- 93 -
WETHOUDER VAN DE WETERING antwoordt dat de inhoud van de brief al 2 termijnen
eerder in de commissie en in de vergadering van mei besproken is. Er zijn door
betrokkenen geen nieuwe argumenten aangevoerd zodat het standpunt gehandhaafd
blijft.
Als het bedrag van de investeringskosten lager uitvalt dan zal het lagere be
drag in rekening worden gebracht.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemees
ter en wethouders.
5Voorstel tot het uitvoeren van een on
derzoek met betrekking tot de bestuur
lijke vernieuwing van het openbaar on
derwijs en tot votering van een krediet
in verband met de daaruit voortvloeien
de kosten.
Het lid BROEDERS-DE BRUIJN is verheugd dat de verzelfstandiging van het open
baar onderwijs nader wordt bekeken. De PvdA is een groot voorstander van het
verzelfstandigen van het openbaar onderwijs.
Zij zegt akkoord te gaan met het inschakelen van een onafhankelijk onderzoeks
bureau, aangezien de gemeente ambtelijk en bestuurlijk te veel betrokken is
bij het openbaar onderwijs. Hierdoor kan men geen objectief advies uitbrengen.
Zij ziet de resultaten met spanning tegemoet.
Het lid WIJBENGA-HELMER zegt dat het een goede keuze van het college is om een
extern bureau in te schakelen. Het onderzoek zal in 5 fases worden uitgevoerd.
Er zal worden gekeken naar de meest passende bestuursvorm. Het is wel jammer
dat het onderzoek zich tot Zevenbergen beperkt. Zij hoopt dat de aanbevelin
gen, voortkomend uit het onderzoek, het management en het bestuur van de open
bare school zullen aanspreken.
De dekking van het bedrag voor fase 1 is te vinden in het budget van het niet
uitgevoerde behoefte-onderzoek van het voortgezet onderwijs. Zij vraagt of het
behoefte-onderzoek opschuift naar 1996 of vervalt. Met het voorstel gaat zij
akkoord
Het lid SCHIPPER merkt op dat de PvdA-fractie destijds een genuanceerder
standpunt heeft ingenomen maar beslist geen "nee" heeft gezegd.
Het is een goede zaak om te bekijken of een openbare school in een andere be
stuursvorm ook goed kan functioneren. De kosten van 28.000,00 voor de le
fase zegt hij aan de hoge kant te vinden. Het is een kleine organisatie en er
zijn al veel voorbereidende werkzaamheden bij andere instellingen gedaan. Wan
neer de fases 2 t/m 5 buiten beschouwing worden gelaten bestaat de mogelijk
heid dat het overgaan naar een andere bestuursvorm op kan lopen tot een bedrag
van 50.000,00 k 100.000,00. Hij vraagt aan het college wat men voor
28.000,00 kan verwachten.
Het antwoord met betrekking tot de dekking van het bedrag ziet ook hij met
belangstelling tegemoet.
WETHOUDER KRIJNEN-BOOT antwoordt dat in overleg met het extern onderzoeksbu
reau gekozen is voor fase 1 met aanvullende voorwaarden. Met fase 1 wordt een
grote stap gezet. Of men doorgaat met de andere fases zal afhankelijk zijn van
het eindresultaat van fase 1 en de helderheid omtrent de herindeling.
Met betrekking tot de dekking van het bedrag zegt zij dat de prioriteit nu bij
de fusie ligt. De mogelijkheden voor het cursorisch en volwassenonderwijs wor
den daarna bezien. Het behoefte-onderzoek zal dan beduidend minder zijn omdat
het le deel van het onderzoek al in het fusie-verhaal verweven zit.