3
Vervolgens zet hij vraagtekens bij de krappe tijdsperiode mede doordat de ge
meente Klundert pas op 21 februari 1995 een beslissing neemt en dat er begin
mei een concept-visie klaar moet liggen.
Hij vraagt wat het standpunt van het college van B&W zal zijn als de raad van
de gemeente Klundert niet akkoord gaat. Hij betwijfelt of het rapport enige
zakelijke bruikbaarheid zal hebben.
Hij vraagt hoe de positie van Hooge en Lage Zwaluwe is, aangezien zij niet
actief deelnemen. Mocht de variant ZEKLUZA doorgaan, wordt dan alsnog door
Hooge en Lage Zwaluwe meebetaald in de kosten?
Het lid VAN HAM merkt op dat hij op de bijeenkomst een goed plan van aanpak
heeft gezien en dat het in het verlengde ligt van de afspraken, genomen in het
beleidsakkoord en bij de begrotingsbehandeling. Hij zegt graag informatie te
willen krijgen over de aanscherping van de opdracht richting het buro, zoals
besproken is aan het eind van de eerder genoemde bijeenkomst. Het moet een
concreet rapport worden.
DE VOORZITTER verwijst naar het beleidsakkoord 1994 en de begrotingsbehandeling
zoals ook gedaan is door het lid Reijnders en het lid van Ham. Daarin staat
vermeld: "er dient een toekomstvisie ontwikkeld te worden op de plaats en de
taak van de nieuwe gemeente en haar kernen" en onder de gemeentelijke herinde
ling staat zeer uitdrukkelijk "het gemeentebestuur ontwikkelt een visie op de
herindeling c.q. nieuw te vormen gemeente waarin alle kernen een duidelijke
positie hebben en de dienstverlening op een goede wijze is gewaarborgd". Het is
een uitvoering van wat er in het beleidsakkoord is opgenomen. Hij merkt op dat
het bedrag van de offerte nog punt van onderhandeling is. Over de reis en ver-
schotkosten is nog nader overleg nodig aangezien het college de kosten zeer
goed in de hand wil houden. De voorzitter stelt voor om in de commissie Finan
ciën op de reis en verschotkosten terug te komen.
Vervolgens merkt hij op dat na afzien van deelname door de gemeente Hooge en
Lage Zwaluwe om politieke redenen, de gemeentebesturen van Klundert en Zeven
bergen unaniem besloten hebben om samen door te gaan. Hoe de gemeente er rond
het industrieterrein Moerdijk ook uit gaat zien, het feit blijft dat de huidige
gemeente Klundert en Zevenbergen de kern van de nieuwe gemeente zullen vormen.
Hij merkt op dat de presentatie van de bijeenkomst goed en duidelijk was. Hij
zegt dat de eigenlijke opdrachtformulering het aanduiden is van externe en
autonome ontwikkelingen te weten: de sociaal-economische ontwikkelingen in
West-Brabant langs de as Rotterdam-Antwerpen, de ontwikkelingen op het indus
trieterrein Moerdijk, de autonome ontwikkelingen als gevolg van de druk op het
woningbestand in verband met de overloop vanuit de randstad. Deze ontwikkelin
gen zullen vertaald moeten worden naar de kernen Klundert en Zevenbergen maar
zullen ook gericht zijn op de regio rondom deze kernen. Er moet ook een ver
taalslag zijn naar de taakstelling van verschillende onderdelen zoals woning
bouw, werkgelegenheid, infrastructuur. Hij zegt dat Klundert en Zevenbergen de
kosten op zich zullen nemen aangezien zij de kernen van de nieuw te vormen
gemeente zijn.
Het lid REIJNDERS vraagt aan de voorzitter wat er gebeurt als Klundert zich
terugtrekt
DE VOORZITTER antwoordt dat men zich dan opnieuw moet beraden. Hij verwacht
echter zeker niet dat dit zal gebeuren.
Het lid REIJNDERS merkt op dat de raad al enkele jaren heeft aangedrongen op
het ontwikkelen van een toekomst-visie door het college van B&W. Hij moet he
laas vaststellen dat dit niet gelukt is. Hij zegt dat de gemeente Klundert een
goed voorbeeld heeft gesteld in de richting van de gemeente Hooge en Lage Zwa
luwe.