19 Het lid GERLA onderschrijft hetgeen gezegd is over de snelheid van de procedu re Hij wil het college meegeven om uit te gaan van een hoge prioriteit van het qeluidsniveauGezien de toekomst, waarbij de intensiteit van de rijksweg en spoorlijn hoger wordt, ziet hij liever 45 DB. Daarmee voldoet het automatisch aan het verzoek om integrale aanpak. Hij dringt erop aan om niet te wachten met het presenteren van een nieuw be stemmingsplan. Dit is ook een eerlijke zaak naar de bewoners van Zevenbergschen Hoek toe. Hij vraagt om in de discussie toch te blijven wijzen op de aanleg van een tunnelbak als meest ideale oplossing. De nu gekozen variant is het maximale waar de WD-fractie aan kan toegeven. Hij wenst het college in de onderhandelingen veel sterkte en succes toe. Het lid SCHOUWENAARS merkt op dat aan het ideale plan ook haken en ogen zaten maar er is gekozen om met het plan bestuurlijk om te gaan. Dit voorstel is het maximale waar de PvdA-fractie in mee kan gaan. Het college heeft een aardig staaltje van onderhandelingen gepresenteerd want geluidspro- blematiek is het best onder of op maaiveldhoogte op te lossen. Mocht dit voorstel doorgang vinden dan zijn er nog een aantal punten die de aandacht verdienen namelijk: Het verlagen van de A16 betekent op een ander punt verhogen. Het weghalen van oversteken bij de Hoge Zeedijk betekent minder wegen voor fietsers. Hij zegt dat het lezen van het voorstel hetzelfde gevoel oproept als destijds bij het bestuurlijk overleg. De berekeningen van het bureau komen eenzijdig over en er zit een hoge mate van arrogantie in. WETHOUDER VAN DE WETERING beaamt dat de procedure abominabel is. Met betrekking tot de werkgroep Zevenbergschen Hoek zegt hij dat de informatie tot aan het bestuurlijk overleg bij de werkgroep aanwezig is. De informatie van deze avond zal morgen bij de werkgroep aanwezig zijn. Tevens zal de voorzitter voor een nadere mondelinge toelichting worden uitgenodigd. De beslissing (anno 1994) van deze gemeenteraad is op financiële gronden afge wezen. Bij de overheid bestaat wel het begrip dat Zevenbergen één van de groot ste knelpunten is. Voor het oplossen van de knelpunten moet geconstateerd wor den dat er te weinig middelen ter beschikking worden gesteld. Het college zal bekijken of er geen andere financieringsbronnen zijn die een toevoeging aan de oplossing van de problematiek Zevenbergschen Hoek kunnen betekenen. De omleidingsroute ten noorden van Zevenbergschen Hoek is inderdaad een flinke omleiding. Een mogelijkheid voor inkorting van de route zal nader bekeken wor den. Ten aanzien van een nieuw bestemmingsplan zegt hij dat zodra het besluit van*de regering definitief is, met spoed een ontwerp-bestemmingsplan zal worden vervaardigd. Er zullen dan ook gesprekken plaatsvinden over de sloop en aankoop van woningen. Het geluidsniveau is met de realisering van 57 DB wettelijk gere geld. In het bestuurlijk overleg zal het college wel de opmerking plaatsen dat het geluidsniveau in de toekomst hoger zal worden met name door toename van het spoorwegverkeer en het verkeer op de Al6. Hij concludeert dat de raad akkoord gaat maar dat het voorstel het maximale is. Bij meerdere concessie zal het niet meer bespreekbaar zijn. Deze signalen zul len in het bestuurlijk overleg worden overgebracht. Is het besluit niet conform de wens van de raad, dan vindt uiteraard terugkoppeling plaats en volgt waar schijnlijk een bestuurlijke impasse. Het lid SCHIPPER concludeert dat de wethouder de communicatie met de werkgroep Zevenbergschen Hoek zal verbeteren. De werkgroep verdient steun vanwege hun inzet. Hij vraagt of de kleine wegen kunnen worden meegenomen in het totaal beeld van de nieuwe infrastructuurHij hoopt dat Rijkswaterstaat geen keizer rijk is in het kader van het beslissingenmodel. Hij wenst het college veel wijsheid toe.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 19