- 93 - WETHOUDER VAN DE WETERING antwoordt dat de inhoud van de brief al 2 termijnen eerder in de commissie en in de vergadering van mei besproken is. Er zijn door betrokkenen geen nieuwe argumenten aangevoerd zodat het standpunt gehandhaafd blijft. Als het bedrag van de investeringskosten lager uitvalt dan zal het lagere be drag in rekening worden gebracht. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 5Voorstel tot het uitvoeren van een on derzoek met betrekking tot de bestuur lijke vernieuwing van het openbaar on derwijs en tot votering van een krediet in verband met de daaruit voortvloeien de kosten. Het lid BROEDERS-DE BRUIJN is verheugd dat de verzelfstandiging van het open baar onderwijs nader wordt bekeken. De PvdA is een groot voorstander van het verzelfstandigen van het openbaar onderwijs. Zij zegt akkoord te gaan met het inschakelen van een onafhankelijk onderzoeks bureau, aangezien de gemeente ambtelijk en bestuurlijk te veel betrokken is bij het openbaar onderwijs. Hierdoor kan men geen objectief advies uitbrengen. Zij ziet de resultaten met spanning tegemoet. Het lid WIJBENGA-HELMER zegt dat het een goede keuze van het college is om een extern bureau in te schakelen. Het onderzoek zal in 5 fases worden uitgevoerd. Er zal worden gekeken naar de meest passende bestuursvorm. Het is wel jammer dat het onderzoek zich tot Zevenbergen beperkt. Zij hoopt dat de aanbevelin gen, voortkomend uit het onderzoek, het management en het bestuur van de open bare school zullen aanspreken. De dekking van het bedrag voor fase 1 is te vinden in het budget van het niet uitgevoerde behoefte-onderzoek van het voortgezet onderwijs. Zij vraagt of het behoefte-onderzoek opschuift naar 1996 of vervalt. Met het voorstel gaat zij akkoord Het lid SCHIPPER merkt op dat de PvdA-fractie destijds een genuanceerder standpunt heeft ingenomen maar beslist geen "nee" heeft gezegd. Het is een goede zaak om te bekijken of een openbare school in een andere be stuursvorm ook goed kan functioneren. De kosten van 28.000,00 voor de le fase zegt hij aan de hoge kant te vinden. Het is een kleine organisatie en er zijn al veel voorbereidende werkzaamheden bij andere instellingen gedaan. Wan neer de fases 2 t/m 5 buiten beschouwing worden gelaten bestaat de mogelijk heid dat het overgaan naar een andere bestuursvorm op kan lopen tot een bedrag van 50.000,00 k 100.000,00. Hij vraagt aan het college wat men voor 28.000,00 kan verwachten. Het antwoord met betrekking tot de dekking van het bedrag ziet ook hij met belangstelling tegemoet. WETHOUDER KRIJNEN-BOOT antwoordt dat in overleg met het extern onderzoeksbu reau gekozen is voor fase 1 met aanvullende voorwaarden. Met fase 1 wordt een grote stap gezet. Of men doorgaat met de andere fases zal afhankelijk zijn van het eindresultaat van fase 1 en de helderheid omtrent de herindeling. Met betrekking tot de dekking van het bedrag zegt zij dat de prioriteit nu bij de fusie ligt. De mogelijkheden voor het cursorisch en volwassenonderwijs wor den daarna bezien. Het behoefte-onderzoek zal dan beduidend minder zijn omdat het le deel van het onderzoek al in het fusie-verhaal verweven zit.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 61