- 19 -
Hij vindt het teleurstellend dat in de afgelopen periode deze zaak nauwelijks
naar voren is gebracht. Hij hoopt dat het college een andere constructie be
denkt. Hij gaat akkoord met het voorstel, mede omdat het voorlopig voor ander
half jaar is.
Het lid SCHIPPER deelt mede dat ook hij problemen heeft met de bestuurlijke
organisatie zoals nu voorgesteld wordt. Het is zaak om op zeer korte termijn
tot een betere samenstelling van een raad van bestuur of raad van commissaris
sen te komen. Hij zegt dat een bezetting van zes of zeven personen reëel is om
de toekomst van de CAI-Klundert veilig te stellen.
WETHOUDER JANSSON antwoordt dat het voorstel over overname, renovatie, herin
vestering en het financieren van het werkkapitaal gaat. De CAI zal worden
voorbereid op toekomstige ontwikkelingen. De gemeente blijft eigenaar, met de
mogelijkheid om de CAI op korte of lange termijn te verkopen. Hij vindt het
jammer dat de aandacht overwegend uitgaat naar de beperkingen van het voor
stel. Met betrekking tot het buitengebied zegt hij dat van de kant van het
college betoogd is om de beslissing (bekabeling van het buitengebied) bij de
toekomstige CAI-Klundert BV te leggen. Het college voelt zich nu niet vrij om
vanuit de algemene middelen verder geld te gaan steken in de toekomstige CAI-
Klundert BV. Toekomstige uitbreiding van bekabeling van het buitengebied zal
afhankelijk zijn van de exploitatieresultaten van CAI-Klundert BV. Hij zegt
toe dat de raad van bestuur, met name vanuit Zevenbergen, toe zal zien of de
exploitatieresultaten verdere bekabeling van het buitengebied toe zal laten.
Het blijft een bedrijfs-economische beslissing. Het alternatief is geld mee
brengen vanuit de algemene middelen of de tarieven verhogen. Hij zegt dat in
het kader van verdere bekabeling van het buitengebied niet een extra tariefs
verhoging zal worden gevraagd. Met betrekking tot de bestuurlijke organisatie
zegt hij dat ook het college de raad van bestuur een te groot lichaam vindt.
In het overleg met de CAI-Klundert BV is duidelijk afgesproken dat de huidige
vorm van bestuur van tijdelijke aard zal zijn. Na de herindeling zal de samen
stelling opnieuw worden bezien. Momenteel is er geen raad van commissarissen
maar nu er meerdere aandeelhouders komen is het zeker noodzakelijk dat er een
raad van commissarissen komt. Met betrekking tot de zenderproblematiek ant
woordt hij dat men niet op de stoel van de kijker moet gaan zitten. Men moet
datgene aanbieden wat aangeboden kan worden met de beperking dat men de ta
riefstelling in de gaten houd. Het tarief wat nu gaat gelden is mede gebaseerd
op de investeringen die moeten worden gedaan in de infrastructuur en niet op
het afnemen van een signaal. De tarieven gaan in etappes omhoog, van
14,50 naar 20,00.
Gezien de andere tariefstijgingen in het verleden is deze verhoging vrij fors
maar onontkoombaar. Bij het nieuwe investeringsplaatje hoort een tariefsverho
ging. Hij is van mening dat in vergelijking met de omliggende gemeenten de
tariefsverhoging nog aan de bescheiden kant is.
Het lid VAN AART merkt op dat er heel goed naar mogelijkheden is gekeken. Hij
zegt nogmaals dat bekabeling een normale voorziening is zoals water en elek
triciteit. De gemeente heeft daar een taak in.
Het lid SCHIPPER zegt dat de gemeente aandeelhouder wordt voor een relatief
klein bedrag. Het is met name de verantwoordelijkheid die de gemeente moet
nemen om in de toekomst de onrendabele gebieden aan te kunnen sluiten. Hij
vraagt het college zich ruim op te stellen en te overdenken of er geen moge
lijkheden zijn tot kapitaalsvergroting. Zijn er gunstige exploitatieresultaten
dan ziet hij graag dat de aansluitingen daaruit betaald worden.
Het lid WIJBENGA-HELMER merkt op dat met een lagere zenderkeuze het tarief
naar beneden wordt gebracht.