- 18 -
Het lid VAN AART zegt verheugd te zijn met het voorstel, zeker wat betreft de
vergoeding voor de geldlening. Hij zegt minder tevreden te zijn met het voor
uitzicht van de onrendabele gebieden. Het wordt naderhand bekeken en moet be
drijf s-economisch rendabel zijn. Hij vindt dat de gemeente niet alleen een be
drijf s-economische taak heeft. Naar de toekomst toe moet, waar het mogelijk
is, de kabelverbinding tot stand komen. Hij vraagt het college hoe zij de taak
als gemeente ziet met betrekking tot het stimuleren van aansluitingen in de
onrendabele gebieden.
Het lid SCHIPPER deelt mede dat het moeilijk is om op dit moment vanuit de ge
meenteraad, in de nieuwe constructie, invloed uit te oefenen aangezien de CAI
een zelfstandige unit wordt. Invloed uitoefenen kan alleen indirect. Op de
informatie-avond in Klundert werd duidelijk gesteld dat uitbreiding van de
onrendabele gebieden voorbehouden is aan het bestuur wat vanavond gevormd gaat
worden. Hij merkt op om vanuit de gemeente Zevenbergen een duidelijk appèl uit
te laten gaan om zorg te dragen dat op termijn de aansluiting van de onrenda
bele gebieden verwezenlijkt wordt. Hij vraagt het college om deze opmerking
mee te nemen in het overleg met CAI-KlundertEr moet nu voor gezorgd worden
dat ook andere huizen/bedrijven over de voorzieningen kunnen beschikken.
Het lid WIJBENGA-HELMER deelt mede dat Zevenbergen in de gelegenheid blijft om
de gang van zaken goed te volgen. Zij zegt dit een belangrijk aspect te vin
den. Zowel de financiële als beheersmatige kant zijn goed afgedekt. Zij zegt
akkoord te gaan met de voorlopige samenstelling van de raad van beheer. Door
de benodigde vervanging en uitbreiding door een glasvezelkabel wordt de capa
citeit van het net gelijk gesteld aan de gemeente Klundert. Ten aanzien van de
aansluiting van het buitengebied moeten in de toekomst nieuwe afwegingen wor
den gemaakt. Zij zet vraagtekens bij de uitbreiding van het standaardpakket.
Een waardevol aspect is de toevoeging van nieuwe diensten met betrekking tot
de ontwikkeling op het gebied van informatievoorziening. Dit biedt perspectie
ven. Met betrekking tot de tarieven zegt zij dat deze in Klundert hoger zijn
dan in Zevenbergen maar in Zevenbergen betaalt men aansluitingskosten. Langs
de weg van geleidelijkheid wil men tot een eensluidend tarief komen, te weten
20,50 in 1998. Ten opzichte van het thans geldend tarief 14,50) een forse
verhoging. We krijgen er een uitstekend net voor terug. Zij vraagt zich echter
af of men er behoefte aan heeft. Er zijn nog geen keuzemogelijkheden. Zij
vraagt het college om extra aandacht te besteden aan de tariefsverhoging aan
gezien men met meerdere tariefsverhogingen te maken heeft. Zij gaat akkoord
met het voorstel maar vraagt extra aandacht voor het aspect voorlichting zodat
het voor de burgers duidelijk is wat er gaat veranderen.
Het lid SCHOUWENAARS zegt dat het voorstel vol staat met compromissen en hij
vraagt zich af of het voorstel nog een voldoende kan krijgen. Het voorstel
omvat vier aspecten, te weten: technische, financiële, politieke en bestuur
lijke. Hij zegt dat renovatie noodzakelijk is zodat de kerkdorpen verzekerd
zijn van goede mogelijkheden in de toekomst. De vraag of het buitengebied al
dan niet aangesloten dient te worden zal door de toekomstige BV moeten worden
beoordeeld. Hij merkt op de aangeboden offerte het meest aantrekkelijk is. Met
betrekking tot het politieke aspect zegt hij dat er nog geen kerntakendiscus
sie is gevoerd. Dit is echter op korte termijn wel noodzakelijk. Het is nu nog
geen echte privatisering maar we kunnen zeggen dat het een tussenstap is. Als
we zo een voorstel van privatisering beoordelen moeten we kijken of de wet op
de telecommunicatie-voorziening voldoende is om als overheid enige grip te
houden op telecommunicatie. Als landelijk zo besloten wordt moet de CAI be
drijfsmatig aangepakt worden. Een privaat bedrijf kan dit beter dan een over
heid. Met betrekking tot de bestuurlijke constructie heeft hij problemen met
de grote bezetting (14 tot 20 personen) van de raad van bestuur.