- 102 -
Veel zal er weer gezegd worden over het betrekken van de burgers bij de poli
tiek, terwijl diezelfde burger er al lang de brui aan heeft gegeven. Veel op
hef zal er ook worden gemaakt over de lastenverlichting voor de burger, want
wie wil er bij dat onderwerp niet vooraan staan, ook al gaat het maar over een
paar tientjes per jaar die dan nog voornamelijk gaan naar de toch al draag-
krachtigen binnen de gemeente. Immers OZB verlaging komt voornamelijk terecht
bij bezitters en bewoners van dure woningen, zeker niet bij degenen die een
huis in de sociale woningbouw bewonen. De ophef over eerlijke en rechtvaardige
lastenverdeling op basis van de voorliggende plannen komt bij ons dan ook wat
bombastisch, overbodig en wat hypocriet over.
Hij geeft als voorbeeld dat een eigenaar-bewoner van een huis van 300.000,
er in Zevenbergen met de huidige voorstellen 20,00 per jaar op vooruit gaat.
Een huurder van een woning met een waarde van 100.000,00 "verdient" volgend
jaar 3, Daarvoor moet dan veel moeite gedaan worden om te besparen of
niet verbeteren van de algemene voorzieningen.
Voorzitter, misschien zijn bestuur en politiek wat meer gebaat bij wat posi
tievere, reële berichtgeving. Misschien raken de burgers weer wat geïnteres
seerd in politiek en elkaar als die politiek eens wat meer blijk geeft van
positieve ontwikkelingen van mogelijkheden en kansen in onze toch al zo ver
schralende samenleving. Misschien kunnen wij een voorbeeld geven wat bruikbaar
voor ze is. Misschien zijn de burgers dan weer wat in beweging te krijgen voor
het nut van het algemeen, en niet alleen in het belang voor zichzelf.
Berichten over goede samenwerking, zorg en aandacht voor elkaar, wat meer ge
voel in de politiek en het bestuur zijn misschien betere instrumenten ter ver
betering van onze samenleving in plaats van lekker gebrachte conflicten, mo
gelijke fouten, spektakel in de raad, bureaucratische ambtenaren en met veel
gebaar gebrachte lastenverlichtingen waarvoor je nog geen kerstboom kunt aan
schaffen, of veel onbegrijpelijk misbaar over gemeentelijke herindelingen
waarvan niemand nog iets begrijpt.
Hij wenst bij deze naar hij hoopt laatste Zevenbergse beschouwingen maar eens
een andere toonzetting gebruiken. Het risico van goed nieuws, geen nieuws
neemt hij dan maar op de koop toe.
Allereerst is zijn fractie van mening dat het college en de ambtenaren de af
gelopen periode, ondanks reorganisatie, op stapel staande herindelingen en
grote werkdruk door het aanpassen van diverse werkwijzen, uitstekend werk heb
ben verricht. Een groot deel van het door de raad aangenomen beleidsaccoord is
inmiddels gerealiseerd.
Alle mogelijke partners voor herindeling mogen rijkhalzend uitkijken naar sa
menwerking met onze gemeente. Ook de raad heeft daar met zijn werkwijze een
uitstekende bijdrage aan geleverd. We laten een goed georganiseerde gemeente
met een uitstekende boekhouding na. Dat er nog veel te doen kan zijn aan zorg
voor elkaar en degenen die het wat minder getroffen hebben in het leven staat
voor mij als een paal boven water. Als dat kan op de wijze waarop wij het
laatste jaar gefunctioneerd hebben zal dat in een grotere gemeente zeker in
orde komen.
Graag zou hij t.a.v. de begroting 1996 nog enkele punten willen toevoegen of
verdu idelij ken
De opvatting over de gemeentelijke herindeling wordt door zijn fractie volle
dig gedeeld. De Zekluza variant was voor hem de beste; de huidige variant kan
hij billijken, maar het liefst binnen de Zekluza variant. Het uiterst haalbare
is de door de minister voorgestelde variant maar dan wel met een ongedeeld
Zevenbergsen Hoek (dat heet niet voor niets zo, wij zouden niet kunnen wennen
aan Madense Hoek)Deelraden, wijkcommissies en service in de periferie zijn
voor ons absolute voorwaarden.
Ten aanzien van het gehandicapten-beleid is aan een groot deel van de wensen
van zijn fractie door het college tegemoet gekomen.