Beschikbaarstel-
len van een cre-
cliet voor de aan
koop van een
vrachtauto en 2
- verg. 26- 9 - 1950
ping v/orden radiatoren geplaatst.
De achterkamer heeft een oppervlakte van 4,79 M. bij
4,75 M.de tussenkamer van 4,75 bij 5 M.de voorka
mer van 4,75 M./en de slaapkamer eveneens van 4,75 M. bii
4,75 J. JU; v.yïfri
Op deze v/xgze man /oor de beneden—vertrekken een tempera
tuur van 18 Celsius verkregen worden en voor de slaapka
mer een temperatuur van 12'
De kosten van deze installatie worden geraamd op een be
drag van £.2.330.—
Voor het schilderen der radiatoren en het maken
en dichten van doorgangen voor de buizen wordt
nog geraamd220.
zodat de totale kosten begroot worden op. ft2.600_,—
Ook dit bedrag zal in vier jaar ten laste van de gewone
dienst worden afgeschreven.
Hij voegt daaraan nog toe, dat de Raad reeds enige jaren
geleden besloten had tot de aanleg van een complete centra
le verwarmingsinstallatie voor de ambtswoning," maar dat Ge
deputeerde Staten daaraan destijds hun goedkeuring niet het'
ben verleend.
I*® heer de Bie bevestigt dan dat daartoe reeds eerder be
sloten is, waarop de voorzitter opmerkt, dat dit alleen het
geval is ten aanzien van de ambtswoning.
^ieer <Ie I^-13 antwoordt, ^dat hij daarover juist iets had
willen zeggen, maar dat hij, daarover nu maar zal zwijgen,
omdat met betrekking daartoe reeds eerder is besloten.
De heer kunst vraagt dan of het hier een voorstel dan wel
twee afzonderlijke betreft.
De gemeente-secretarie A.16 is immers geen eigendom van de
gemeente. Is het wel juist op deze wijze het eigendom van
een ander te verbeteren en bestaat voldoende zekerheid over
de tijd, dat men over dat huis de beschikking heeft?
■De voorzitter antwoordt,- dat de huidige secretarie zeker
nog 5 jaar in^gebruik zal moeten blijven. Hij geeft toe
dat de behuizing van de gemeente diensten niet ideaal is.
Daarom besloot de Raad ook reeds enige jaren geleden een
plan voor de bouw van een nieuw gemeentehuis te doen opma
ken. Dat besluit werd echter niet goedgekeurd.
De heer Kunst verklaart dan tegen de aanleg op de gemeente
secretarie te zijn, tenzij met de eigenaar overeengekomen
wordt, dat deze te zijner tijd de installatie overneemt.
^Je voorzitter merkt op, dat de radiatoren en de buizen zon
der. veel rosten weggenomen en elders gebruikt kunnen worden
De heer de Bie voegt daaraan nog toe, dat het verlies
nooit groot zal zijn, als de installatie reeds 5 jaar
heeft gelegen, omdat men er dan ook 5 jaar profijt van
heeft gehad.
De voorzitter wijst er nog op, dat anders nieuwe kachels
gemocht zullen moeten worden.
Daar hierna niemand stemming verlangt, wordt zonder hoof
delijke stemming overeenkomstig het voorstel van Burgemees
ter en Wethouders besloten.
XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het be-
schikbaarstellen van een crediet voor de aankoop
van een vrachtauto en twee vuilniswagentjes.
,-nIk "voorzitter leest het voorstel van Burgemeester en Wet-
vuilniswa, ,ent j es «houdersdat als volgt luidt:
Q ,ccn /f
verg, 2d 9 - 1950 -
Sedert einde 1947 beschikt onze dienst Gemeente-V/erken over
een vrachtauto voor 3 i ton netto-draagvermogen. De praktijk
heeft bewezen,dat één vrachtauto van een dergelijke vermo
gen voor onze gemeente onvoldoende is. Het onderhoudsmateri-
aal voor wegen, waterlossingen, welke vrijwel alle van bui
ten moeten komen, moeten omdat deze gemeente niet gelegen is
aan spoorweg of vaarwater, per as vervoerd worden.
Bepaalde werken moeten iedere week gedurende één dag worden
stilgelegd, omdat met de vrachauto wekelijks het huisvuil
opgehaald wordt.
Bovendien wanneer twee vrachtauto's in dienst zijn dan wordt
het abeidsverlies in verband met het laden en lossen van zand
en andere materialen tot het minimum bepskt.
Wij zijn derhalve van oordeelt dat medegeletop de internatio
nale spanningen en als gevolg caarvan, de thans in voorberei
ding zijnde' Organisatie Burgerbescherming, de tractie dezer ge
meente dient te worden 'uitgebreid met één vrachtauto met een
laadvermogen van 5 ton.
De kosten van een dergelijke vrachtwagen met een "Netam" ach
terwaartse kipconstructie belopen rond f.12.000.(Vracht
auto f.9.575»kipper f.2.310.
Voorts is er bij de dienst Gemeente-Verken
behoefte aan twee sectiewagentjes voor het
i: vegen van het straatvuil. Hiervan bedragen
de kosten1.200,—
Totale kosten geraamdf ..13.200.
Haar aanleiding van bovenstaande verzoeken wij Uw Raad een
crediet te verlenen van f.13.200.voor de aankoop van een
vrachtauto mat kipper en twee sectiewagentjes..
Daarna li dit de voorzitter nog de aanbieding toe, die van de
D.A.F. is ontvangen en geeft de verschillen aan die er met een
Chevrolet zijn. De Chevrolet, die de gemeente thans heeft vol-_
doet goed en gezien hot belangrijke prijsverschil met een D.A.l1'
vrachtwagen stellen Burgemeester en Wethouders voor een Chevro
let te kopen. Mocht echter blijken, dat de Chevrolet 5-tons-
wagen niet vlot leverbaar is, dan zouden zij toch nog over wil
len gaan tot de aankoop van een 4—tons D.^..F.—vrachtauto.
De heer Damen verklaart de D.A.F. wagen gezien te hebben. Hij
acht die soliedar, vooral voor het w.erk op zandwegen e.d.
De voorzitter wijst nogmaals op het belangrijk prijsverschil.
De heer Kunstczegt zich niet in deze kwestie, die te technisch
is, te willen mengen. Hij zou alleen willen vragen of er voor
die nieuwe vrachtauto ook nieuw personeel nodig is en of de
-aankoop nodig is, omdat men het werk met een wagen niet meer
af kan.
De voorzitter beantwoordt de eerste vraag ontkennend en zegt
dat meerdere gemeente-arbeiders kunnen chaufferen.
Hierna geeft hij het woord aan wethouder Hense om de noodzaak
van de aanschaffing toe te lichten.
Deze beschrijft dan de wijze van laden en lossen, die op het
ogenblik bij het gebruik van een wagen gevolgd wordt en die
tot groot arbeidsverlies leidt. Ook het huren van een voerman
is zeer duur. Daarom zal de nieuwe wagen in enkele jaren zijn
aanschaffingskosten zeker opbrengen.
Na de uitleg van de wethouder verklaart de heer Kunst zich met
het voorstelCaccoord.
De voorzitter vertelt dan nog, dat bij de aanschaffing van de
eerste wagen gemeend werd, dat daqr niet voldoende werk voor
zou zijn. Daarom werd bij de benoeming van de chauffeur be-