dienst zijn; bij de straters ligt het er aan hoe de mensen geplaatst worden; bij bandkeien b.v. wisselt dit nog al» Twee straters zijn momenteel vakman en 1 heeft intussen met geed gevolg examen gedaan en een volgt nu nog de cursus. De Heer banen merkt hierna op, dat de 2 chauf feurs voor het laden ook telkens minstens 1 man nodig hebben. De voorzitter zegt, dat dit niet Juist ia om dat als laders steeds losse arbeiders aange trokken worden. De Heer Dam en meent dat een bezetting van 16 arbeiders iets uitgebreid kan wordenhij vindt dit te weinig voor het werk buitenaf. De voorzitter merkt op, dat thans al veel ar beiders in losse dienst zijn b.v. Dagers, Bprec kels, Balemans en nog 'een aantal losse krach ten. Huijbregts heeft b.v. ongeveer 8 man. De Heer Dam en zegt, dat - als er geen geld meer beschikbaar is - alles stil valt en vraagt of het niet mogelijk is dan de vaste kern uit te breiden. De voorzitter antwoordt hierop, dat dit zeer moeilijk is. Al vaak is geprobeerd dit er door te krijgen maar slechts voor speciale gevallen is dit tot nog toe gelukt;, zo is er b.v. een schilder bij gekomen. Nu is dit niet zo erg, mits er maar losse krachten te krijgen zijn. In feite is er dus nu al een uitbreiding. De Heer de Bie is er verheugd over, dat los- personeel wordt aangenomen vooral als dit ni. de fruittijd kan gebeuren speciaal nu in ver band met de werkloosheidsuitkeringen. De voorzitter deelt mede, dat op dit moment het beste seizoen voor losse arbeiders voorbij is; in de wintermaanden zijn er voldoende te krijgen en dat is juist de moeilijkheid want ook bij gemeente-werken is het eigenlijk een seizoenbedrijf Thans zijn ongeveer 20 losse arbeiders in dienst De Heer de Bie informeert of er wel voldoen de materiaal is, zoals kruiwagens e.d.hij meent ook dat de dragline wel 4- auto*s kan bij houden. De voorzitter antwoordt, dat hij bij de Direc teur steeds aandringt op goede staat van het materiaal. - De Heer de Bie vraagt verder of er altijd wel voldoende toezicht op het personeel is' en of er voldoende gewerkt werd. De voorzitter zegt hierop, dat nu meest Dun- dertse mensen in dienst zijn. Haest "is weer beter en Huijbregts treedt nu mede als voor werker op. De Heer Matthijssen merkt; op dat een goede regeling de beste waarborg is. De Heer Buijs vraagt of het normale onderhoud van de wegen geen achterstand krijgt door dë k ap it aa Iw erken Blad 4 De voorzitter zegt zich te kunnen vergissen, ver wacht in het najaar grote werkloosheid en acht het ft beste tijdstip dan mensen in te schakelen. Dit kan ook nu wel, maar dan lijkt het hem toch beter. Voor de wegenschaaf is nog steeds geen geld beschik baar, maar als er inderdaad werkloosheid komt, dan zal het wegenonderhoud mèt sloten, hakhout enz. toch doorgaan. Dit voorjaar zijn al heel wat wegen opgeknapt, hou het zonder een wegenschaaf niet kunnen" dan kan er altijd nog een gehuurd worden en de rest kan door werklozen gebeuren. De Heer Buijs zegt dat hij alleen maar'er op wil attenderen, dat er vooruit gezien wordt. De Heer de Bie ziet graag de wegen klaar vóór Oc tober i.v.m. het natte jaargetijde, zo mogelijk voor September. Als nu 30 man extra wordt ingezet, is alles tijdig klaar. De voorzitter merkt op,* dat dit volkomen juist is, maar dat er dan extra-kosten te maken zijn omdat er nu geen werklonen zijn. De heer van Bedaf meent dit jaar met meer dan 200 werklozen rekening te moeten houden. De Heer Damen merkt nog op, dat er nu ook veel tuinders zijn, die om steun zullen komen en dit is een groep mensen, die voor geen enkele uitkering in aanmerking komt omdat zij niet minstens 78 dagen in loondienst zijn geweest. Is het de bedoeling, informeert hij deze mensen op te vangen? De voorzitter antwoordt bevestigend. De Heer de Bie zegt, dat ook dan van belang is wie zal betalen; blijft alles ten laste der gemeente, dan kan een en an dcc nu evengoed gebeuren. De ^voorzitter meent, dat het rijk zal subsidiëren in deze gevallen en daarom zal dan beter en goedko per gewerkt kunnen worden. Onlangs, zo vervolgt spreker, heeft hij de binnenwegen nog eens afgere den en heeft toen opgemerkt, dat er nog veel moet gebeuren, vooral aan de kanten, D.i, is het verstan diger te wachten, tot het najaar. De Heer de Bie werpt op, dat het dan niet te nat mag zijn; naar zijn beste weten, werden sloten steeds vóór Beptember schoongemaakt, waarop de voor zitter opmerkt, 'dat dit mogelijk voor de heer de Bie het gunstigst tijdstip is in verband met het rooi-seizoen, oprek er vervolgt, dat deze zaak in verband met de financiële kwestie even moet wachten. Hij stelt voor eens een proef te nemen in dit najaar, bij een beetje gunstig weer moet dit luiken. LUkt het niet dan wordt volgend jaar voor het natte seizoen de zaak aangepakt. De Heer de Meijer juicht de plannen voor het wegen ander houd toe en wil tegelijk de aandacht van Burge meester en Wethouders vestigen op de bruggen. Hij vraagt hoe deze zaak er nu hij staat en of voor de winter alles in orde is. De voorzitter zegt, dat dit een zaak is voor het waterschap De Aa of Weerijs-, hetwelk de nodige normalisatie-werken zo voordelig mogelijk wil uit voeren en daarom zal dit langer gaan duren dan voor de gemeente wenselijk is. De voorzitter van het wa—

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1952 | | pagina 42