a £t 5 Jill— f.5«000,uit de gewone dienst betaald wor den, dit bedrag kan practised op geen enkele andere manier verhaald worden. Uit de baatbe lasting zal dan eveneens ongeveer f.5.000, moeten komen. Omdat de grondatdie het dichtst bij de weg zijn gelegen door de verharding het'mees' zijn gebaat, menen burgemeester en wethouder-, dit ook in het tarief tot uitdrukking te moe ten brengen. Daarvoor is gedacht aan een ver deling van de omgeving van die wegen in 5 stroken. De eerste strook ter diepte van 100 I, de tweede daarachter liggende strook ter diepte van 200 M. en de derde weer daar achter lig gende strook ter diepte van 500 M. De verde ling van de bijdrage over de verschillende stroken wordt voorgesteld in de verhouding 4-, 5 en 2. Als maatstaf voor de belasting zou genomen kunnen worden de belastbare opbrengst vol gens: het kadaster. Een verdeling naar oppervlakte zou ook moge lijk zijn, maar dit wordt niet zo rieel ge vonden, omdat in de belastbare opbrengst zot wel de waarde van de grond en hetgeen daarop gebouwd is als de oppervlakte tot uitdrukking kom si. .Bij een tarief van 4-0% van die belastbare opbrengst voor de eerste strook, van 50% voor de tweede en 20% voor de derde strook wordt een opbrengst verkregen van f.5.084-,enwel als volgt le klasse: belastbare opbrengst gebouwde eigendommen idem ongebouwde belasting 4-0% van 2e klasse: belastbare opbrengst gebouwde eigendommen idea ongebouwde belasting 50% van 5e klasse: belastbare opbrengst gebouwde eigendommen idem ongebouwde belasting 20% van .f.3.966.' TOTALE 0FBRMG3T 7AN DE BEIASTÜTG-: 7 Ofschoon het maximum, dat volgens de tegen woordige normen door middel van een baatbe lasting mag worden verhaald, 80% bedraagt, menen burgemeester en wethouders toch met 50% genoegen te moeten nemen, omdat de belas- ting hierdoor draaglijk blijft. Afkoop zal mo gelijk zijn voor een bedrag gelijk aan 17 maal het jaarlijkse belasting bedrag. Door enige voorbeelden licht de voorzitter dan toe, hoeveel door bepaalde eigenaars zal moeten worden betaald. Hij geeft toe, dat de belasting zeer zeker zal meetellen, maar wijst er op, dat de men sen door de wegenverharding zeer gebaat zijn. Door de voordelen, die uit de veiharding voor hen voortvloeien, zuilen zij zeker de belas- .f.3.688,— 5.672.— .f.7.560 f.1.667,' 2.825t: .f.4-.4-90.' .f.1.137,. 2.829.- f. 2.944,— 1.34-7,- Blad 6. ting kunnen terug verdienen. Men denke maar eens aan de afvoer van fruit en melk en de aanvoer van vee voer en mest. Hierna vraagt de voorzitter, wie van de leden het woord verlangt. Als eerste zegt de Heer de Bie, dat indertijd een principieel besluit is genomen, dat dergelijke wegen niet aangelegd zoudoa worden zonder baatbelasting. Hij herinnert er dan aan, dat 20 jaar geleden voor de Iü.ein-Zundertseweg ook een baatbelasting werd in gevoerd. Toen werd de weg alleen door de gemeente aangelegd, terwijl nu een subsidie wordt ontvangen. Hij vindt het daarom ook nu redelijk, dat er een baatbelasting wordt geheven, te meer omdat daardoor de mogelijkheid voor volgende objecten wordt openge- houdai. Er staat toch ook iets tegenover in de vorm van voordelen bij aanvoer van materialen, mest, vee voer, enz. en bij afvoer van producten. Ten slotte vraagt hij nog of er aan de verordening jiog iets veranderd kan worden als daartoe de noodzaak blijkt. De voorzitter antwoordt, dat de Raad altijd op zijn eenmaal genomen besluit kan terug komen en dat wij zigingen steeds mogelijk zijn, als b.v. geconsta teerde onbillijkheden daartoe aanleiding geven. De heer Buijs, die'hierna het ?;oord verkrijgt, ver klaart, dat- hij met belangstelling heeft geluisterd naar het voorstel en de v/oorden van de Heer de Bie. Wel vindt hij iedere vermeerdering van de belastin gen erg, maar in dit geval zal hij toch geen bezwaar maken, omdat er zo*n grote belangen aan deze kwestie vast zitten. De heer de Bie verklaart dan de heer Buijs dankbaar' te zijn voor zijn woorden, vooral omdat hij voelt, dat deze ook namens de heer Hoeken heeft gesproken, die zelf belanghebbende is. De heer Verhei jen zegt nooit de minste te zijn ge weest om de aanleg van wegen en electrificatie voor de buitenmensen te stimuleren. Verharding van bedoel- de wegen werd door de gehele raad noodzakelijk ge acht, daarom kan men nu ook geen bezwaar hebben te gen een billijke bijdrage. Hij veronderstelt, dat deze beslissing als voorbeeld zal gelden voor even tuele andere wegen en dus consequenties met zich zal brengen. Ten slotte verzoekt hij burgemeester en wet houders er naar te streven ook andere wegen te ver harden, echter niet om wille van de belastipg, maar vanwege het grote voordeel daaraan verbonden. Hij vindt het een geluk, dat men de baatbelasting kan en mag betalen en hoopt op een spoedige beslissing voor de electrificatie. Hierna wijst de voorzitter er nogmaals op, dat ook zonder deze baatbelasting de jaarlijkse lasten uit de gewone middelen van de gemeentebegroting kunnen worden bestreden, maar dat er dan geen mogelijkheid overblijft om nog andere wegen te verharden. Tenslot te geeft hij nog enkele voorbeelden van de bedragen, die door diverse personen betaald zullen moeten wor den en legt nogmaals de nadruk op de grote voordelen die aan verharde wegen verbonden zijn. Hij zegt toe er naar te zullen streven ook voor de andere wegen de verdeling 50% voor gemeente en 50% voor de belang lebbende eigenaars te handhaven. tt

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1952 | | pagina 6