- 105 - Hij vindt het bijzonder jammer dat de bevolking tijdens de hoorzitting niet de kans kreeg zich uit te spreken voor het noordelijke of het zuidelijke model. Daardoor is bij de mensen het gevoel ontstaan dat ze niet serieus werden geno men en dat keuze voor het zuidelijke model reeds door het college gemaakt was. Hij betwist niet dat de zuidelijke variant waarschijnlijk de meest beste is, doch hij vindt het belangrijk dat de bevolkingsgroep die het aangaat een keuze mag maken. Vervolgens stelt hij dat er een groot aantal vragen en schriftelijke reacties bij het college is binnengekomen, die zijn fractie nog niet op een goede ma nier heeft kunnen verwerken. Eerst gisterenavond is het raadsvoorstel ontvan gen, waardoor overleg met het fractiebestuur niet meer mogelijk was en overleg met de belangengroepering al helemaal niet. Hij vindt het van essentieel be lang dat met name deze groep mensen nauw betrokken wordt bij de verdere ont wikkeling. Hij vraagt de wethouder wat er vanavond wordt vastgesteld: de structuurvisie zuidelijke variant met alle details zoals die in het voorstel zijn weergege ven, of een toekomstvisie, waarbij op onderdelen allerlei variaties en veran deringen nog mogelijk zijn? Een aantal voorstellen komt hem heel onlogisch voor. Als bijvoorbeeld ergens een rij huizen wordt afgebroken en 25 meter ten oosten daarvan worden weer nieuwe woningen gebouwd, dan vraagt hij zich af of dit nou visie op langere termijn is. Er moet van het geluid af gebouwd gaan worden en in die zin is de zuidelijke of noordelijke variant te prefereren boven het bouwen in de nabijheid van de spoorlijn. Ook is schriftelijk gevraagd na te denken over een plannetje voor de binnen ring van De Vang. Deze dingen heeft hij gemist in de structuurvisie, hetgeen overigens ook geldt voor bedrijventerreinen. Daar is geen enkele rekening mee gehouden. Hij spreekt de hoop uit dat de visie van het college op termijn uitkomt. De datum van 2007 is voor zijn fractie echter niet acceptabel. Grote vraagtekens plaatst hij bij de "mitsen" die in het voorstel staan ten aanzien van de aanleg van een industrieterrein in de oksel A16/A17 en de ont wikkelingen rond het station Lage Zwaluwe. Deze zijn een voorbehoud voor het uitgroeien van Zevenbergschen Hoek naar een plaats van 3000 inwoners. Tegen de plannen voor de aanleg van een industrieterrein in de oksel A16/A17 bestaat grote weerstand, omdat met name de bedrijvigheid rond Moerdijk al vrij zwaar is. Hij vraagt of het college van mening is dat in deze oksel industri ële vestiging mogelijk is. Hij is hiervan niet overtuigd en zou hier graag nog veel meer over willen weten. Ten aanzien van de ontwikkelingen rond Lage Zwaluwe vraagt hij of er reeds toezeggingen of inspanningsverplichtingen zijn die door de Spoorwegen zijn me degedeeld of die het college op zich genomen heeft. Hiermee valt of staat zijns inziens de ontwikkeling van het dorp Zevenbergschen Hoek, zoals dat hier geëtaleerd is. Ofschoon alles op Zevenbergschen Hoek is overgekomen als een hard gegeven, hoopt hij dat het college realistisch blijft en bepaalde kleine details of veranderingen bespreekbaar houdt. Het lid REIJNDERS sluit zich aan bij de door het lid Schipper gestelde vragen, maar vraagt toch nog specifiek naar wat meer duidelijkheid over de H.S.L., eventueel in combinatie met de A16. Ook bestaan er zorgen en vragen over de vervangende nieuwbouw voor de 65 H.S.L.-gedupeerden en de ontwikkelingen in de oksel A16/A17 en het spoorgebied Lage Zwaluwe. In dit verband doet zich zelfs de vraag voor of de gemeenten Dordrecht en Breda over onze hoofden heen kunnen beslissen over het gebied waar thans over gesproken wordt. Al met al vindt hij dat de plannen voor 20 woningen nu en bijna 40 woningen over 10 jaar een zeer hoog drijfzandgehalte hebben.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1996 | | pagina 105