- 102 - Veel zal er weer gezegd worden over het betrekken van de burgers bij de poli tiek, terwijl diezelfde burger er al lang de brui aan heeft gegeven. Veel op hef zal er ook worden gemaakt over de lastenverlichting voor de burger, want wie wil er bij dat onderwerp niet vooraan staan, ook al gaat het maar over een paar tientjes per jaar die dan nog voornamelijk gaan naar de toch al draag- krachtigen binnen de gemeente. Immers OZB verlaging komt voornamelijk terecht bij bezitters en bewoners van dure woningen, zeker niet bij degenen die een huis in de sociale woningbouw bewonen. De ophef over eerlijke en rechtvaardige lastenverdeling op basis van de voorliggende plannen komt bij ons dan ook wat bombastisch, overbodig en wat hypocriet over. Hij geeft als voorbeeld dat een eigenaar-bewoner van een huis van 300.000, er in Zevenbergen met de huidige voorstellen 20,00 per jaar op vooruit gaat. Een huurder van een woning met een waarde van 100.000,00 "verdient" volgend jaar 3, Daarvoor moet dan veel moeite gedaan worden om te besparen of niet verbeteren van de algemene voorzieningen. Voorzitter, misschien zijn bestuur en politiek wat meer gebaat bij wat posi tievere, reële berichtgeving. Misschien raken de burgers weer wat geïnteres seerd in politiek en elkaar als die politiek eens wat meer blijk geeft van positieve ontwikkelingen van mogelijkheden en kansen in onze toch al zo ver schralende samenleving. Misschien kunnen wij een voorbeeld geven wat bruikbaar voor ze is. Misschien zijn de burgers dan weer wat in beweging te krijgen voor het nut van het algemeen, en niet alleen in het belang voor zichzelf. Berichten over goede samenwerking, zorg en aandacht voor elkaar, wat meer ge voel in de politiek en het bestuur zijn misschien betere instrumenten ter ver betering van onze samenleving in plaats van lekker gebrachte conflicten, mo gelijke fouten, spektakel in de raad, bureaucratische ambtenaren en met veel gebaar gebrachte lastenverlichtingen waarvoor je nog geen kerstboom kunt aan schaffen, of veel onbegrijpelijk misbaar over gemeentelijke herindelingen waarvan niemand nog iets begrijpt. Hij wenst bij deze naar hij hoopt laatste Zevenbergse beschouwingen maar eens een andere toonzetting gebruiken. Het risico van goed nieuws, geen nieuws neemt hij dan maar op de koop toe. Allereerst is zijn fractie van mening dat het college en de ambtenaren de af gelopen periode, ondanks reorganisatie, op stapel staande herindelingen en grote werkdruk door het aanpassen van diverse werkwijzen, uitstekend werk heb ben verricht. Een groot deel van het door de raad aangenomen beleidsaccoord is inmiddels gerealiseerd. Alle mogelijke partners voor herindeling mogen rijkhalzend uitkijken naar sa menwerking met onze gemeente. Ook de raad heeft daar met zijn werkwijze een uitstekende bijdrage aan geleverd. We laten een goed georganiseerde gemeente met een uitstekende boekhouding na. Dat er nog veel te doen kan zijn aan zorg voor elkaar en degenen die het wat minder getroffen hebben in het leven staat voor mij als een paal boven water. Als dat kan op de wijze waarop wij het laatste jaar gefunctioneerd hebben zal dat in een grotere gemeente zeker in orde komen. Graag zou hij t.a.v. de begroting 1996 nog enkele punten willen toevoegen of verdu idelij ken De opvatting over de gemeentelijke herindeling wordt door zijn fractie volle dig gedeeld. De Zekluza variant was voor hem de beste; de huidige variant kan hij billijken, maar het liefst binnen de Zekluza variant. Het uiterst haalbare is de door de minister voorgestelde variant maar dan wel met een ongedeeld Zevenbergsen Hoek (dat heet niet voor niets zo, wij zouden niet kunnen wennen aan Madense Hoek)Deelraden, wijkcommissies en service in de periferie zijn voor ons absolute voorwaarden. Ten aanzien van het gehandicapten-beleid is aan een groot deel van de wensen van zijn fractie door het college tegemoet gekomen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 70