Jl li Beschikbar stcl.~ len van een cre el st voor li cc verharden ven een aantal zandwegen vex*g. 26 -.9 - 1950 - paaldj dat deze ook ander werk zou moeten doen. Gebleken is echter, dat deze vrees ongegrond was. De chauffeur en de wa gen zijn steeds bezet geweest. De heer de Bie verklaart, dat hij na de toelichtingvan de wethouder de noodzaak van de aankoop wil aannemen. Hij vraagt of burgemeester en wethouders het advies van een des kundige zouden kunnen inwinnen over de vraag welk merk het beste is. De voorzitter antwoordt, dat wel inlichtingen zijn ingewonv nen, maar dat ieder zijn eigen product het "beste noemt, het de Chevrolet zijn wij tot heden toe zeer goed geweest. Daar om vraagt hij een crediet voor de aankoop van een Chevrolet net machtiging tot aankoop van een D.A.F* indien dit nodig of wenselijk mocht zijn. De heer Yerheijen heeft vernomen, dat een D.A.F. veel ster ker van onderbouw is dan een Chevrolet en hij vindt dit een zeer voorname factor, waarop de voorzitter antwoordt, dat hij zich niet kan voorstellen, dat het onderstel van een Chevrolet niet berekend zou zijn op het aangegeven tonnage. De heer Buijs is van mening, dat de uitval de zsak^goed zal moeten maken," terwijl de heer Go°os°sens er op wijst, dat een goede behandeling het halve onderhoud is. Daar geen der leden hierna stemming verlangt, wordt^ zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel besloten. XIY, Yooxatel van «Burgemeester en Yethouders tot het be- schikbaarstellen van een crediet voor het verharden van een aantal zandwegen. De voorzitter leest het voorstel, dat als volgt luidt. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling in 1951 over te gaan tot het verharden van de navolgende „zandwegen A. de weg Wernhout—Achtmaal lengte 440M. B. de weg Rustenburg-Wemhout 4502 M. C. de weg Klein-Zundert via de Ganger naar Sp rundel. D. de weg 't Paaltje naar Oekel 5407 2252 M. M. In totaal? B. Hoewel de weg Schaapsdijk, welke aansluit vanaf de Sijksweg-Stuivezand op de te ver harden weg 't Paaltje Oekel, lengte niet in het plan 1951 opgenomen was, menen wij met het oog op de ontsluiting van de Oekelse Heide en de Schrqelcen, de verbete ring van deze weg reeds nu aan dit „program ma toe te voegen. In totaal te verharden: 14561 M. 1500 M. 15861 M. Doordat de Cultuurtechnische Dienst het subsidie, hetwelk voor 1951 beschikbaar zou worden gesteld, nog. uit de dienst 1950 knri toewijzen, menen wij onze plannen voor 1951 reeds nu aan U voor te leggen en nog dit jaar met de uitvoering een aanvang te maken. Wij menen te mogen aannemen, dat het' Uw Raad voldoende "be kend is, van welk belang het is, dat onze gemeente met z.jn overwegende land— en tuinbouwbevoIking beschikt over bruik bare wegen, welke yol&oen aan de eisen, welke daaraan rede lijker wijze in verband daarmede mogen worden gesteld. - verg. - 26 - .9 - 1950 Dat de toestand van onze wegen onvoldoende is, blijkt temeer uit -de toezegging, van het subsidie door de Cultuur Technische Dienst. Ook de ontsluiting van .bepaalde ontginningsstreken is van overwegend belang. T3GEKW00RDIGE TQBSTAKD BH PIAIT VAN -Y5RBARDIUG. De te verharden wegen zijn zandwegen en hebben met inbegrip van de bermen en bermsloten een breedte van 10 - 12 Meter. Het grondwerk zal in D.Ü.W. verband worden uitgevoerd. Hier mede wordt direct, nadat de vereiste goedkeuringen zijn ver kregen, begonnen. De vetharing geschiedt met klinkerkeien ter breedte van 5 he ter tussen de kantlagen. TOTALE KOSTER" De kosten van het verbreden en verharden van de wegen, be doeld onder A tot en met D, worden„geraamd als volgt: 14561 M aanleg aardephaati, qa aftrek D.U.W. subsidie a.ankoop grond en materialen duikers f.5.—f. 71.805 46000 M2 bestraten 2500000 st. kiinkerkeien 29000 Mkantlagen zetten 2200 M5 dekzand 14561 m1 bijwerken aardenbaan en bermen Winst aannemers 10% Omzetbelasting en kosten aannemersbond 5% 1 f.—.60 -.40 27.600.' 510.500.' 7.250 4.400.- 5.744.- Opmeting, waterpassing en uitzetten Onvoorzien Toezicht Kosten brug en duiker over Turfvaart en Bijloop. Totale kosten van het werk De kosten van weg bedoeld onder E wordt geraamd op: 1500 m* aanleg aardenbaan na aftrek D.U.W. subsi die aankoop grond en materiaal duikers af. 5.J 4800 m2 bestraten 240.000 st. klinkerkeien 5000 m' kantlagen zetten 480 m5 dekzand I5OC mbijwerken aarden baan en bermen f .427.299.- 42.729,90 21.564,95. f.491,595,85 w 2.500.— 1.200.- 5.000.' 15.000.; f.511.095,85 h -.60 .tk "155.— -.25 .Sl 2.— f. 7.500, 2.880.- 52.400.- 750.- 960.- -.40 600.- f.45.090. Winst en risico aannemer 10%4.509. Omzetbelasting en kossten aannemers- bond 5%2.255. Opmeting, waterpassing en uitzetten. 225. Onvoorzien 800. Toezicht 550. Totale- hegrotingskosten 16 K.M. wegen f. 55.229 f.564.522,85 rond: f.565.000.- SÏÏBSIDIE: Yerwacht wordt, dat het subsidie rond 55% van de geraamde kos- 9 p «V V tt II It

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1950 | | pagina 45