- 103 - Het verbaast hem dat het ontbreekt aan argumenten om niet alle vergoedingen binnen dit kader met terugwerkende kracht in te laten gaan. Hij zal hier tij dens de behandeling van het volgende agendapunt nader op ingaan. Terzake de tariefsdifferentiatie had hij enige bedenkingen bij de OZB- verla ging, voornamelijk vanwege de uitwerking hiervan naar diverse bevolkingsgroe pen kon hij hiermee leven, vooral in combinatie met tarievendifferentiatie m.b.tafvaltarieven. Hij heeft daarvoor concrete voorstellen gedaan die ech ter erg vaag beantwoord zijn. Als lastenverlichting zo rechtvaardig mogelijk moet zij^ en bovendien het begrip de vervuiler betaalt, invoering verdient, blijven wij bij ons voorstel. Wij vinden de oplossing om een tariefkorting op eenpersoonshuishoudens en 65 plussers toe te passen een haalbare en betaalbare variant. Concreet stellen wij voor deze huishoudens een 50% tarief in rekening te brengen (de Fijnaart variant). Met de KCA opbrengsten en de 76.580,00 besparing is deze variant ook betaalbaar en doet het recht aan de gewenste uitgangspunten. Indien uw college deze niet over wenst te nemen zullen wij de raad hierover een uit spraak vragen. Het doet ons genoegen dat u met de ideeën van mijn fractie inzake sociale ver nieuwing en opknappen oude wijken instemt. Echter, het feit dat u aangeeft dat de door ons voorgestelde versnelling van de verbetering van plan Noord I, mo gelijk moet zijn is wat mager. Graag vernemen wij van u of u het voorstel nu uitvoert en of u tegelijkertijd binnen het kader van sociale vernieuwing de door ons voorgestelde wijkcongierge ook daadwerkelijk aanstelt. In het kader van de bestuurlijke vernieuwing is velen in de beschouwingen aan dacht besteed aan de opknapbeurt van het centrum. Over het waarom van de haast die daarbij is gemaakt wil hij nu niets meer zeggen. Ieder die daarbij betrok ken was weet de ins- en outs daarvan. Wel vragen wij uw college met nadruk vanaf nu alle betrokkenen en belanghebbenden bij dit proces te betrekken. In het begin van deze beschouwing hebben wij reeds aangegeven dat ook wij graag de weg naar de burgers terugvinden. Een positieve bijdrage daartoe is snelle afhandeling van vragen. Daarbij moeten termijnen (drie weken) gesteld worden en burgers dienen binnen tien dagen bericht te ontvangen als de termijn wordt overschreden. U moet daarvan niet een indruk hebben maar u moet zorgen dat u weet hoe het loopt. Leg daarvoor een simpel doch doelmatig systeem aan. Tot slot wensen wij uw college, de ambtenaren, d> burgers van Zevenbergen en onszelf nog een vruchtbaar laatste jaar als zelfstandige gemeente toe. De VOORZITTER geeft hierna het woord aan het lid Kramer, die namens de WD fractie spreekt: Het lid KRAMER vraagt hoe het college de behandeling van de begroting in 1997 ziet. Wat kan men na augustus concreet van het college verwachten. Hij merkt op het jammer te vinden dat de algemene beschouwingen schriftelijk zijn afge daan. De WD-fractie heeft voorgesteld om voor de schriftelijke beantwoording van het college een eindredacteur aan te stellen. In het antwoord wordt dit afgedaan alsof het een opmerking betreft die niet ter zake is. Toch moet het college erover nadenken want er zijn voorbeelden te vinden van zinnen die niet erg duidelijk zijn. Hij is van mening dat de handelwijze tegenover de heer Schipper niet jurat was. Er zijn afspraken gemaakt waaraan het college én de heer Schipper zich dienen te houden. Terzake de lastenverlichting vraagt hij om een goede voorlichting richting burger zodat de voordelen duidelijk zijn.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 71