- 100 - Duidelijk is dat de burger alleen geïnteresseerd is in de uiteindelijke omvang van de lastendruk. Hij is altijd van mening geweest dat de omvang minimaal 2% van bijvoorbeeld de OZB moet zijn. Het college heeft voor het minimale gekozen maar van het CDA had dit iets meer mogen zijn. Hij gaat akkoord met de keuze van het college. Hij geeft een compliment voor de lastenverlichting. Alle ge meenten zijn nog volop bezig met het verhogen van de tarieven met minimaal 2%. Zevenbergen is bezig met een inhaalslag. Hij maakt wel de kanttekening dat men moet uitkijken voor het ontstaan van een hiaat m.b.t. de ontwikkelingen rond de oud-papierprijs. Hij dringt er op aan om t.a.v. dit punt, zeker voor de lastendruk, enige creativiteit te ontplooien. Mochten er in de loop van het jaar tegenvallers komen dan moeten deze binnen de begroting worden opgevangen. Zo kan men de toezegging doen dat de tarieven voor het gehele jaar 1996 gel den. Het college heeft in de richting van het CDA gezegd dat reserves verband hou den met de vermogenspositie en dat men daarom niet te gemakkelijk mag zeggen dat de financiële positie van de gemeente zoveel beter is geworden. Dit is te begrijpen maar het college heeft, overigens met instemming van de raad, aan zienlijke stortingen in het fonds grote werken gedaan. Hier heeft het CDA steeds kanttekeningen bij gemaakt, ook bij de behandeling van de nota reserves en voorzieningen. Andere reservefondsen zijn vol en hieruit zou men kunnen constateren dat de financiële positie van de gemeente duidelijk beter is dan in voorgaande jaren. Een voorbeeld is het IHM. Deze komt elk jaar met een winstuitkering waar men een aantal jaren geleden met een nadelig saldi te ma ken had. Het hypotheekfonds is ook zo'n voorbeeld. Al die zaken hebben de fi nanciële positie van de gemeente, ook structureel, verbeterd. Deze ontwikke lingen rechtvaardigen de lastenverlichting. Hij ziet het niet als een eenmali ge zaak. Het CDA is er erkentelijk voor dat het thema lastenverlichting als een volwaardige politieke prioriteit op de agenda is gekomen. Het tweede thema is de gemeentelijke herindeling. De beantwoording hierop heeft de instemming van het CDA. Er wordt aangegeven dat de argumenten voor de ZeKluZa-optie valide waren en nog steeds zijn. Men mag niet uitsluiten, maar er ook niet van uitgaan, dat de Eerste of Tweede Kamer het kabinet op dit punt terug kan roepen. Bij de mogelijke keuze voor de Westhoek gemeente plus ZeKlu- Za worden de voordelen van ZeKluZa niet weggegooid. Het hoofdpunt is nu dat de kern Zevenbergschen Hoek bij Zevenbergen moet blijven. De scheiding Zevenber- gen/Zevenbergschen Hoek is, vanwege de naam en vanuit alle andere argumenten die er te bedenken zijn, zeker niet op zijn plaats. De eerste insteek van de gemeentelijke herindeling is dat knelpunten zouden moeten worden opgelost, te weten knelpunten van kernen die tot twee gemeenten behoren. Nu wordt er één gecreëerd. Hij is van mening dat dit niet mag gebeuren. Duidelijk was dat de gemeente Hoge en Lage Zwaluwe tegen de ZeKluZa-optie was. Dit kan men in zekere zin wegstrepen tegen de bezwaren die de gemeente Fijn aart tegen de Westhoek-optie heeft. We moeten de ontwikkelingen maar op ons af laten komen met uitzondering van de positie van Zevenbergschen Hoek. Ook omdat de gemeente te maken heeft met de A16 corridor en vanwege de ontwikkelingen rond de HSL. Ook de mogelijke industriële ontwikkeling en verbreding langs en van de A16 zijn allemaal argumenten om daar een stevige corridor omheen te leggen die onder de zeggenschap van één gemeente valt. Het meest voor de hand liggend is de gemeente Zevenbergen. De vraag is alleen hoe we een en ander nog duidelijk en krachtig genoeg onder de aandacht kunnen brengen. Daarvoor is een gezamenlijke inspanning als gemeentebestuur voor nodig. Hij vraagt of het col lege daar al een invulling aan kan geven. Van de overige punten is het standpunt van het CDA bekend. De beantwoording stemt de fractie in grote lijnen tot tevredenheid. Het antwoord ten aanzien van het aanbestedingsbeleid was dat het college niet van plan is om het beleid terzake te wijzigen. Dit was niet waar het CDA op doelde. i

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 68