41
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemees
ter en wethouders.
15. Voorstel tot het innemen van een standpunt ten aan
zien van het concept-volkshuisvestingsplan.
Het lid SCHOUWENAARS zegt dat "duurzaam bouwen" in de nota niet genoeg aan bod
komt. Een paar maanden geleden is duurzaam bouwen, in het kader van de milieu
wetgeving, als speerpunt van beleid benoemd. Ten tweede was de toenemende regi
onalisering één van de redenen om een plan te maken. Hier is nauwelijks iets
van terug te vinden.
Ten aanzien van nieuwbouw zegt hij dat volgens de gegevens van de RVC in Zeven
bergen, op termijn, zeer matig gebouwd mag worden.
Voor de serviceflat van 20 appartementen is duidelijk een markt maar bij de
vraag naar de in 1996 te bouwen 20 extra appartementen zegt hij twijfels te
hebben. Men moet met de tweede tranche van de serviceflat terughoudend zijn.
Hij zegt het positief te vinden dat het college terug is gekomen om 17 apparte
menten op het terrein van het voormalig politiebureau te bouwen.
Hij acht het eveneens verheugend dat gekozen is voor een regionale invulling
van het volkshuisvestingsbeleid. Hij pleit er voor om Stichting Veron op te
laten gaan in de Stichting Woningbouw Zevenbergen (SWZ). Hij verzoekt het col
lege om dit mee te nemen in het overleg met de SWZMet betrekking tot de con-
venanten met de SWZ en andere partijen moet de doorstroming nadrukkelijk in
beeld gebracht worden.
In het raadsvoorstel staat dat goedkoop bouwen niet meer mogelijk is. Door
goede afspraken met de SWZ te maken kan deze een goede functie vervullen als
het gaat om het huisvesten van doelgroepen van beleid. Hij zegt dat het college
iets met de grondprijs moet gaan doen om goedkoop bouwen mogelijk te houden.
Met betrekking tot de woonruimteverdeling zegt hij dat de bestaande voorraad
hét instrument is om volkshuisvestingsbeleid te voeren. Zevenbergen moet tot
een duidelijk en eenduidig systeem komen dat aansluit bij regionale ontwikke
lingen. Ten aanzien van het doelgroepenbeleid zegt hij dat de bestaande voor
raad aangepast dient te worden om de doelstelling te realiseren. Ook voor de
ouderen en mensen met een kleine beurs.
Al deze zaken moeten in het overleg met de SWZ aan de orde komen.
Het lid KRAMER zegt dat het voorstel een politiek stuk met weinig beslissingen
is. Hij zegt zich in de scheiding tussen wonen en zorg (rapport Welschen) te
kunnen vinden maar vraagt zich af of men deze scheiding altijd moet maken. De
WD-fractie is van mening dat dit aspect in dit verhaal vroegtijdig en verkeerd
wordt vertaald.
Hij zegt tevreden te zijn over het opgenomen punt m.b.t. indicering.
Met betrekking tot de serviceflat heeft hij begrip voor de optiek van het lid
Schouwenaars. Men moet zich hierbij afvragen wat haalbaar is. Er moet zeker
iets voor deze doelgroep komen.
Hij merkt op dat hij waardering heeft voor de SWZ maar merkt op dat deze na de
gemeentelijke herindeling een andere perspectief zal komen te staan. Hij vraagt
het college om kritisch naar punt 5 en 21 op bladzijde 22-23 te kijken omdat
deze identiek zijn. Hij vraagt hoe de invulling van het artikel onder punt 22
gedacht wordt. Hij vraagt zich af of dit artikel opgenomen moet worden op voor
hand duidelijk is dat het niet toepasbaar is.
Hij wil de wethouder complimenteren terzake het aspect van de woonruimteverde
ling, aangezien dat een moeilijk te regelen materie is. Hij zegt met de hoofd
lijnen akkoord te gaan.
Het lid SCHIPPER onderschrijft een aantal opmerkingen van het lid Schouwenaars
en Kramer.