- verg.22-10-1955 - Het benoodigde zand moet worden ontgraven uit een of meer hoog in de nabyheid gelegen perceelen.Tydens de ontgraving moet er voor worden gezorgd,dat de teel aarde ter dikte van JO c.LI.ter plaatse blyft.Het transport van zand kan geschieden met kipkarren over smalspoorVoor kortere afstanden kunnen kruiwagens en planken worden gebruikt. Alvorens met ophoogen wordt begonnen,moeten de berm- slooten behoorlyk worden schoongemaakt en uitgediept en waar noodig in de bestaande inrydammen nieuwe bui zen gelegd. Het hestaande rywielpad is met sintels verhard.Tydens de werkzaamheden zullen de sintels worden losgemaakt om na de verbetering weer te worden gebruikt.De grep pel langs het rywielpad zal worden dichtgemaakt.In de plaats van een greppel,zullen op onderlinge afstanden van 20 mter palen worden geplaatst. Gedurende 7 weken zullen hier 50 arbeiders kunnen wer- ken. Burgemeester en wethouders stellen voor tot uitvoering der werkzaamheden met rykssubsidie over te gaan. Geeft het Ryk voor opgemeld object subsidie dan kan by stagnatie der werkzaamheden aan den Byloop onverwyld met de uitvoering van liet werk een aanvang worden ge maakt. Doen zich echter geen moeilykheden voor dan is er aan den Byloop nog wel voor 10 maanden werk en blyft de ver betering der Lentsche baan uiteraard vooralsnog achter wegen, daar het werk aan den Byloop voor de gemeente aan- merkelyk goedkooper is.Immers het Byh verleent alleen subsidie in de arbeidsloonen.Die F 1100.— aan andere kosten" zouden dus geheel ten laste der gemeente nomen. By de werkzaamheden aan den Byloop komen die"andere kosten" geheel ten laste van het waterschap.Bovendien betaalt het waterschap nog 10% van het arbeidsloon. Een en ander maakt dus het werk aan den Byloop veel goedkooper dan dat de gemeente zelf objecten zoekt en die met rykssubsidie gaat uitvoeren. De heer Goéfetouwers zegt,dat hy goed kan begrypen,dat burgemeester en wethouders in de gegeven omstandigheden iets achter de hand willen hebben wanneer er eens stagnatie aan den Byloop mocht plaats hebben. Burgemeester - verg.22-10-1935 - Burgemeester en wethouders stellen nu voor op de eerste plaats de verbetering der Lentsche baan ter hand te nemen. Spreker is er echter van overtuigd,dat er wel andere objec ten zyn,die eerder in aanmerking komen dan het thans voorge- dragene.Hy denkt hierby in de eerste plaats aan de Wernhout- sche straatjes.Het werk is daar ter plaatse half klaar en de 2de helft vraagt dringend de noodige aandacht.Ook is al eens eene verbetering van de Diepstraat ter sprake geweest.Dit voorgenomen werk,dat eveneens hoogst noodzakelyk is,wacht nog steeds op zyn uitvoering.Voorts is de verbetering en ge- deelt elyke aanleg van den weg van wrnhout over Ostajren naar Achtmaal zeer urgent. De Voorzitter zegt,datyhy den heer Goetstouwersvoor wat betreft den weg van Wernhout over Ostayen naar Achtmaal,een zeer bevredigend antwoord zal kunnen geven.Er is n.l.een project in bewerking voor verbetering en aanleg van dien weg. Burgemeester en wethouders hopen dit object den raad spoedig te nunnen voorleggen.De heer Goetstouwers moet evenwel be denken, dat .an dit werk heel wat meer vast zit dan aan de verbetering der Lenjssche baan.We zullen hier b.v.te maken krygen met de aangelanden,hetgeen by de verbetering der Lent sche baan niet het geval is.Weggedeelten zullen moeten worden afgesneden,een niauw tracé moet worden gezocht enz.enz. Hetzelfde geldt veelal ook voor de itfrnhoutsche straatjes. De verbetering der Lentsche baan moet daarom zoo gezien wor den, dat burgemeester en wethouders direct iets by de hand wilden hebben,wanneer onverhoopt eens stagnatie in de werk zaamheden aan den Byloop zou plaats hebben. De heer de Bie zegt,dat de gemeente en het Kyk tezamen in het werk aan den Byloop 90% van het arbeidsloon betalen. By uitvoering van objecten als de verbetering van de Lentsche baan wordt dit ongetwyfeld,voor wat de kosten der gemeente betreftgeheel anders.De verbetering der Lentsche baan zal de gemeente eigenlyk meer kosten P 1100.- plus 10% der ar- beidsloonen F 550.- is F 1650.-.Voor deze F 1650.- hebben we dan echter ook 3 K.m.weg verbeterd.Dit is per slot maar ruim F 0.50 per meter....preker dringt er daarom op aan,dat meerdere dergelyke objecten worden opgezochtopdat by be ëindiging of stagnatie der werkzaamheden aan den Bylèop di rect tt>t uitvoering van die objecten kan worden overgegaan. De

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1935 | | pagina 76