37
Hij zegt dit liever als advies mee te hebben gegeven maar niet in het kader van
de inspraak zoals nu gevraagd is.
Punt 5 is mager geformuleerd. De overlast is al jaren een ergernis en ver boven
de toegestane DBA's. Hij verzoekt de formulering duidelijker en harder te stel
len.
Het lid REIJNDERS zegt dat de files, opstoppingen en ongevallen de pan uitrij
zen. Hierdoor wordt een enorm beslag gelegd op politie en brandweer.
Met betrekking tot punt 1 zegt hij dat verbreding van de A16 noodzakelijk is en
dat hij hiermee instemt.
De aansluitingen, onder punt 2, zijn van eminent belang. Aangezien niet alle
argumenten van Rijkswaterstaat bekend zijn, is het niet mogelijk om een goed
onderbouwd oordeel te geven over de aansluitingspunten. Factoren als verkeers
veiligheid zullen daarin zeker een belangrijke rol spelen. Hij zegt niet te
verwachten dit af te wegen tegen de overwegingen als bereikbaarheid van het
station en de voordelen in het kader van een openbaar vervoersbeleid. Hij
vraagt of het college hier iets meer over kan zeggen.
Het voorstel wordt, gekeken naar klein Zevenbergen, in puur Zevenbergs belang
benaderd. Als gekeken werd naar groot Zevenbergen dan had het college ook een
standpunt t.a.v. de A4 moeten bepalen. Hij zegt in dit verband te kunnen be
grijpen dat deskundigen het in toenemende mate erover eens zijn dat bij ingrij
pende en langdurige werkzaamheden aan de A16, eerst de A4 klaar moet zijn. De
A4 zal een grote ontlasting van de A16 betekenen.
Met betrekking tot punt 5 zegt hij dat de formulering inderdaad krachtiger mag
zijn. Hij wijst erop dat maatregelen niet op korte termijn geboden zijn maar
dat de noodzaak al langer aanwezig is.
Het lid KRAMER zegt zich in grote lijnen aan te kunnen sluiten bij de heren
Schipper en Reijnders. Ten aanzien van de punten 1 t/m 4 heeft hij geen opmer
kingen.
Met betrekking tot punt 5 zegt hij de nadruk te willen leggen op de bewoording
"op korte termijn". In deze context lijkt het of de punten 1 t/m 4 nog even
duren maar dat punt 5 op korte termijn zal worden gerealiseerd. In deze formu
lering staat punt 5 los van de andere punten. Hij stelt voor om het duidelijker
aan te geven.
Het meest milieu-vriendelijk alternatief is gekoppeld aan de snelheid van 100
km/p.uur. Het is echter mogelijk dat, door bijv minder verkeersaanbod, een snel
heid van 120 km wordt toegestaan. Hij zegt ervoor te pleiten om de geluidswal
zodanig te maken dat deze ook bij snelheden van 120 km goed functioneert. Hij
verzoekt het college om toch een punt aan de A4 te wijden aangezien het in
relatie met de A16 staat.
Het lid SCHOUWENAARS is van mening dat juist niet veel aandacht aan de A4 ge
wijd moet worden. Er ontstaat binnen de raad dan een discussie die voor Zeven
bergen alleen op inspraakniveau speelt. Hij zegt dat de A16 zo snel mogelijk
gerealiseerd dient te worden om uitbreiding van de A4 te voorkomen.
De argumenten voor de aansluiting van de A17 zijn niet sterk en worden dus niet
door hem gedeeld. Hij vraagt om alles in het werk te stellen om aansluiting op
de A16 te maken zodat aansluiting op de A17 niet meer nodig is.
Wrang is de keuze (punt 5) voor de niet meest milieuvriendelijke variant omdat
het anders ten koste gaat van Zevenbergschen Hoek. Helaas is dit noodgedwongen
aangezien de problematiek van Zevenbergschen Hoek allang speelt en zeer indrin
gend is. Er moet voor gezorgd worden dat Zevenbergschen Hoek van alle lawaai
verschoond blijft.
WETHOUDER VAN DE WETERING zegt dat de A16 al jarenlang een groot probleem is.
Dit manifesteert zich in geluidsoverlast voor de kern Zevenbergschen-Hoek en de
extra inzet van politie en brandweer. Op deze argumenten heeft het college
gekozen om de A16 de grootste aandacht te geven.