38
De voor- en nadelen van de A4 zijn niet van urgent belang. Ook Provinciale
Staten hebben nog geen keuze gemaakt.
Met betrekking tot de formulering van de samenvatting betreffende de geluids
overlast van de A16 zegt hij dat dit in het voorstel ervoor, duidelijk en na
drukkelijk aan de orde is geweest. Ook in de ter inzage gelegde brieven en in
de reactie aan de provincie en Rijkswaterstaat heeft het college zich op een
duidelijke manier over deze problematiek uitgelaten. De tekst van het voorstel
kan, aangezien men dit verzoekt, aangepast worden maar de tekst in de brieven
en voorliggende stukken is duidelijk genoeg.
Hij zegt te constateren dat de raad instemt met de verbreding van de A16 en de
aansluitingsvarianten op- en afritten A16 en A17. Wanneer een keuze gemaakt
moet worden dan gaat de voorkeur uit naar de aansluitingsvariant op de A16,
desnoods moet de aansluiting op de A17 dan vervallen. Gelet op de ontwikkelin
gen van het gebied en de ontsluiting van de kern Zevenbergschen Hoek en Hooge
en Lage Zwaluwe zal de A16 de hoogste prioriteit krijgen. Gezien de behoefte
van de nabuurgemeenten om bij de A17 een volwaardige aansluiting te hebben is
de A17 niet vervallen.
Met betrekking tot het voorstel om de lokatie van de aansluiting A16 naar het
noorden op te schuiven zegt hij dat het college hiermee twee doelen voor ogen
heeft. Ten eerste worden de mogelijkheden voor het kleine bedrijventerreintje
in Zevenbergschen Hoek niet ingeperkt. Wanneer de weg volgens het plan van
Rijkswaterstaat wordt aangelegd worden de mogelijkheden voor ontwikkeling van
dit gebied onmogelijk gemaakt. Ten tweede wordt er serieus aandacht besteed aan
de mogelijkheden om station Hooge en Lage Zwaluwe een volwaardiger taak te
geven in het openbaar vervoernet van Noord-Brabant (in relatie met de rand
stad) Hiertoe zijn met de provincie al afspraken gemaakt om zo spoedig moge
lijk een werkgroep te formuleren.
Met betrekking tot de integrale aanpak zegt hij dat dit steeds verwoord moet
worden. Het moet een goede integrale aanpak zijn zodat de leefbaarheid van de
kern Zevenbergschen Hoek op niveau kan worden teruggebracht. Terzake de gelui
dsoverlast zegt hij dat het college een snelle plaatsing van de voorzieningen
wenst
Het lid SCHIPPER merkt op dat bij opschuiving van de aansluiting van de A16 de
afstand naar station Hooge en Lage Zwaluwe niet kleiner wordt. Hij zegt op de
voorlichtingsavonden begrepen te hebben dat de nu oostelijke grens van de A16
een hard gegeven is. Hij zegt in die zin niet te begrijpen waarom het bedrij-
venterreintje nu in gevaar komt. Op de tekeningen van Rijkswaterstaat is dit
niet terug te vinden.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid is de afslag station Hooge en Lage Zwa
luwe of Zevenbergschen Hoek op dit moment gunstig. Er is geen aanleiding om
daar andere voorzieningen te treffen. Als de grens uiterst oostelijk blijft
wijzigt er niets voor het bedrijventerrein en de bereikbaarheid van Hooge en
Lage Zwaluwe
Met betrekking tot de geluidsoverlast is op de voorlichtingsavond gezegd dat
men hiervoor niet bij Rijkswaterstaat moet zijn, maar bij VROM. Volgens Rijks
waterstaat is er door Zevenbergen te weinig actie ondernomen inzake de geluids
overlast
Het lid REIJNDERS merkt op dat de A16 niet los staat van de A4, doch dat men in
rechtstreekse zin alleen met de A16 te maken heeft. Hij zegt het aan het colle
ge over te laten, waarbij dan duidelijk is in welke context de CDA-fractie de
kwestie ziet. Hij zegt niet precies te weten welke argumenten Rijkswaterstaat
aanvoert om deze plaats te kiezen. In het algemeen speelt verkeersveiligheid
een grote rol. Rijkswaterstaat zal op goede gronden voor deze plaats hebben
gekozen. Met betrekking tot de geluidsoverlast zegt hij akkoord te gaan met het
antwoord van wethouder van de Wetering.