38 De voor- en nadelen van de A4 zijn niet van urgent belang. Ook Provinciale Staten hebben nog geen keuze gemaakt. Met betrekking tot de formulering van de samenvatting betreffende de geluids overlast van de A16 zegt hij dat dit in het voorstel ervoor, duidelijk en na drukkelijk aan de orde is geweest. Ook in de ter inzage gelegde brieven en in de reactie aan de provincie en Rijkswaterstaat heeft het college zich op een duidelijke manier over deze problematiek uitgelaten. De tekst van het voorstel kan, aangezien men dit verzoekt, aangepast worden maar de tekst in de brieven en voorliggende stukken is duidelijk genoeg. Hij zegt te constateren dat de raad instemt met de verbreding van de A16 en de aansluitingsvarianten op- en afritten A16 en A17. Wanneer een keuze gemaakt moet worden dan gaat de voorkeur uit naar de aansluitingsvariant op de A16, desnoods moet de aansluiting op de A17 dan vervallen. Gelet op de ontwikkelin gen van het gebied en de ontsluiting van de kern Zevenbergschen Hoek en Hooge en Lage Zwaluwe zal de A16 de hoogste prioriteit krijgen. Gezien de behoefte van de nabuurgemeenten om bij de A17 een volwaardige aansluiting te hebben is de A17 niet vervallen. Met betrekking tot het voorstel om de lokatie van de aansluiting A16 naar het noorden op te schuiven zegt hij dat het college hiermee twee doelen voor ogen heeft. Ten eerste worden de mogelijkheden voor het kleine bedrijventerreintje in Zevenbergschen Hoek niet ingeperkt. Wanneer de weg volgens het plan van Rijkswaterstaat wordt aangelegd worden de mogelijkheden voor ontwikkeling van dit gebied onmogelijk gemaakt. Ten tweede wordt er serieus aandacht besteed aan de mogelijkheden om station Hooge en Lage Zwaluwe een volwaardiger taak te geven in het openbaar vervoernet van Noord-Brabant (in relatie met de rand stad) Hiertoe zijn met de provincie al afspraken gemaakt om zo spoedig moge lijk een werkgroep te formuleren. Met betrekking tot de integrale aanpak zegt hij dat dit steeds verwoord moet worden. Het moet een goede integrale aanpak zijn zodat de leefbaarheid van de kern Zevenbergschen Hoek op niveau kan worden teruggebracht. Terzake de gelui dsoverlast zegt hij dat het college een snelle plaatsing van de voorzieningen wenst Het lid SCHIPPER merkt op dat bij opschuiving van de aansluiting van de A16 de afstand naar station Hooge en Lage Zwaluwe niet kleiner wordt. Hij zegt op de voorlichtingsavonden begrepen te hebben dat de nu oostelijke grens van de A16 een hard gegeven is. Hij zegt in die zin niet te begrijpen waarom het bedrij- venterreintje nu in gevaar komt. Op de tekeningen van Rijkswaterstaat is dit niet terug te vinden. Ten aanzien van de verkeersveiligheid is de afslag station Hooge en Lage Zwa luwe of Zevenbergschen Hoek op dit moment gunstig. Er is geen aanleiding om daar andere voorzieningen te treffen. Als de grens uiterst oostelijk blijft wijzigt er niets voor het bedrijventerrein en de bereikbaarheid van Hooge en Lage Zwaluwe Met betrekking tot de geluidsoverlast is op de voorlichtingsavond gezegd dat men hiervoor niet bij Rijkswaterstaat moet zijn, maar bij VROM. Volgens Rijks waterstaat is er door Zevenbergen te weinig actie ondernomen inzake de geluids overlast Het lid REIJNDERS merkt op dat de A16 niet los staat van de A4, doch dat men in rechtstreekse zin alleen met de A16 te maken heeft. Hij zegt het aan het colle ge over te laten, waarbij dan duidelijk is in welke context de CDA-fractie de kwestie ziet. Hij zegt niet precies te weten welke argumenten Rijkswaterstaat aanvoert om deze plaats te kiezen. In het algemeen speelt verkeersveiligheid een grote rol. Rijkswaterstaat zal op goede gronden voor deze plaats hebben gekozen. Met betrekking tot de geluidsoverlast zegt hij akkoord te gaan met het antwoord van wethouder van de Wetering.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 38