Tïn
dlël
3
- verg. 24 - 3 - 1950 -
,4. een besluit van Gedeputeerde Staten van 1 Februari 1950»
G. no: 27230, tot goedkeuring van het raadsbesluit van
30 December 1949 tot onderhandse aanbesteding van de
bouw van zes duplex-woningen
5» een besluit van Gedeputeerde Staten van 18 Januari 1950,
G. no: 27199 tot goedkeuring van het raadsbesluit van
30 December 1949 tot aankoop van grond van H. Koeken en
C. Godrie
6. een besluit van Gedeputeerde Staten van 18 Januari 1950,
G. no: 27202 houdende goedkeuring van het raadsbesluit
van 28' November 1949 tot aankoop van grond en woonhuis
van A. Kustermans
7. een besluit van Gedeputeerde Staten van 18 Januari 1950,
G, no: 27270 houdende goedkeuring van het raadsbesluit
van 28 November 1949 tot aankoop van grond van Mej. M.
Buijs
8. een besluit van Gedeputeerde Staten van 8 Februari 1950,
G. no: 28537 houdende goedkeuring van het raadsbesluit
van 30 December 1949 tot aankoop van grond aan de Acht-
maalseweg van Gebrs. van Hassel e.a.
9» een besluit van Gedeputeerde Staten van 22 Februari
1950, houdende goedkeuring van het raadsbesluit van 18
Januari 1950 tot aankoop van grond van L. J. Fuchs e.a.
10 een besluit van Gedeputeerde Staten van 18 Januari 1950,
G. no: 26930 houdende goedkeuring van het raadsbesluit
van 30 December 1949 tot 9e wijziging der gemeente-begro
ting 1949;
11 Rapporten van het Centraal Bureau voor Verificatie en Fi
nanciële Adviezen der Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten te 's-Gravenhage betreffende de controle van kas en
boeken over het 4e kwartaal 1949
a. van de gemeente-ontvanger;
b. de administrateur van gemeente-werken;
c. de administrateur van het woningbedrijf;
d. de houders van de diverse kassen ter secretarie
e. het burgerlijk armbestuur.
Wanneer geen der leden naar aanleiding hiervan iets te vra
gen of te zeggen heeft wordt op voorstel van burgemeester
en wethouders zonder hoofdelijke stemming besloten, deze
stukken voor kennisgeving aan te nemen.
Beschikbaarstel-
van een cre-
voor de ver-
betering en ver
nieuwing van de
Ach tmaa1s eweg
III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het be
schikbaar stellen van een crediet voor de verbete
ring en vernieuwing van de Achtmaalseweg.
De voorzitter leest het uitvoerige voorstel van burge
meester en wethouders voor, waarna hij vraagt of een der
leden naar aanleiding daarvan het woord verlangt.
De heer de Bie, die het eerst het woord verkrijgt, zegt
dan dat de weg er al 50 jaar ligt, zijn beste jaren heeft
gehad en nieti dan met zeer hoge kosten is te repareren.
Hij vraagt zich af of de vernieuwing van de verharding ge
wenst is of wellicht beter nog enige tijd uitgesteld kan
worden. Thans kunnen de oude keien voor een behoorlijke
prijs verkocht worden. Indien men overtuigd is, dat de weg
verbetering behoeft, dan oordeelt hij een goede verbete
ring beter dan half werk. Daarna zou hij de vraag willen
stellen of het niet gewenst is ook de weg van Achtmaal
naar de grens te herstraten. Als de financiële positie
daarvoor een bezwaar is, zou een oplossing misschien ge
vonden kunnen worden in een mindere breedte van de weg van
- verg. 24 - 3 - 1950 -
Zundert naar Achtmaal. Met ongeveer gelijke kosten zou Acht
maal dan meer gebaat zijn. Aan de hand van enkele berekenin
gen toont hij dit aan.
Hij meent in overweging te moeten geven het voorstel om de
weg Zundert-Achtmaal op een breedte van 4 meter te brengen
en het fietspad te laten liggen, voor het bedrag, dat aldus
kan worden uitgespaard kan dan ook de weg van Achtmaal tot
de grens vernieuwd worden met een breedte van 3 meter. Wel
licht zal het over enige jaren mogelijk zijn nog 1 M. bij
te leggen.
De voorzitter antwoordt dan, dat een weg van 4 M breedte
volgens de technici geen weg is. Een breedte van 6 meter
geldt voor drukke wegen en een breedte van 5 meter voor we
gen met plaatselijk verkeer. Een breedte van 3 meter is goed
voor landelijke binnen-wegen. Voor een weg als deze zit daar
het bezwaar aan verbonden, dat men bij het passeren steeds
van de weg af moet. Dit is ook zo bij een breedte van 4 M;
die ene meter meer is dus in feite onnodig.
Voor de weg van Zundert naar Achtmaal is een breedte van 3
meter absoluut te weinig.
Voor de weg van Achtmaal naar de Grens kan met een breedte
van 3 meter accoord gegaan worden, daar is het verkeer lang
zo druk niet. Als de raad daartoe besluit zullen burgemees
ter en wethouders trachten daarvoor dekkingsmiddelen te vin
den.
De heer de Bie verklaart dan, dat hij als leek een breedte
van 4 meter beter acht dan een van 3 meter en ook vindt hij
een breedte van 4 meter beter dan een van 5 meter als men
daardoor ook het laatste gedeelte van de weg kan vernieuwen.
Kan de breedte van het eerste gedeelte niet voorlopig op 4
meter bepaald worden? Later als de middelen dat toelaten of
de prijzen lager zijn, kan men immers altijd nog een meter
bijleggen.
De voorzitter antwoordt, dat dan het profiel gewijzigd moet
worden, wat veel duurder zal zijn dan 1 meter straatwerk.
De heer Buijs verklaart dan met belangstelling van het voor
stel en het betoog van de heer de Bie hebben kennisgenomen.
De keuze zal dus moeten vallen tussen een breedte van 5 of
een van 3 meter voor de weg van Zundert naar Achtmaal.
Hij acht deze zaak van zoveel belang, dat hij gaarne gele
genheid zou hebben om deze zaak nog eens onderling te bespre
ken, alvorens hierover een beslissing te nemen.
De heer Verheijen acht het voorstel van de heer de Bie wel
niet geheel af te keuren, maar zag toch liever een breedte
van 5 meter. Daarmede zouden ook de fietsers het meest ge
baat zijn. De behoefte aan vernieuwing voorbij Achtmaal acht
hij zeer gering, het gras groeit daar immers tussen de ste
nen door. Beter vindt hij het met de verbetering van die weg
te wachten totdat men de ontwikkeling van het grensverkeer
kan overzien.
De voorzitter antwoordt hem, dat het de bedoeling van de
heer de Bie is, gebruik te maken van de gunstige gelegenheid
om de oude keien te verkopen. De tuinbouw en de landbouw wor
den door goede wegen gestimuleerd. Alle producten van het ge
bied voorbij Achtmaal gaan toch naar Zundert.
De heer Verheijen verzoekt om als men de weg van Achtmaal
naar de grens wil verbeteren, de breedte van de weg tot Acht
maal in ieder geval op 5 meter te houden.
De voorzitter zegt dan, dat men ook verder kan gaan dan de
idee van de heer de Bie n.l. de weg van Zundert naar Acht
maal volgens het voorstel van burgemeester en wethouders bren,