- 113 - Het lid KAMP zegt dat het aanbestedingsbeleid destijds opgesteld is voor ci vieltechnische werken. Elk jaar moet minstens één groot werk openbaar aanbe steed worden. Daarnaast zou de gemeente, twee keer per jaar, bij andere werken een calculatie maken op basis van vergelijkingen van de eigen gemeentelijke dienst. Dit is zijns inziens niet gebeurd. WETHOUDER JANSSON antwoordt dat de raad wenst dat volgens de richtlijnen van de nota wordt aanbesteed. Het lid GERLA merkt op dat men bij een openbare uitbesteding praat over zeer grote werken. WETHOUDER JANSSON reageert nogmaals dat het college werkt volgens de destijds aangenomen nota. Werkzaamheden Zevenberaschen Hoek WETHOUDER JANSSON antwoordt dat de werkzaamheden voor de riolering en het pla teau aan de Ewoudsdam in november '95 een aanvang nemen. Aansluitend daarop wordt begonnen met de riolering de Frisostraat. De rotonde, onderdeel van ver- keersvoorzieningen, komt in het 2e kwartaal aan bod. Tar ievendi f ferent iat ie Het college is geen tegenstander van tarievendifferentiatie. Het probleem is dat de beoogde partners verschillende systemen hanteren. De herindeling is het beste tijdstip om deze systemen onder één noemer te brengen. Zevenbergen zal zeker deelnemen. Dit punt wordt ingebracht in het overleg met de fusiepart ners. Er zal worden bezien op welke manier en op welke termijn met de tarie vendifferentiatie t.a.v. afvalstoffenheffing kan worden begonnen. Het lid VAN HAM zegt dat de tarievendifferentiatie al lange tijd op de ver langlijst van de PvdA en meerdere partijen staat. Er bestaan systemen die op een eenvoudiger manier uitvoerbaar zijn. In de algemene beschouwingen van vo rig jaar was het kernwoord "integraal". Nu gaat het ernaar uitzien dat "inte graal" opgeschoven wordt naar de gemeentelijke herindeling. De beoogde partners hanteren een makkelijk invoerbaar systeem. Deze zijn namelijk gericht op éénpersoonhuishoudensVoorgesteld wordt om een percentage van 75% te han teren. Dit is het gemiddelde van de gehanteerde percentages door de beoogde partners. Er moet aan 2 uitgangspunten inhoud worden gegeven. Ten eerste "ver vuiler betaalt", een éénpersoonhuishouden biedt minder afval aan dan een meer- persoonhuishouden. Ten tweede "rechtvaardigheid". Thans is er een vermindering van 1,03 zonder enig onderscheid te maken. Hij kondigt aan op dit punt een motie in te dienen. WETHOUDER JANSSON antwoordt dat voor dit moment een aantal praktische bezwaren zijn tegen het invoeren van een tarievendifferentiatie. Er moeten aanzienlijke kosten worden gemaakt om het in 1996 te kunnen realiseren. Het lid VAN HAM zegt via interruptie dat de praktische bezwaren niet ter zake zijn als de gemeente nu overgaat naar dezelfde methode zoals die door de be oogde partners wordt toegepast. Namelijk differentiatie toepassen naar eenper- soonhuishoudensDan gaat het alleen nog over de hoogte van het tarief. Be sluit men de 75% te hanteren dan ligt Zevenbergen in het verlengde van de be oogde partners. Het lid WIJBENGA-HELMER wenst de discussie nog eens apart te voeren. Tarieven differentiatie lijkt rechtvaardig maar er zitten ook onrechtvaardigheden in.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 81