-/37/////./ - verg. 24-11-1936 - De Secretaris, Geldleening voor verharding weg by kom Achtmaal, Veldstr.en Wil- d^rtsche dyk. Afbraak oude toren. III. Komt in behandeling het voorstel van burge meester en wethouders tot aangaan eener geldlee ning, groot F 10.000.-,voor verharding weg by kom AchtmaalVeldfefcraat en gedeelte Wildertsche dyk en afbraak oude toren. De Voorzitter zegt,dat burgemeester en wethou ders in de vorige vergadering van den Raad mede deelden, éat zy tot de conelusie waren gekomen, dat de gemeente het puin van den ouden toren niet weg mocht doen,zooals aanvangkelyk in de bedoe ling lag,doch dit zelf moest behouden voor ver harding van wegen.Zy deelden den Raad voorts me de, dat een voorstel tot verharding van wegen zich in een vergebordwrd stadium van voorberei ding bevond. Burgemeester en wethouders bieden den Raad thans een voorstel aan om een drietal weggedeelten t. w.de weg by de kom Achtmaal,een gedeelte van de Veldstraat en een gedeelte van den Wildertschen dyk,te verharden.Het afkomend puin van den ouden toren zal in genoemde weggedeelten worden gewalst, waarop alsdan een deklaag van asfaltbeton zal wor den aangebracht.Dit zal dan «ene verharding zyn als waarvan de rykêyfeg is gemaakt.De te verhar den weggedeelten zullen dus mooie wegen worden. Deze soort van verharding is bovendien in de ge geven omstandigheden de meest goedkoope. De prys, voor het maken van een verharding van asfaltbe ton dik 4 c.M.op een gewalste puinlaag,dik na afwalsen ongeveer 15 c.M./bedraagt F 1.25 P©r M2. De kwaliteit van deze deklaag is,zooals reeds gezegd,gelyk aan die van den ryksweg Breda-Zun- dert.grens.In de prys van F 1.25 perM2 is begre pen het aanvoeren van het puin door den aanne mer. De gemeente moet dus alleen den ouden toren doen sloopen in steenstukken,welke geschikt zyn om ingewalst te worden. Geraamd - verg.24-11-1936 - Geraamd wordt,dat voor de te verharden weggedeelten 925 M3 puin noodig zal zyn,terwyl verwacht wordt,dat 1000 M3 puin van den toren zal komen. Het weggedeelte te Achtmaal is 385 M. lang. De breedte zal bedragen 3»50 M plus 2 X 0.15 M.is 3.80 M. Het puin zal er tot een dikte van 0.15 M.worden ingewilst. Oppervlakte verharding 385 1 3>8o M2 is 1463 M2. Inhoud 1463 X 0.15 M3 puin is 219.45 M3 puin. Het te verharden gedeelte der Veldstraat is 560 M. lang. De breedte zal bedragen 5 M plus 2 X 0.15 M. is 5.30 M. Oppervlakte 560 X 5.30 M2 is 2968 M2.Inhoud 2968 X 0.15 M3 is 445.20 M 3 puin. Wildertsche dyk lengte 395 M.breedte 4 M plus 2 X 0.15 M is 4.30 M. Oppervlakte 395 X 4.30 M2 is 1698,50 M 2.Inhoud 1698,50 X 0.15 M3 is 254,775 M 3. Totaal oppervlakte 6129,50 M2 of rond 6150 M2. Totaal inhoud 919,42 M3 of rond 925 M3. Kosten 6150 M2 a F 1.25 per M2 is F 7687,50 of rond F 7700.- In dit bedrag zitten niet de arbeidsloonen voor het klaar maken der beddingen.Voor Achtmaal en Veldfetraat zal dit niet veel om het lyf hebben.Te Achtmaal kan het klaarmaken der bedding tegelyker tyd in werkverschaffing gebeuren.De Veld straat ligt vry goed.De Wildertsche dyk zal m«er kosten. Hoeveel het afbreken van den toren zal kosten is niet be kend. Burgemeester en wethouders stellen voor voor het geh««le werk,inclusief het afbreken van den toren,F 10.000.- te l«e-r nen.Zy hopen en vertrouwen,dat hiervoor het geh«ele werk uitgevoerd zal kunnen worden. Op welke wyze deze geldlee ning is te verwezenlyken kunnen zy thans nog niet zeggen. Het geld is nu direct nog niet noodig.Mogelyk kan de gemeente het geld by een onderhandsshe leening mrygen,doch misschien zal ook een obligatae-leening uitgeschreven moeten worden. Burgemeester en wethouders vragen daarom machtiging t.z.t. F 10.000.- op te nemen op de wyze die zy alsdan het best oordeelen. Door burgemeester en wethouders is ook nog nagegaan wat eene eventueele klinkerbestrating zou kosten.De kosten zyn hooger.Een k^eibestrating zal zelfs beduidend duurder zyn. Is dus om deze reden eene klinker- of keibestrating te ver werpen; bovendien blyft de gemeente by eene klinker- of kei verharding nog zitten met het puin van den ouden toren. De heer Fr.Kustermans dringt er op aan,dat het vervoer van

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1936 | | pagina 60