevolking een dergelijk groots jaarlijks gebeuren ij
is tot stand gekomen - dat cultureel gezien ook een ij
provinciaal belang is - willen wij trachten om deze
werken in het kader van de werkgelegenheidspolitiek
der regering metsubsidie te doen uitvoeren.
Deze werken zijn niet alleen hoogst belangrijk en ur
gent voor het Bloemencorso doch ook voor de ontslui
ting van de land- en tuinbouwgebieden zijn deze van
een niet te onderschatten belang.
Onze gemeente behóórt tot een van de grootste aard
beien- en frambozencentra van Nederland. De laatste
jaren worden aan de kwaliteit van het fruit hoge
eisen gesteld. De gemeente.kan hieraan zijn medewer-
king verlenen door te zorgen voor goede verharde we-
gen. Met het vervoer over slechte wegen heeft het
zachte fruit veel te lijden, hetgeen vanzelfsprekend
van invloed is op -de prijs der producten.
Ook voor het vervoer van de melk zijn verharde wegen
belangrijk.
Door de betere ontsluiting van bepaalde gebieden als
gevolg-van verharde wegen zal de' vestiging van bedrij
ven van uit de nabijheid van de kom naar buiten wor
den gestimuleerd.
OOk zal de teelt van producten op aardbei-moede-grond
kunnen worden verplaatst naar percelen, die beter dan
voorheen bruikbaar worden.
Naast de belanghebbende boeren en tuinders zullen
ook nerigdoende alsmede geestelijkheid en artsen en
meerdere anderen met deze verharde wegen gebaat zyn.