43 Met betrekking tot het toekennen van het aantal woningen zegt hij dat dit ge beurt op grond van vastgestelde aantallen. In het streekplan is opgenomen hoe veel woningen er in het jaar 2001 in Zevenbergen moeten zijn. Het aantal te bouwen woningen wordt over een aantal jaren verdeeld. De woningen voor werkne mers op het industrieterrein Moerdijk, kunnen worden opgeteld bij het aantal te bouwen woningen in 1997. Op deze manier ontstaat er een goede controle en de gemeente weet wat voor doelstelling er bereikt moet worden. Het verschil tussen gemeente Etten-Leur en Zevenbergen is dat gemeente Zevenbergen groei-klasse 3 is. Gemeente Etten-Leur heeft groei-klasse 5. Deze groei-klasse heeft van de RVC een extra taakstelling gekregen. De gemeente Etten-Leur én de gemeente Oosterhout hebben deze klasse omdat de gemeente Breda niet in staat is om aan zijn minimale behoefte van te bouwen woningen te voldoen. Mede door de positio neringsnota en de struktuurvisie krijgt Zevenbergen de mogelijkheden om de functie van Zevenbergen in het streekplan andersoortig te laten zijn. Het lid SCHOUWENAARS zegt het jammer te vinden dat men niet meteen samen met anderen, zoals Den Bosch, het duurzaam bouwen gaat regelen aangezien daar goede ervaringen mee zijn. Hij constateert dat wanneer men spreekt over woningtoewijzing en dat in relatie brengt met de huisvestigingswet, er dan niet meer gesproken wordt over een lokale woningmarkt. Het moet breder worden gezien. Er moeten zijns inziens afspraken gemaakt worden over de wijze van woningtoewijzing. Met betrekking tot de tweede tranche van de seniorenflat twijfelt hij aan het gemeentelijk belang in deze. Men weet niet wie naar de seniorenflat toe gaat. Betreffende het oude politiebureau zegt hij dat in één van de commissieversla gen staat: dus Wilhelminastraat gaat niet door". Hij zegt de wethouder daar aan te houden. Het lid KRAMER zegt wel degelijk de noodzaak van de serviceflat in te zien. Hij merkt nogmaals op voorstander te zijn van concurrentie tussen verschillende stichtingen/instellingen mbt de woningmarkt. Het lid REIJNDERS vraagt aan de wethouder of hij antwoord wil geven op de eer der gestelde vraag omtrent de jongerenhuisvesting. Hij vraagt het college om de vinger aan de pols te houden inzake het aantal gegadigden en de hardheid van de aanvragen. In het kader van het volkshuisvestingsbeleid zegt hij de uitleg van de wethou der te kunnen volgen. WETHOUDER VAN DE WETERING zegt dat duurzaam bouwen in een ruimer verband moet gebeuren. Het rapport van Den Bosch had een oplossing kunnen zijn maar Zeven bergen is te klein om dit te organiseren. Op de regionale manier, met de RVC en met de georganiseerde bouwwereld, wordt het breder gedragen en in de hele regio toegepast Ten aanzien van de serviceflat zegt hij dat het college nauwlettend moet bekij ken hoe en aan wie de woningen worden toegewezen om te bezien in hoeverre het mogelijk is om positief op de tweede tranche in te gaan. Met betrekking tot het oude politiebureau zegt hij dat wanneer de brief van de provincie binnen is een voorstel over de bestemming gedaan zal worden. Hij verwacht dat dit in het najaar zal gebeuren. Het star toepassen van regelingen is een vervolg op het stellen van eisen en opgelegde regels. Hier moet men zich aan houden. Door middel van rapportage en goede onderbouwing kan men afwijken. Voor de jongerenhuisvesting is er nog geen concreet gebouw. Het vertrek van de jongeren uit Zevenbergen is aanzienlijk. Als een jongere zich opgeeft voor huisvesting is de keuze beperkt. In het kader van de verstedelijking zegt hij dat de gemeente Breda ongelimi teerd mag bouwen maar hiertoe geen mogelijkheden heeft.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 43