- 107 -
Binnen een week zou een aanvraag ingestuurd worden ten aanzien van hetgeen
Franklin daar precies wilde hebben. Dat schrijven is nooit ontvangen en het
laatste wat over deze zaak is vernomen kwam via de krant, waarin stond dat
Franklin geen gebruik meer wilde maken van de voormalige zuivelfabriek.
Ten aanzien van de Bossche Lijn is een brief ontvangen van de Nederlandse
Spoorwegen, waarin wordt medegedeeld dat het goederenvervoer naar Oosterhout
via deze lijn in de toekomst zal toenemen.
Wat betreft het terrein in de oksel A16/A17 kan worden medegedeeld dat dat
gebied wordt meegenomen in de discussie die momenteel door het Rijk wordt ge
voerd over Mainport Rotterdam om te bezien in hoeverre dat terrein een functie
zou kunnen vervullen voor de havenfaciliteiten die Rotterdam nodig heeft. Los
daarvan is onlangs door Gedeputeerde Staten gesteld dat, mocht het gebied niet
voor zeehavenfaciliteiten benodigd zijn, dit terrein er koste wat kost zal
moeten komen in verband met de noodzakelijke aanleg van industrieterreinen
voor bedrijven met specifieke vestigingsvoorwaarden. Overigens moeten daar
alle procedures nog voor worden doorlopen.
Er is een schrijven ontvangen betreffende station Lage Zwaluwe over de veran
deringen op rijksweg 16 ten aanzien van het verminderen van het aantal op- en
afritten en het maken van een nieuwe op- en afrit. Gevraagd is om die op- en
afrit in de nabijheid van het station te situeren vanwege de aanleg van het
transferium. Heel recent heeft er een gesprek plaats gevonden met de Spoorwe
gen teneinde voor het komend overleg met Gedeputeerde Staten een herbevesti
ging, danwel een afzegging te krijgen, zodat bekend is hoe verder met dit ge
biedje omgegaan kan worden.
Voorts zegt hij dat in de structuurvisie de bouw van woningen is gekoppeld aan
het werk, omdat alleen dan een groei mogelijk is als voldoende werkgelegenheid
gerealiseerd kan worden. Vandaar dat -in aansluiting op datgene wat in de po
sitioneringsnota is vastgesteld- de uitbouw van de kern Zevenbergschen Hoek
gezien moet worden in het kader van de uitbreiding van de werkgelegenheid in
de directe nabijheid.
Getracht is in deze structuurvisie de bedreigingen rondom Zevenbergschen Hoek
om te zetten naar een winstgevendheid, hetgeen, gezien de vele positieve reac
ties, geresulteerd heeft in een goed plan met lef, visie en doordenken. Omdat
aan de bevolking van Zevenbergschen Hoek is beloofd dat er tijdig een bestem
mingsplan zou komen, waardoor de gedupeerden van de H.S.L. de zekerheid zouden
krijgen dat ze in de kern Zevenbergschen Hoek opnieuw kunnen bouwen, was het
van essentieel belang dat de huidige gemeenteraad nog zou vaststellen waar die
nieuwe wijk zou komen te liggen, los van de mogelijkheden die er in de huidige
kern Zevenbergschen Hoek nog zijn.
Er zal de volgende raadsvergadering dus geen compleet uitgewerkt bestemmings
plan worden gepresenteerd, doch op grond van de, naar hij hoopt, vanavond
vastgestelde ontwerp-structuurvisie zullen nadere bestemmingsplannen voor uit
breiding in zuidelijke richting gemaakt kunnen worden.
Na deze meer algemene informatie gaat de wethouder over tot beantwoording van
meer specifiek gestelde vragen ten aanzien van de inspraak en het voorliggende
rapport
Hij stelt dat door velen is gezegd dat het een goed plan betreft, wat rekening
houdt met de leefbaarheid en de fasering om de mogelijkheden van een bestem
mingsplan verder tot uitdrukking te laten komen.
Hij benadrukt dat het een algemeen plan is, een ontwerp-structuurvisie. Alle
details die erin zitten zijn zaken die later nog zullen terugkomen. Dus ook
ten aanzien van de verkeerssituatie zal nader onderzoek nodig zijn. Er zal
getracht worden bij Rijkswaterstaat gegevens te verzamelen om de verkeers-
prognoses goed inzichtelijk te maken om zo tot goed gefundeerde antwoorden op
de hierover gestelde vragen te kunnen komen.
De thans voorliggende ontwerp-structuurvisie heeft een tweeledig doel: