43 Inhoudelijk op het plan ingaande vindt hij de eenheid van uitstraling, het herstel van het lengteprofiel van de oude haven en de verbetering van de be gaanbaarheid prima. De uitwerking op details in het huidige raadsvoorstel laat nog een aantal vragen open. Hij gaat akkoord met herbestrating van het zuidelijk deel van de Markt, zodat het goed begaanbaar wordt en officieel als parkeerplaats kan worden gebruikt. Hij gaat evenwel niet akkoord met de plannen voor het noordelijk deel van de Markt. Zijn fractie is van oordeel dat het plan sterk aan kracht zal winnen door realisatie van een asverspringing, hetgeen volgens hem geen afbreuk doet aan het profiel, zoals dat door Compositie 5 is voorgesteld. Om deze asver springing is verzocht door een aantal groeperingen dat van het centrum een écht centrum wil maken. Door een asverspringing ontstaan mogelijkheden voor de horeca om terrassen te realiseren en betere organisatiemogelijkheden van di verse evenementen. Zijn fractie stelt voor om de voorgestelde aanpassing van deze gezamenlijke groeperingen over te nemen. Als onvoldoende bereidheid daartoe wordt uitge sproken, zal de Raad om een uitspraak daarover gevraagd worden. Wat het Middenhaventracé betreft deelt hij mede dat dit er naar zijn mening, na gevoerde discussies over de kleur van de stenen, aardig uit gaat zien. Wel heeft hij een aantal bedenkingen ten aanzien van het meest westelijke deel van dit Middenhaventracé. Hij is van mening dat er best mogelijkheden bestaan om de fontein te handhaven. Handhaving van juist deze waterpartij in de Haven doet zijn inziens geen afbreuk aan de uitstraling en hij verzoekt in de komen de maanden een nadere studie naar een inpassing van de fontein te laten ver richten. Ook op dit punt zal zonodig een uitspraak van de Raad worden ge vraagd. Geconstateerd is dat, ook met de aanvullende maatregelen, de parkeerproblemen op de beide havenuiteinden niet tot het verleden zullen behoren. Hij juicht de intentie van het College om de Merodestraat autovrij te maken toe. Hij acht de kans daartoe echter klein. Hij spreekt de hoop uit dat met een studie naar een oplossing voor de parkeerproblemen, deze problemen door regulering goed opgelost kunnen worden. Uiteindelijk zullen, om de eenheid terug te brengen, ook de beide havenuiteinden aangepakt moeten worden. Er kan niet gewacht worden tot er meer duidelijkheid is over de structuurvisie. De begaanbaarheid van de Molenstraat voor voetgangers en invaliden is volgens hem momenteel een ramp. uitstel van aanpak is dan ook niet realistisch. Ook wat dit betreft kan de structuurvisie niet worden afgewacht. Het risico moet genomen worden dat over een aantal jaren wellicht 2 A 3 ton weggeschreven moet worden op de Molenstraat omdat deze thans moet worden opge knapt en dan misschien weer moet worden opengegooid. In een later stadium kan dan bezien worden wanneer de Molenstraat autovrij gemaakt kan worden. Hij is het niet met het lid Huijssoon eens dat de inspraak ten einde is. Hij zou graag zien dat de mensen worden betrokken bij gedetailleerde uitvoeringen. Hier liggen nog volop mogelijkheden op het gebied van maatschappelijk draag vlak en bestuurlijke vernieuwing. Hij pleit nogmaals voor het betrekken van de meningen van de bevolking bij de invulling van de concrete plannen. Graag wil hij vanavond nog wat meer duidelijkheid over de vraag welke ruimte nu beschikbaar komt voor evenementen. Het goed aanpakken van deze problemen kan zijn inziens frustratie voorkomen. WETHOUDER JANSSON zegt dat de diverse raadsleden gelijk hebben als ze stellen dat de finale van een langdurig proces thans bereikt is. Het is een periode geweest van intensief overleg en met veel inspanning voorbereiden van het uit eindelijke voorstel. Hoewel het niet de gewoonte is mensen te benoemen wanneer ze een bijzondere inspanning hebben geleverd, zou hij toch de begeleidingscom missie -en in het bijzonder de heren Vaes en Verschuren- en de leden van Shop py willen bedanken voor hun bijzondere prestatie.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 43