a
£t 5 Jill—
f.5«000,uit de gewone dienst betaald wor
den, dit bedrag kan practised op geen enkele
andere manier verhaald worden. Uit de baatbe
lasting zal dan eveneens ongeveer f.5.000,
moeten komen.
Omdat de grondatdie het dichtst bij de
weg zijn gelegen door de verharding het'mees'
zijn gebaat, menen burgemeester en wethouder-,
dit ook in het tarief tot uitdrukking te moe
ten brengen. Daarvoor is gedacht aan een ver
deling van de omgeving van die wegen in 5
stroken.
De eerste strook ter diepte van 100 I, de
tweede daarachter liggende strook ter diepte
van 200 M. en de derde weer daar achter lig
gende strook ter diepte van 500 M. De verde
ling van de bijdrage over de verschillende
stroken wordt voorgesteld in de verhouding
4-, 5 en 2.
Als maatstaf voor de belasting zou genomen
kunnen worden de belastbare opbrengst vol
gens: het kadaster.
Een verdeling naar oppervlakte zou ook moge
lijk zijn, maar dit wordt niet zo rieel ge
vonden, omdat in de belastbare opbrengst zot
wel de waarde van de grond en hetgeen daarop
gebouwd is als de oppervlakte tot uitdrukking
kom si.
.Bij een tarief van 4-0% van die belastbare
opbrengst voor de eerste strook, van 50% voor
de tweede en 20% voor de derde strook wordt
een opbrengst verkregen van f.5.084-,enwel
als volgt
le klasse: belastbare opbrengst
gebouwde eigendommen
idem ongebouwde
belasting 4-0% van
2e klasse: belastbare opbrengst
gebouwde eigendommen
idea ongebouwde
belasting 50% van
5e klasse: belastbare opbrengst
gebouwde eigendommen
idem ongebouwde
belasting 20% van .f.3.966.'
TOTALE 0FBRMG3T 7AN DE BEIASTÜTG-: 7
Ofschoon het maximum, dat volgens de tegen
woordige normen door middel van een baatbe
lasting mag worden verhaald, 80% bedraagt,
menen burgemeester en wethouders toch met
50% genoegen te moeten nemen, omdat de belas-
ting hierdoor draaglijk blijft. Afkoop zal mo
gelijk zijn voor een bedrag gelijk aan 17
maal het jaarlijkse belasting bedrag.
Door enige voorbeelden licht de voorzitter
dan toe, hoeveel door bepaalde eigenaars zal
moeten worden betaald.
Hij geeft toe, dat de belasting zeer zeker
zal meetellen, maar wijst er op, dat de men
sen door de wegenverharding zeer gebaat zijn.
Door de voordelen, die uit de veiharding voor
hen voortvloeien, zuilen zij zeker de belas-
.f.3.688,—
5.672.—
.f.7.560
f.1.667,'
2.825t:
.f.4-.4-90.'
.f.1.137,.
2.829.-
f. 2.944,—
1.34-7,-
Blad 6.
ting kunnen terug verdienen. Men denke maar eens aan
de afvoer van fruit en melk en de aanvoer van vee
voer en mest.
Hierna vraagt de voorzitter, wie van de leden het
woord verlangt.
Als eerste zegt de Heer de Bie, dat indertijd een
principieel besluit is genomen, dat dergelijke wegen
niet aangelegd zoudoa worden zonder baatbelasting.
Hij herinnert er dan aan, dat 20 jaar geleden voor
de Iü.ein-Zundertseweg ook een baatbelasting werd in
gevoerd. Toen werd de weg alleen door de gemeente
aangelegd, terwijl nu een subsidie wordt ontvangen.
Hij vindt het daarom ook nu redelijk, dat er een
baatbelasting wordt geheven, te meer omdat daardoor
de mogelijkheid voor volgende objecten wordt openge-
houdai. Er staat toch ook iets tegenover in de vorm
van voordelen bij aanvoer van materialen, mest, vee
voer, enz. en bij afvoer van producten. Ten slotte
vraagt hij nog of er aan de verordening jiog iets
veranderd kan worden als daartoe de noodzaak blijkt.
De voorzitter antwoordt, dat de Raad altijd op zijn
eenmaal genomen besluit kan terug komen en dat wij
zigingen steeds mogelijk zijn, als b.v. geconsta
teerde onbillijkheden daartoe aanleiding geven.
De heer Buijs, die'hierna het ?;oord verkrijgt, ver
klaart, dat- hij met belangstelling heeft geluisterd
naar het voorstel en de v/oorden van de Heer de Bie.
Wel vindt hij iedere vermeerdering van de belastin
gen erg, maar in dit geval zal hij toch geen bezwaar
maken, omdat er zo*n grote belangen aan deze kwestie
vast zitten.
De heer de Bie verklaart dan de heer Buijs dankbaar'
te zijn voor zijn woorden, vooral omdat hij voelt,
dat deze ook namens de heer Hoeken heeft gesproken,
die zelf belanghebbende is.
De heer Verhei jen zegt nooit de minste te zijn ge
weest om de aanleg van wegen en electrificatie voor
de buitenmensen te stimuleren. Verharding van bedoel-
de wegen werd door de gehele raad noodzakelijk ge
acht, daarom kan men nu ook geen bezwaar hebben te
gen een billijke bijdrage. Hij veronderstelt, dat
deze beslissing als voorbeeld zal gelden voor even
tuele andere wegen en dus consequenties met zich zal
brengen. Ten slotte verzoekt hij burgemeester en wet
houders er naar te streven ook andere wegen te ver
harden, echter niet om wille van de belastipg, maar
vanwege het grote voordeel daaraan verbonden. Hij
vindt het een geluk, dat men de baatbelasting kan en
mag betalen en hoopt op een spoedige beslissing voor
de electrificatie.
Hierna wijst de voorzitter er nogmaals op, dat ook
zonder deze baatbelasting de jaarlijkse lasten uit
de gewone middelen van de gemeentebegroting kunnen
worden bestreden, maar dat er dan geen mogelijkheid
overblijft om nog andere wegen te verharden. Tenslot
te geeft hij nog enkele voorbeelden van de bedragen,
die door diverse personen betaald zullen moeten wor
den en legt nogmaals de nadruk op de grote voordelen
die aan verharde wegen verbonden zijn. Hij zegt toe
er naar te zullen streven ook voor de andere wegen
de verdeling 50% voor gemeente en 50% voor de belang
lebbende eigenaars te handhaven.
tt