- 19 - Hij vindt het teleurstellend dat in de afgelopen periode deze zaak nauwelijks naar voren is gebracht. Hij hoopt dat het college een andere constructie be denkt. Hij gaat akkoord met het voorstel, mede omdat het voorlopig voor ander half jaar is. Het lid SCHIPPER deelt mede dat ook hij problemen heeft met de bestuurlijke organisatie zoals nu voorgesteld wordt. Het is zaak om op zeer korte termijn tot een betere samenstelling van een raad van bestuur of raad van commissaris sen te komen. Hij zegt dat een bezetting van zes of zeven personen reëel is om de toekomst van de CAI-Klundert veilig te stellen. WETHOUDER JANSSON antwoordt dat het voorstel over overname, renovatie, herin vestering en het financieren van het werkkapitaal gaat. De CAI zal worden voorbereid op toekomstige ontwikkelingen. De gemeente blijft eigenaar, met de mogelijkheid om de CAI op korte of lange termijn te verkopen. Hij vindt het jammer dat de aandacht overwegend uitgaat naar de beperkingen van het voor stel. Met betrekking tot het buitengebied zegt hij dat van de kant van het college betoogd is om de beslissing (bekabeling van het buitengebied) bij de toekomstige CAI-Klundert BV te leggen. Het college voelt zich nu niet vrij om vanuit de algemene middelen verder geld te gaan steken in de toekomstige CAI- Klundert BV. Toekomstige uitbreiding van bekabeling van het buitengebied zal afhankelijk zijn van de exploitatieresultaten van CAI-Klundert BV. Hij zegt toe dat de raad van bestuur, met name vanuit Zevenbergen, toe zal zien of de exploitatieresultaten verdere bekabeling van het buitengebied toe zal laten. Het blijft een bedrijfs-economische beslissing. Het alternatief is geld mee brengen vanuit de algemene middelen of de tarieven verhogen. Hij zegt dat in het kader van verdere bekabeling van het buitengebied niet een extra tariefs verhoging zal worden gevraagd. Met betrekking tot de bestuurlijke organisatie zegt hij dat ook het college de raad van bestuur een te groot lichaam vindt. In het overleg met de CAI-Klundert BV is duidelijk afgesproken dat de huidige vorm van bestuur van tijdelijke aard zal zijn. Na de herindeling zal de samen stelling opnieuw worden bezien. Momenteel is er geen raad van commissarissen maar nu er meerdere aandeelhouders komen is het zeker noodzakelijk dat er een raad van commissarissen komt. Met betrekking tot de zenderproblematiek ant woordt hij dat men niet op de stoel van de kijker moet gaan zitten. Men moet datgene aanbieden wat aangeboden kan worden met de beperking dat men de ta riefstelling in de gaten houd. Het tarief wat nu gaat gelden is mede gebaseerd op de investeringen die moeten worden gedaan in de infrastructuur en niet op het afnemen van een signaal. De tarieven gaan in etappes omhoog, van 14,50 naar 20,00. Gezien de andere tariefstijgingen in het verleden is deze verhoging vrij fors maar onontkoombaar. Bij het nieuwe investeringsplaatje hoort een tariefsverho ging. Hij is van mening dat in vergelijking met de omliggende gemeenten de tariefsverhoging nog aan de bescheiden kant is. Het lid VAN AART merkt op dat er heel goed naar mogelijkheden is gekeken. Hij zegt nogmaals dat bekabeling een normale voorziening is zoals water en elek triciteit. De gemeente heeft daar een taak in. Het lid SCHIPPER zegt dat de gemeente aandeelhouder wordt voor een relatief klein bedrag. Het is met name de verantwoordelijkheid die de gemeente moet nemen om in de toekomst de onrendabele gebieden aan te kunnen sluiten. Hij vraagt het college zich ruim op te stellen en te overdenken of er geen moge lijkheden zijn tot kapitaalsvergroting. Zijn er gunstige exploitatieresultaten dan ziet hij graag dat de aansluitingen daaruit betaald worden. Het lid WIJBENGA-HELMER merkt op dat met een lagere zenderkeuze het tarief naar beneden wordt gebracht.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1995 | | pagina 19