37 Hij zegt dit liever als advies mee te hebben gegeven maar niet in het kader van de inspraak zoals nu gevraagd is. Punt 5 is mager geformuleerd. De overlast is al jaren een ergernis en ver boven de toegestane DBA's. Hij verzoekt de formulering duidelijker en harder te stel len. Het lid REIJNDERS zegt dat de files, opstoppingen en ongevallen de pan uitrij zen. Hierdoor wordt een enorm beslag gelegd op politie en brandweer. Met betrekking tot punt 1 zegt hij dat verbreding van de A16 noodzakelijk is en dat hij hiermee instemt. De aansluitingen, onder punt 2, zijn van eminent belang. Aangezien niet alle argumenten van Rijkswaterstaat bekend zijn, is het niet mogelijk om een goed onderbouwd oordeel te geven over de aansluitingspunten. Factoren als verkeers veiligheid zullen daarin zeker een belangrijke rol spelen. Hij zegt niet te verwachten dit af te wegen tegen de overwegingen als bereikbaarheid van het station en de voordelen in het kader van een openbaar vervoersbeleid. Hij vraagt of het college hier iets meer over kan zeggen. Het voorstel wordt, gekeken naar klein Zevenbergen, in puur Zevenbergs belang benaderd. Als gekeken werd naar groot Zevenbergen dan had het college ook een standpunt t.a.v. de A4 moeten bepalen. Hij zegt in dit verband te kunnen be grijpen dat deskundigen het in toenemende mate erover eens zijn dat bij ingrij pende en langdurige werkzaamheden aan de A16, eerst de A4 klaar moet zijn. De A4 zal een grote ontlasting van de A16 betekenen. Met betrekking tot punt 5 zegt hij dat de formulering inderdaad krachtiger mag zijn. Hij wijst erop dat maatregelen niet op korte termijn geboden zijn maar dat de noodzaak al langer aanwezig is. Het lid KRAMER zegt zich in grote lijnen aan te kunnen sluiten bij de heren Schipper en Reijnders. Ten aanzien van de punten 1 t/m 4 heeft hij geen opmer kingen. Met betrekking tot punt 5 zegt hij de nadruk te willen leggen op de bewoording "op korte termijn". In deze context lijkt het of de punten 1 t/m 4 nog even duren maar dat punt 5 op korte termijn zal worden gerealiseerd. In deze formu lering staat punt 5 los van de andere punten. Hij stelt voor om het duidelijker aan te geven. Het meest milieu-vriendelijk alternatief is gekoppeld aan de snelheid van 100 km/p.uur. Het is echter mogelijk dat, door bijv minder verkeersaanbod, een snel heid van 120 km wordt toegestaan. Hij zegt ervoor te pleiten om de geluidswal zodanig te maken dat deze ook bij snelheden van 120 km goed functioneert. Hij verzoekt het college om toch een punt aan de A4 te wijden aangezien het in relatie met de A16 staat. Het lid SCHOUWENAARS is van mening dat juist niet veel aandacht aan de A4 ge wijd moet worden. Er ontstaat binnen de raad dan een discussie die voor Zeven bergen alleen op inspraakniveau speelt. Hij zegt dat de A16 zo snel mogelijk gerealiseerd dient te worden om uitbreiding van de A4 te voorkomen. De argumenten voor de aansluiting van de A17 zijn niet sterk en worden dus niet door hem gedeeld. Hij vraagt om alles in het werk te stellen om aansluiting op de A16 te maken zodat aansluiting op de A17 niet meer nodig is. Wrang is de keuze (punt 5) voor de niet meest milieuvriendelijke variant omdat het anders ten koste gaat van Zevenbergschen Hoek. Helaas is dit noodgedwongen aangezien de problematiek van Zevenbergschen Hoek allang speelt en zeer indrin gend is. Er moet voor gezorgd worden dat Zevenbergschen Hoek van alle lawaai verschoond blijft. WETHOUDER VAN DE WETERING zegt dat de A16 al jarenlang een groot probleem is. Dit manifesteert zich in geluidsoverlast voor de kern Zevenbergschen-Hoek en de extra inzet van politie en brandweer. Op deze argumenten heeft het college gekozen om de A16 de grootste aandacht te geven.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 37