3 Vervolgens zet hij vraagtekens bij de krappe tijdsperiode mede doordat de ge meente Klundert pas op 21 februari 1995 een beslissing neemt en dat er begin mei een concept-visie klaar moet liggen. Hij vraagt wat het standpunt van het college van B&W zal zijn als de raad van de gemeente Klundert niet akkoord gaat. Hij betwijfelt of het rapport enige zakelijke bruikbaarheid zal hebben. Hij vraagt hoe de positie van Hooge en Lage Zwaluwe is, aangezien zij niet actief deelnemen. Mocht de variant ZEKLUZA doorgaan, wordt dan alsnog door Hooge en Lage Zwaluwe meebetaald in de kosten? Het lid VAN HAM merkt op dat hij op de bijeenkomst een goed plan van aanpak heeft gezien en dat het in het verlengde ligt van de afspraken, genomen in het beleidsakkoord en bij de begrotingsbehandeling. Hij zegt graag informatie te willen krijgen over de aanscherping van de opdracht richting het buro, zoals besproken is aan het eind van de eerder genoemde bijeenkomst. Het moet een concreet rapport worden. DE VOORZITTER verwijst naar het beleidsakkoord 1994 en de begrotingsbehandeling zoals ook gedaan is door het lid Reijnders en het lid van Ham. Daarin staat vermeld: "er dient een toekomstvisie ontwikkeld te worden op de plaats en de taak van de nieuwe gemeente en haar kernen" en onder de gemeentelijke herinde ling staat zeer uitdrukkelijk "het gemeentebestuur ontwikkelt een visie op de herindeling c.q. nieuw te vormen gemeente waarin alle kernen een duidelijke positie hebben en de dienstverlening op een goede wijze is gewaarborgd". Het is een uitvoering van wat er in het beleidsakkoord is opgenomen. Hij merkt op dat het bedrag van de offerte nog punt van onderhandeling is. Over de reis en ver- schotkosten is nog nader overleg nodig aangezien het college de kosten zeer goed in de hand wil houden. De voorzitter stelt voor om in de commissie Finan ciën op de reis en verschotkosten terug te komen. Vervolgens merkt hij op dat na afzien van deelname door de gemeente Hooge en Lage Zwaluwe om politieke redenen, de gemeentebesturen van Klundert en Zeven bergen unaniem besloten hebben om samen door te gaan. Hoe de gemeente er rond het industrieterrein Moerdijk ook uit gaat zien, het feit blijft dat de huidige gemeente Klundert en Zevenbergen de kern van de nieuwe gemeente zullen vormen. Hij merkt op dat de presentatie van de bijeenkomst goed en duidelijk was. Hij zegt dat de eigenlijke opdrachtformulering het aanduiden is van externe en autonome ontwikkelingen te weten: de sociaal-economische ontwikkelingen in West-Brabant langs de as Rotterdam-Antwerpen, de ontwikkelingen op het indus trieterrein Moerdijk, de autonome ontwikkelingen als gevolg van de druk op het woningbestand in verband met de overloop vanuit de randstad. Deze ontwikkelin gen zullen vertaald moeten worden naar de kernen Klundert en Zevenbergen maar zullen ook gericht zijn op de regio rondom deze kernen. Er moet ook een ver taalslag zijn naar de taakstelling van verschillende onderdelen zoals woning bouw, werkgelegenheid, infrastructuur. Hij zegt dat Klundert en Zevenbergen de kosten op zich zullen nemen aangezien zij de kernen van de nieuw te vormen gemeente zijn. Het lid REIJNDERS vraagt aan de voorzitter wat er gebeurt als Klundert zich terugtrekt DE VOORZITTER antwoordt dat men zich dan opnieuw moet beraden. Hij verwacht echter zeker niet dat dit zal gebeuren. Het lid REIJNDERS merkt op dat de raad al enkele jaren heeft aangedrongen op het ontwikkelen van een toekomst-visie door het college van B&W. Hij moet he laas vaststellen dat dit niet gelukt is. Hij zegt dat de gemeente Klundert een goed voorbeeld heeft gesteld in de richting van de gemeente Hooge en Lage Zwa luwe.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 3