- 113 -
Het lid KAMP zegt dat het aanbestedingsbeleid destijds opgesteld is voor ci
vieltechnische werken. Elk jaar moet minstens één groot werk openbaar aanbe
steed worden. Daarnaast zou de gemeente, twee keer per jaar, bij andere werken
een calculatie maken op basis van vergelijkingen van de eigen gemeentelijke
dienst. Dit is zijns inziens niet gebeurd.
WETHOUDER JANSSON antwoordt dat de raad wenst dat volgens de richtlijnen van
de nota wordt aanbesteed.
Het lid GERLA merkt op dat men bij een openbare uitbesteding praat over zeer
grote werken.
WETHOUDER JANSSON reageert nogmaals dat het college werkt volgens de destijds
aangenomen nota.
Werkzaamheden Zevenberaschen Hoek
WETHOUDER JANSSON antwoordt dat de werkzaamheden voor de riolering en het pla
teau aan de Ewoudsdam in november '95 een aanvang nemen. Aansluitend daarop
wordt begonnen met de riolering de Frisostraat. De rotonde, onderdeel van ver-
keersvoorzieningen, komt in het 2e kwartaal aan bod.
Tar ievendi f ferent iat ie
Het college is geen tegenstander van tarievendifferentiatie. Het probleem is
dat de beoogde partners verschillende systemen hanteren. De herindeling is het
beste tijdstip om deze systemen onder één noemer te brengen. Zevenbergen zal
zeker deelnemen. Dit punt wordt ingebracht in het overleg met de fusiepart
ners. Er zal worden bezien op welke manier en op welke termijn met de tarie
vendifferentiatie t.a.v. afvalstoffenheffing kan worden begonnen.
Het lid VAN HAM zegt dat de tarievendifferentiatie al lange tijd op de ver
langlijst van de PvdA en meerdere partijen staat. Er bestaan systemen die op
een eenvoudiger manier uitvoerbaar zijn. In de algemene beschouwingen van vo
rig jaar was het kernwoord "integraal". Nu gaat het ernaar uitzien dat "inte
graal" opgeschoven wordt naar de gemeentelijke herindeling. De beoogde
partners hanteren een makkelijk invoerbaar systeem. Deze zijn namelijk gericht
op éénpersoonhuishoudensVoorgesteld wordt om een percentage van 75% te han
teren. Dit is het gemiddelde van de gehanteerde percentages door de beoogde
partners. Er moet aan 2 uitgangspunten inhoud worden gegeven. Ten eerste "ver
vuiler betaalt", een éénpersoonhuishouden biedt minder afval aan dan een meer-
persoonhuishouden. Ten tweede "rechtvaardigheid". Thans is er een vermindering
van 1,03 zonder enig onderscheid te maken.
Hij kondigt aan op dit punt een motie in te dienen.
WETHOUDER JANSSON antwoordt dat voor dit moment een aantal praktische bezwaren
zijn tegen het invoeren van een tarievendifferentiatie. Er moeten aanzienlijke
kosten worden gemaakt om het in 1996 te kunnen realiseren.
Het lid VAN HAM zegt via interruptie dat de praktische bezwaren niet ter zake
zijn als de gemeente nu overgaat naar dezelfde methode zoals die door de be
oogde partners wordt toegepast. Namelijk differentiatie toepassen naar eenper-
soonhuishoudensDan gaat het alleen nog over de hoogte van het tarief. Be
sluit men de 75% te hanteren dan ligt Zevenbergen in het verlengde van de be
oogde partners.
Het lid WIJBENGA-HELMER wenst de discussie nog eens apart te voeren. Tarieven
differentiatie lijkt rechtvaardig maar er zitten ook onrechtvaardigheden in.