16x11-1938
op den afbraak van het pand A 27. Hy heeft dan ook
reeds over deze aangelegenheid een onderhoud gehad
met den Hoofdingenieur-Directeur van den Ryksv/ater-
staat te 's-Hertogenbosch.Genoemde Hoofdingenieur-
Directeur heeft toegezegd een eventueel verzoek der
gemeente om eene bydrage in'de kosten van aankoop
van bedoeld pand te zullen steunen.
Van de K.N.A.C.en den A.N.W.B.is nog geen bericht
ontvangen.
De heer S.P.van Hassel zegt,dat de weg ter plaatse
wel eenigszins een bocht maakt,doch er z.i.geen bui
tengewoon obstakel aanwezig is...'anneer het huis
wordt weggebroken,zullen de automobilisten er een
dankbaar gebruik van maken om. nog wat harder te gaan
ryden.Sn het is juist hierdoor dat het verkeer in
gevaar wordt gebrach^.Nu zyn de automobilisten ge
dwongen vaart te minderen.Het is trouwens daar ter
plaatse nog het kleinste obstakel,da.t we in de
straat kennen.Wil men over inderdaad gevaarlyke
bochten spreken,dan is zulks op het Moleneind het
geval.Om daar evenwel eene afdoende verbetering in
te brengen,zou het halve Moleneind afgebroken moe
ten worden.Is men van oordeel,dat het pand A 27 in
het belang van het verkeer moet verdwynen,dan moet
het Ryk hiertoe maar overgaan.Alleen het Ryk heeft
hiervoor te zorgen,niet de gemeente.Bovendien is
er in deze gemeente aan dergelyke woningen nog ge
brek zoodat het ook mede hierom niet afgebroken
moet worden.
De Voorzitter zegt,dat men kan verschillen over de
hoegrootheid van het nut,dat met de verwydering van
het bedoelde pand wordt gediend.Dat het huis een
sta-in-den-weg is,moet echter door iedereen erkend
worden.De situatie-teekening,welke de leden van den
Raad voor zich hebben,laat dit al te duidelyk zien.
Feit is,dat het pand A 27 het uitzicht op den ryks-
weg Breda-Antwerpen ernstig belemmert voor auto's
zoowel als voor fietsen en dat dus door afbraak van
dit huis een groot verkeersbelang zal worden ge
diend. Wanneer men de redeneering van den heer van
Hassel zou doortrekken dan zou de verkeersveilig
heid het meest in de hand zyn te werken door maar
zoo
16-11-1938
18.
zoo veel mogelyk obstakels op de wggen te plaatsen.
Dat er een gebrek is aan soortgelyke huizen en dus dit
huis niet afgebroken sou mogen worden is uiteraard geen
argument.Dit toch is in deze van secondair belang.
De heer de Leeuw merkt op,dat,wanneer de kinderen de
kerk na beëindiging der godsdienstoefeningen verlaten,
hy meermalen met eigen oogen aanschouwd heeft hoe gevaarly]
lyk het ter plaatse is.De kinderen toch komen plots ach
ter den hoek van het huis op de straat geloopen,hetgeen
uitermate gevaarlyk is.Het mag een wonder heeten,dat
hier nog geen groote ongelukken zyn gebeurd.
De Voorzitter zegt,dat nog kort geleden de gemeente zich
finantieele offers heeft getroost om het groote interna-
tionale verkeer in de hoofdstraat te houden.Alles zou
gedaan worden om de in uitzicht gestelde wegomlegging
zooveel doenlyk tegen te houden,Verschillende stoepen
zyn hiervoor verwyderd geworden.Thans is de gemeente
door omstandigheden in de gelegenheid wederom het door
gaand verkeer in de hoofdstraat te bevor^deren en dus
de motieven voor wegomlegging nog meer als voorheen weg
te nemen.We mogen deze gelegenheid niet voorby laten
gaan.
De heer S.P.van Hassel zegt,dat de automobilisten de
snelheid nog meer zullen opvoeren.
De Voorzitter zegt,dat dus de heer van Hassel op het
standpunt wil gaan staan dat hoe smaller de straat is
hoe beter.
De heer S.P.van Hassel zegt,dat het gevaar ter plaatse
gering is.Dit zeggen meerdere automobilisten met hem.
Wethouder van Ginneken merkt op,dat hy ook wel eens een
auto bestuurd en de verzekering kan geven,dat er dik-
wyls groot gevaar dreigt, anneer b.v.de bestelwagen der
B.B.A.voor het tramstation staat en men vanuit de rich
ting Breda moet passeeren,heeft hy meermalen geconsta
teerd, dat er op het kantje af een groot ongeluk gebeurde
wanneer er op dat moment een auto uit de richting Ant
werpen kwam.
De heer S.P.van Hassel geeft toe,dat de door wethouder
van Ginneken voorgestelde situatie inderdaad groote ge
varen in zich sluit.Die wagen der B.B.A.staat er echter
maar op een enkel uur van den dag.
Verder merkt spreker op,dat de gemeente by aankoop van
het
c
0
O