- 107 - Binnen een week zou een aanvraag ingestuurd worden ten aanzien van hetgeen Franklin daar precies wilde hebben. Dat schrijven is nooit ontvangen en het laatste wat over deze zaak is vernomen kwam via de krant, waarin stond dat Franklin geen gebruik meer wilde maken van de voormalige zuivelfabriek. Ten aanzien van de Bossche Lijn is een brief ontvangen van de Nederlandse Spoorwegen, waarin wordt medegedeeld dat het goederenvervoer naar Oosterhout via deze lijn in de toekomst zal toenemen. Wat betreft het terrein in de oksel A16/A17 kan worden medegedeeld dat dat gebied wordt meegenomen in de discussie die momenteel door het Rijk wordt ge voerd over Mainport Rotterdam om te bezien in hoeverre dat terrein een functie zou kunnen vervullen voor de havenfaciliteiten die Rotterdam nodig heeft. Los daarvan is onlangs door Gedeputeerde Staten gesteld dat, mocht het gebied niet voor zeehavenfaciliteiten benodigd zijn, dit terrein er koste wat kost zal moeten komen in verband met de noodzakelijke aanleg van industrieterreinen voor bedrijven met specifieke vestigingsvoorwaarden. Overigens moeten daar alle procedures nog voor worden doorlopen. Er is een schrijven ontvangen betreffende station Lage Zwaluwe over de veran deringen op rijksweg 16 ten aanzien van het verminderen van het aantal op- en afritten en het maken van een nieuwe op- en afrit. Gevraagd is om die op- en afrit in de nabijheid van het station te situeren vanwege de aanleg van het transferium. Heel recent heeft er een gesprek plaats gevonden met de Spoorwe gen teneinde voor het komend overleg met Gedeputeerde Staten een herbevesti ging, danwel een afzegging te krijgen, zodat bekend is hoe verder met dit ge biedje omgegaan kan worden. Voorts zegt hij dat in de structuurvisie de bouw van woningen is gekoppeld aan het werk, omdat alleen dan een groei mogelijk is als voldoende werkgelegenheid gerealiseerd kan worden. Vandaar dat -in aansluiting op datgene wat in de po sitioneringsnota is vastgesteld- de uitbouw van de kern Zevenbergschen Hoek gezien moet worden in het kader van de uitbreiding van de werkgelegenheid in de directe nabijheid. Getracht is in deze structuurvisie de bedreigingen rondom Zevenbergschen Hoek om te zetten naar een winstgevendheid, hetgeen, gezien de vele positieve reac ties, geresulteerd heeft in een goed plan met lef, visie en doordenken. Omdat aan de bevolking van Zevenbergschen Hoek is beloofd dat er tijdig een bestem mingsplan zou komen, waardoor de gedupeerden van de H.S.L. de zekerheid zouden krijgen dat ze in de kern Zevenbergschen Hoek opnieuw kunnen bouwen, was het van essentieel belang dat de huidige gemeenteraad nog zou vaststellen waar die nieuwe wijk zou komen te liggen, los van de mogelijkheden die er in de huidige kern Zevenbergschen Hoek nog zijn. Er zal de volgende raadsvergadering dus geen compleet uitgewerkt bestemmings plan worden gepresenteerd, doch op grond van de, naar hij hoopt, vanavond vastgestelde ontwerp-structuurvisie zullen nadere bestemmingsplannen voor uit breiding in zuidelijke richting gemaakt kunnen worden. Na deze meer algemene informatie gaat de wethouder over tot beantwoording van meer specifiek gestelde vragen ten aanzien van de inspraak en het voorliggende rapport Hij stelt dat door velen is gezegd dat het een goed plan betreft, wat rekening houdt met de leefbaarheid en de fasering om de mogelijkheden van een bestem mingsplan verder tot uitdrukking te laten komen. Hij benadrukt dat het een algemeen plan is, een ontwerp-structuurvisie. Alle details die erin zitten zijn zaken die later nog zullen terugkomen. Dus ook ten aanzien van de verkeerssituatie zal nader onderzoek nodig zijn. Er zal getracht worden bij Rijkswaterstaat gegevens te verzamelen om de verkeers- prognoses goed inzichtelijk te maken om zo tot goed gefundeerde antwoorden op de hierover gestelde vragen te kunnen komen. De thans voorliggende ontwerp-structuurvisie heeft een tweeledig doel:

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 107