4
De huidige (wnd.) burgemeester spreekt van gesprekken op basis van gelijkheid
e.d. Hij vraagt zich af of de opstelling van Klundert dezelfde zou zijn ge
weest indien de situatie andersom was en Klundert de grootste gemeente was
geweest. Hij neemt dit het Klundertse college overigens niet kwalijk. Het
wordt echter tijd dat men de realiteit onder ogen ziet, zich op hoofdlijnen
neerlegt bij de gegeven situatie en tracht in een constructief overleg te ko
men tot een zo goed mogelijke oplossing. Het ware zijns inziens beter indien
bij wet zou worden bepaald dat de grootste gemeente tevens centrumgemeente
wordt. Dat zou veel tijd en narigheid hebben bespaard. Hij gaat er vanuit dat
het besef van de realiteit in Klundert boven komt en dat op een positieve ma
nier meegedacht gaat worden. Hij heeft daar, onder de begeleiding van het ex
terne bureau, best vertrouwen in. Hij vraagt het college in de onderhandelin
gen een enigszins schikkelijke opstelling te hanteren.
Hij merkt in dit verband nog op dat de WD-afdelingen in de westhoek, waaron
der diverse bestuurders van de verschillende gemeenten zich in het voorjaar
van 1995 hebben uitgesproken voor de herindelingsvariant die thans voorligt.
Alle daarbij betrokken partijen waarbij de wnd. burgemeester van Klundert,^
alsook van Hooge en Lage Zwaluwe en de wethouders van de gemeenten Made er^P
Terheijden, hebben daarbij gesteld dat de kern Zevenbergschen Hoek onverdeeld
bij de nieuwe gemeente moet blijven, wanneer dan nu zou blijken dat daar even
tueel anders over gedacht wordt wil hij betrokkenen herinneren aan de destijds
gemaakte afspraak t.a.v. Zevenbergschen Hoek zoals die ook is toegezonden aan
de staatssecretaris.
HET LID VAN HAM memoreert eraan dat altijd is uitgegaan van de ZeKluZa-vari-
ant. Belangrijkste uitgangspunt is geweest, één sterke gemeente rondom het in
dustrieterrein Moerdijk. De thans voorliggende variant met de aangegeven
schaalgrootte is overigens reëel, zeker wanneer men een sterk bestuur wenst in
een zo sterk in ontwikkeling zijnde regio. Hij is van mening dat men los moet
komen van de huidige wijze van opereren en moet aanvangen met het bestuurlijke
proces. Uitgangspunt bij het onderhavige kredietvoorstel is om snel te komen
met een krachtdadig bestuur. Daartoe dienen allereerst de scherpe kantjes eraf
te worden gehaald voordat het proces verstoord wordt door allerlei randver
schijnselen die met de samenvoeging als zodanig niets te maken hebben.
Ook hij ondersteunt van harte de opmerkingen van het lid Kramer ten aanzien
van een onverdeeld Zevenbergschen Hoek.
Spreker wil nogmaals aandacht vragen voor de service-verlening in de kernen^p
welke in de toekomst over een grote regio verspreid zullen zijn. Tevens dienen
er waarborgen te zijn dat de bestuurlijke democratie tot in alle hoeken van de
nieuw te vormen gemeente kan worden uitgevoerd. Hij wil er tenslotte voor
pleiten om een breed maatschappelijk draagvlak uit de regio te creëren door
uit de diverse geledingen een klankbordgroep te vormen welke het proces gaat
volgen zodat tussendoor getoetst kan worden of de juiste weg gevolgd wordt.
Hij wijst er overigens op dat in het concept-besluit wordt gesteld dat een
krediet wordt gevoteerd ter voorbereiding van het herindelings-proces
Hij acht de woordkeus in het besluit enigszins onduidelijk.
Hij verzoekt terzake een duidelijke formulering te hanteren.
Het lid REIJNDERS onderschrijft de stelling welke onlangs in de pers is gepo
neerd, als zou de herindeling een roulette zonder prijzen zijn. Ook hij is van
mening dat er weinig prijzen zijn te behalen. Regelmatig verschijnen er daar
naast publikaties over de nadelen welke aan herindeling zijn verbonden.
Het oorspronkelijke uitgangspunt, namelijk de oplossing van knelpunten is vol
ledig losgelaten. Hij conformeert zich overigens onder vermelding van deze
aantekeningen, aan de processen die gaande zijn. Hij heeft daarbij geen hoge
pet op van het beleid van de rijksoverheid terzake. Men gaat als een olifant
door de porseleinkast, welke op provinciaal niveau zorgvuldig was ingericht.