dienst zijn; bij de straters ligt het er aan
hoe de mensen geplaatst worden; bij bandkeien
b.v. wisselt dit nog al»
Twee straters zijn momenteel vakman en 1
heeft intussen met geed gevolg examen gedaan
en een volgt nu nog de cursus.
De Heer banen merkt hierna op, dat de 2 chauf
feurs voor het laden ook telkens minstens 1
man nodig hebben.
De voorzitter zegt, dat dit niet Juist ia om
dat als laders steeds losse arbeiders aange
trokken worden.
De Heer Dam en meent dat een bezetting van 16
arbeiders iets uitgebreid kan wordenhij vindt
dit te weinig voor het werk buitenaf.
De voorzitter merkt op, dat thans al veel ar
beiders in losse dienst zijn b.v. Dagers, Bprec
kels, Balemans en nog 'een aantal losse krach
ten. Huijbregts heeft b.v. ongeveer 8 man.
De Heer Dam en zegt, dat - als er geen geld
meer beschikbaar is - alles stil valt en
vraagt of het niet mogelijk is dan de vaste
kern uit te breiden.
De voorzitter antwoordt hierop, dat dit zeer
moeilijk is. Al vaak is geprobeerd dit er door
te krijgen maar slechts voor speciale gevallen
is dit tot nog toe gelukt;, zo is er b.v. een
schilder bij gekomen. Nu is dit niet zo erg,
mits er maar losse krachten te krijgen zijn.
In feite is er dus nu al een uitbreiding.
De Heer de Bie is er verheugd over, dat los-
personeel wordt aangenomen vooral als dit ni.
de fruittijd kan gebeuren speciaal nu in ver
band met de werkloosheidsuitkeringen.
De voorzitter deelt mede, dat op dit moment
het beste seizoen voor losse arbeiders voorbij
is; in de wintermaanden zijn er voldoende te
krijgen en dat is juist de moeilijkheid want
ook bij gemeente-werken is het eigenlijk een
seizoenbedrijf
Thans zijn ongeveer 20 losse arbeiders in
dienst
De Heer de Bie informeert of er wel voldoen
de materiaal is, zoals kruiwagens e.d.hij
meent ook dat de dragline wel 4- auto*s kan bij
houden.
De voorzitter antwoordt, dat hij bij de Direc
teur steeds aandringt op goede staat van het
materiaal. -
De Heer de Bie vraagt verder of er altijd wel
voldoende toezicht op het personeel is' en of
er voldoende gewerkt werd.
De voorzitter zegt hierop, dat nu meest Dun-
dertse mensen in dienst zijn. Haest "is weer
beter en Huijbregts treedt nu mede als voor
werker op.
De Heer Matthijssen merkt; op dat een goede
regeling de beste waarborg is.
De Heer Buijs vraagt of het normale onderhoud
van de wegen geen achterstand krijgt door dë
k ap it aa Iw erken
Blad 4
De voorzitter zegt zich te kunnen vergissen, ver
wacht in het najaar grote werkloosheid en acht het
ft beste tijdstip dan mensen in te schakelen. Dit
kan ook nu wel, maar dan lijkt het hem toch beter.
Voor de wegenschaaf is nog steeds geen geld beschik
baar, maar als er inderdaad werkloosheid komt, dan
zal het wegenonderhoud mèt sloten, hakhout enz.
toch doorgaan.
Dit voorjaar zijn al heel wat wegen opgeknapt, hou
het zonder een wegenschaaf niet kunnen" dan kan er
altijd nog een gehuurd worden en de rest kan door
werklozen gebeuren.
De Heer Buijs zegt dat hij alleen maar'er op wil
attenderen, dat er vooruit gezien wordt.
De Heer de Bie ziet graag de wegen klaar vóór Oc
tober i.v.m. het natte jaargetijde, zo mogelijk
voor September. Als nu 30 man extra wordt ingezet,
is alles tijdig klaar.
De voorzitter merkt op,* dat dit volkomen juist is,
maar dat er dan extra-kosten te maken zijn omdat
er nu geen werklonen zijn.
De heer van Bedaf meent dit jaar met meer dan 200
werklozen rekening te moeten houden.
De Heer Damen merkt nog op, dat er nu ook veel
tuinders zijn, die om steun zullen komen en dit is
een groep mensen, die voor geen enkele uitkering
in aanmerking komt omdat zij niet minstens 78 dagen
in loondienst zijn geweest. Is het de bedoeling,
informeert hij deze mensen op te vangen?
De voorzitter antwoordt bevestigend.
De Heer de Bie zegt, dat ook dan van belang is wie
zal betalen; blijft alles ten laste der gemeente,
dan kan een en an dcc nu evengoed gebeuren.
De ^voorzitter meent, dat het rijk zal subsidiëren
in deze gevallen en daarom zal dan beter en goedko
per gewerkt kunnen worden. Onlangs, zo vervolgt
spreker, heeft hij de binnenwegen nog eens afgere
den en heeft toen opgemerkt, dat er nog veel moet
gebeuren, vooral aan de kanten, D.i, is het verstan
diger te wachten, tot het najaar.
De Heer de Bie werpt op, dat het dan niet te nat
mag zijn; naar zijn beste weten, werden sloten
steeds vóór Beptember schoongemaakt, waarop de voor
zitter opmerkt, 'dat dit mogelijk voor de heer de
Bie het gunstigst tijdstip is in verband met het
rooi-seizoen,
oprek er vervolgt, dat deze zaak in verband met de
financiële kwestie even moet wachten. Hij stelt
voor eens een proef te nemen in dit najaar, bij een
beetje gunstig weer moet dit luiken. LUkt het niet
dan wordt volgend jaar voor het natte seizoen de
zaak aangepakt.
De Heer de Meijer juicht de plannen voor het wegen
ander houd toe en wil tegelijk de aandacht van Burge
meester en Wethouders vestigen op de bruggen. Hij
vraagt hoe deze zaak er nu hij staat en of voor de
winter alles in orde is.
De voorzitter zegt, dat dit een zaak is voor het
waterschap De Aa of Weerijs-, hetwelk de nodige
normalisatie-werken zo voordelig mogelijk wil uit
voeren en daarom zal dit langer gaan duren dan voor
de gemeente wenselijk is. De voorzitter van het wa—