39 De suggestie zoals in het rapport is gedaan, is een ambitieuze, doch er dient ook gekeken te worden naar wat er aan mogelijkheden ligt binnen de gemeente om het een en ander te realiseren. Wat overigens van erg groot belang is, is dat de aanwijzing van een hoofdkern niet door een van de fracties in deze raad kan gebeuren, maar dat dit door de 5 gemeenten dient plaats te vinden. Dit is een van de onderwerpen waarover in de stuurgroep regelmatig gesproken wordt. Er wordt duidelijk gesteld dat nu eerst de inspraak moet worden gerealiseerd, niet alleen binnen onze gemeente, maar ook met de vier andere gemeenten. De eerste reacties van die vier gemeenten zijn niet allemaal even plezierig. Zij zien hierin danwel niet specifiek een bedreiging, maar toch wel ambities van deze gemeente, waarbij men zich het voorhoofd fronst. Samengevat acht hij het een goed stuk, vooral omdat zeker snel een suggestie zal worden gedaan om een structuurvisie voor de nieuwe gemeente te gaan samen stellen, zoals reeds door een van de fracties in de reactie in eerste instan tie is opgemerkt. Hij zegt dat inderdaad met de nieuwe partners tot een structuurvisie voor de nieuwe gemeente gekomen zal moeten worden, waarin dit stuk een essentieel on derdeel zal moeten gaan vormen, zodra de huidige gemeente Zevenbergen daar via inspraak zijn zegje over heeft gedaan. In antwoord op een vraagt van het lid Schipper zegt de wethouder dat het niet de bedoeling is elkaar vast te nagelen op aantallen woningen. Er bestaan mo menteel grote verplichtingen om de kernen, zoals die er zijn, in stand te hou den en te voldoen aan de normen zoals die gelden op het gebied van de volks huisvesting binnen die kernen. Als daar behoefte is om woningen te realiseren, dan zal dat moeten gebeuren. Toegespitst op de problematiek zoals die zou kunnen ontstaan na 1 januari 1998, wanneer -blijkens informatie van Rijkswaterstaat- gronden en woningen zullen worden aangekocht zal er, voordat Rijkswaterstaat begint met onderhan delen, een goedgekeurd bestemmingsplan moeten zijn, zodat de mensen weten wat voor keuzes ze hebben. Er zal alles aan gedaan moeten worden om de mensen die momenteel in Zevenbergschen Hoek wonen, ook de gelegenheid te geven daar te blijven wonen. Het zou slecht zijn voor de ontwikkeling van de kern als de helft van de inwoners zou wegtrekken naar een andere lokatie. Er moet dus wor den gezorgd dat eenzelfde aantal woningen wordt teruggebouwd, zo niet voor mensen uit Zevenbergschen Hoek zelf, dan toch wel voor mensen van elders die zich daar willen vestigen. Dit moet tijdens het overleg met de Provincie vei lig gesteld worden. Het lid KAMP merkt in navolging van het lid Gerla op dat, hoewel het plan vrij vergaand gedetailleerd is, deze detailleringen door zijn fractie zullen worden beschouwd als suggesties, waarover op dit moment nog geen enkele uitspraak wordt gedaan. Het lid GERLA wil ten aanzien van de aanwijzing tot centrumgemeente opmerken dat hij, met behulp van nameting op de landkaart, heeft geconstateerd dat met Zevenbergschen Hoek erbij, Zevenbergen het midden van het geheel is. Valt Ze venbergschen Hoek af, dan komt men in Noordhoek terecht en dat lijkt hem niet direct de meest uitgesproken plaats om het centrum van de gemeente neer te leggen. Er moeten volgens hem meerdere argumenten te vinden zijn om als Zeven bergen te worden aangewezen tot centrumgemeente. Het lid SCHIPPER is ervan overtuigd dat de heer GERLA zich wat dat betreft geen zorgen behoeft te maken, omdat zeker een gedeelte van Zevenbergschen Hoek bij de gemeente Zevenbergen blijft. Naar aanleiding van de toezegging dat er een goedgekeurd bestemmingsplan zou zijn voor Rijkswaterstaat met de onteigening begint, wil hij in herinnering brengen de problematiek ten aanzien van de sloop van de 20 woningen in de

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 39