16x11-1938 op den afbraak van het pand A 27. Hy heeft dan ook reeds over deze aangelegenheid een onderhoud gehad met den Hoofdingenieur-Directeur van den Ryksv/ater- staat te 's-Hertogenbosch.Genoemde Hoofdingenieur- Directeur heeft toegezegd een eventueel verzoek der gemeente om eene bydrage in'de kosten van aankoop van bedoeld pand te zullen steunen. Van de K.N.A.C.en den A.N.W.B.is nog geen bericht ontvangen. De heer S.P.van Hassel zegt,dat de weg ter plaatse wel eenigszins een bocht maakt,doch er z.i.geen bui tengewoon obstakel aanwezig is...'anneer het huis wordt weggebroken,zullen de automobilisten er een dankbaar gebruik van maken om. nog wat harder te gaan ryden.Sn het is juist hierdoor dat het verkeer in gevaar wordt gebrach^.Nu zyn de automobilisten ge dwongen vaart te minderen.Het is trouwens daar ter plaatse nog het kleinste obstakel,da.t we in de straat kennen.Wil men over inderdaad gevaarlyke bochten spreken,dan is zulks op het Moleneind het geval.Om daar evenwel eene afdoende verbetering in te brengen,zou het halve Moleneind afgebroken moe ten worden.Is men van oordeel,dat het pand A 27 in het belang van het verkeer moet verdwynen,dan moet het Ryk hiertoe maar overgaan.Alleen het Ryk heeft hiervoor te zorgen,niet de gemeente.Bovendien is er in deze gemeente aan dergelyke woningen nog ge brek zoodat het ook mede hierom niet afgebroken moet worden. De Voorzitter zegt,dat men kan verschillen over de hoegrootheid van het nut,dat met de verwydering van het bedoelde pand wordt gediend.Dat het huis een sta-in-den-weg is,moet echter door iedereen erkend worden.De situatie-teekening,welke de leden van den Raad voor zich hebben,laat dit al te duidelyk zien. Feit is,dat het pand A 27 het uitzicht op den ryks- weg Breda-Antwerpen ernstig belemmert voor auto's zoowel als voor fietsen en dat dus door afbraak van dit huis een groot verkeersbelang zal worden ge diend. Wanneer men de redeneering van den heer van Hassel zou doortrekken dan zou de verkeersveilig heid het meest in de hand zyn te werken door maar zoo 16-11-1938 18. zoo veel mogelyk obstakels op de wggen te plaatsen. Dat er een gebrek is aan soortgelyke huizen en dus dit huis niet afgebroken sou mogen worden is uiteraard geen argument.Dit toch is in deze van secondair belang. De heer de Leeuw merkt op,dat,wanneer de kinderen de kerk na beëindiging der godsdienstoefeningen verlaten, hy meermalen met eigen oogen aanschouwd heeft hoe gevaarly] lyk het ter plaatse is.De kinderen toch komen plots ach ter den hoek van het huis op de straat geloopen,hetgeen uitermate gevaarlyk is.Het mag een wonder heeten,dat hier nog geen groote ongelukken zyn gebeurd. De Voorzitter zegt,dat nog kort geleden de gemeente zich finantieele offers heeft getroost om het groote interna- tionale verkeer in de hoofdstraat te houden.Alles zou gedaan worden om de in uitzicht gestelde wegomlegging zooveel doenlyk tegen te houden,Verschillende stoepen zyn hiervoor verwyderd geworden.Thans is de gemeente door omstandigheden in de gelegenheid wederom het door gaand verkeer in de hoofdstraat te bevor^deren en dus de motieven voor wegomlegging nog meer als voorheen weg te nemen.We mogen deze gelegenheid niet voorby laten gaan. De heer S.P.van Hassel zegt,dat de automobilisten de snelheid nog meer zullen opvoeren. De Voorzitter zegt,dat dus de heer van Hassel op het standpunt wil gaan staan dat hoe smaller de straat is hoe beter. De heer S.P.van Hassel zegt,dat het gevaar ter plaatse gering is.Dit zeggen meerdere automobilisten met hem. Wethouder van Ginneken merkt op,dat hy ook wel eens een auto bestuurd en de verzekering kan geven,dat er dik- wyls groot gevaar dreigt, anneer b.v.de bestelwagen der B.B.A.voor het tramstation staat en men vanuit de rich ting Breda moet passeeren,heeft hy meermalen geconsta teerd, dat er op het kantje af een groot ongeluk gebeurde wanneer er op dat moment een auto uit de richting Ant werpen kwam. De heer S.P.van Hassel geeft toe,dat de door wethouder van Ginneken voorgestelde situatie inderdaad groote ge varen in zich sluit.Die wagen der B.B.A.staat er echter maar op een enkel uur van den dag. Verder merkt spreker op,dat de gemeente by aankoop van het c 0 O

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1938 | | pagina 72