87 In samenwerking met de Provincie en de betreffende eigenaar is hieraan gewerkt. Momenteel geeft het bedrijfsplan nog steeds teveel ruimte voor een manege. Dit wordt aangepast. Op grond daarvan wordt bekeken of het bestemmingsplan kan worden gewijzigd. Hieraan geeft het college haar medewerking. Ontsluiting via de Hamseweg zal worden bekeken en zal met de betreffende eige naar worden besproken. De verkeersonveiligheid op de Langeweg is regelmatig in de raad aan de orde geweest. Aangezien het een Provinciale weg betreft is de gemeente niet primair verantwoordelijk. Het gemeentebestuur heeft wel een afge leide verantwoordelijkheid. Vanaf de Westrand tot en met de Hamseweg gaat de gemeente, op initiatief van de Provincie, een ambtelijke en financiële bijdrage leveren om de verkeersveiligheid te vergroten. Het lid REIJNDERS is van mening dat de manege op een goede plaats staat, maar de verkeersveiligheid vraagt hier extra aandacht. Uit verkeersoogpunt is deze situatie ontoelaatbaar. Hij vindt het jammer dat, ondanks het feit dat deze zaak al meerdere malen aan de orde is geweest, er nog niets is veranderd en het college een andere mening is toegedaan. Met betrekking tot de manege-activiteiten zegt hij dat er nog wel degelijk dergelijke activiteiten worden uitgeoefend. Daar is echter geen controle op. Indien het college van mening is dat ter plaatse enkel een paardenfokkerij gevestigd mag zijn, dan moet men wel controle uitoefenen. Het lid SCHIPPER steunt de opmerkingen van het lid Reijnders. Kijkend naar stankoverlast en een stuk veiligheid, is er geen betere lokatie voor manege activiteiten dan op de huidige plaats. Daarom is er ook geen alternatief te bieden. Met een goede ontsluiting naar de Hamseweg of de Achterdijk zal deze manege een stukje verrijking voor Zevenbergen zijn. Hij vraagt het college er alles aan te doen om zodanige planologische maatrege len te nemen dat ter plaatse een manege mogelijk wordt. Het lid GERLA is verbaasd dat het CDA op deze manier reageert. In de vergadering van 12 juni j.l. is de aanpak van de weg Zevenbergen-Wagen berg aan de orde geweest. Toen was er met de vier partijen een volledige over eenstemming. Daarom kan hij de brief van het CDA niet plaatsen. De ongevallen die hebben plaatsgevonden zijn niet het gevolg van het oversteken van de weg. De eerste keer dat de manege ter sprake kwam is de vraag al gesteld of het niet mogelijk was om een ontsluiting op de Achterdijk te maken. Het lid REIJNDERS merkt op dat het CDA al twee jaar geleden aandacht voor deze kwestie heeft gevraagd. In bijna elke fractie-vergadering van het CDA is deze kwestie aan de orde geweest. WETHOUDER VAN DE WETERING merkt op dat het college in de afgelopen periode met de Provincie overleg heeft gevoerd. De Provincie heeft gegevens aangeleverd op grond waarvan dit gebied als eerste wordt aangepakt. Dit kan alsdan tegelijk met de reconstructie van de N285 worden meegenomen. Het college is content met de aanpak van de Provincie om de verkeersveiligheid te vergroten. Het oprichten van een manege was in strijd met het bestemmingsplan. Twee jaar geleden is hierover gesproken. De hele procedure is onderwerp van gesprek ge weest in de commissie en in de raad. Het bestemmingsplan kon niet worden aange past. Hij stelt nooit signalen vanuit de raad te hebben gekregen dat met het op dit punt gevoerde beleid niet zou worden ingestemd. Op grond daarvan is de procedure voortgezet om, door middel van adviesaanvragen, te bekijken in hoe verre het mogelijk was om tot een goede bedrijfsmatige opzet te komen. Daarbij is niet uitgegaan van een manege. Er is thans een bedrijfsplan waarvan het college van mening is dat dit plan binnen het huidige bestemmingsplan kan wor den geaccepteerd. Het college is samen met de ondernemer bezig om de zaak op deze manier af te handelen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 55