- 6 - De komende maanden zijn hard nodig om te bewerkstelligen dat een goede organi satie op papier gezet kan worden. Hoewel moeizaam, blijft de blik op de toe komst gericht. Hij heeft er hoop op dat dit uiteindelijk tot een goed resul taat leidt. Wethouder JANSSON beaamt dat het een moeizame start is geweest. Het historisch besef is daarbij vaak in strijd met het realiteitsbesef. Al werkende zal men aan elkaar moeten wennen. Dat proces is thans in gang gezet. Hij stelt daarbij dat Zevenbergen de positie als grootste gemeente niet hoeft te verhullen. Alhoewel het proces is ingegaan op basis van gelijkwaardigheid moet de schaal grootte van Zevenbergen niet vergeten worden. Hij onderschrijft de opmerkingen dat Zevenbergen het natuurlijk centrum in de regio zal zijn. Ten aanzien van Zevenbergschen Hoek deelt hij mede dat de raad van Willemstad zich heeft uit gesproken voor behoud van de gehele kern bij de nieuwe gemeente. Hij heeft er alle vertrouwen in dat ook de overige partners hier voor zullen kiezen. Hij onderschrijft niet de door de heer Reijnders genoemde nadelen van de her indeling. Hij is het er wel mee eens dat er nauwelijks knelpunten zijn. Een^ belangrijk knelpunt is zijns inziens wel de noodzaak van één sterke bestuur^^ lijke gemeente rond het industrieterrein Moerdijk. Ook toekomstige ontwikke lingen op dit punt vragen hierom. Hij wijst er tenslotte op dat de positie van Zevenbergen in het overleg er niet een is van dominantie doch van zoeken naar samenwerking en zoeken naar oplossingen voor knelpunten die opdoemen. Het lid KRAMER is van mening dat duidelijk naar buiten toe gesteld mag worden dat Zevenbergen zich geen minderwaardigheidscomplex moet aanpraten. Als groot ste gemeente moet overigens ook niet gedaan worden aan grootspraak en hoog van de toren blazen. Hij wijst erop dat zevenbergen zich altijd zeer terughoudend heeft opgesteld en is uitgegaan van een open benadering. Onder verwijzing naar de kritische opmerkingen van de heer Reijnders terzake negatieve effecten van herindeling, wijst hij op een onlangs verschenen publi- katie waaruit blijkt dat alleen positieve resultaten worden bereikt wanneer een tijdige en gedegen voorbereiding heeft plaatsgevonden. Alleen dan blijven de nadelige financiële gevolgen beperkt in omvang. Spreker kan tenslotte in stemmen met de reacties van het college. Het lid REIJNDERS heeft met zijn opmerkingen willen wijzen op de algemene te-^^ neur welke blijkt uit allerlei wetenschappelijke publikaties en waaruit naar voren komt dat herindeling in feite een achterhaald fenomeen is. De rijks overheid loopt naar zijn mening in deze achter de feiten aan. Ten aanzien van de inbreng van de diverse kernen zegt hij dat deze naar even redigheid op alle specifieke terreinen volledig aan hun trekken moeten kunnen komen. De ontplooiing ervan mag niet geremd worden door de vorming van een nieuwe gemeente. Waar naar zijn mening niet aan getornd mag worden is de posi tie van Zevenbergen als centrumgemeente. In het kader van het herindelingsproces wijst hij op de gevolgen van het niet tot ontwikkeling brengen van de A4 als noordelijke Zoomweg. Zonder daar nu allerlei conclusies aan te verbinden is het zeker een element wat meeweegt voor het evenwicht en profiel van de nieuwe gemeente. Het lid SCHIPPER onderschrijft de opmerking van de heer Reijnders met betrek king tot de positie van Zevenbergen in de nieuwe gemeente. Hij vraagt nogmaals naar de inbreng van de gemeenteraad in het proces. Daar over is nog geen duidelijke uitsprak gedaan. Hij wil graag een betrokkenheid van de raad voordat beslissingen worden genomen. Wanneer enkel terugkoppeling plaatsvindt heeft besluitvorming namelijk reeds plaatsgevonden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 6