-73 telijke huishouding en van de voornemens en wensen van uw college, üw antwoord op onze vraag wat u verstaat onder op korte termen volledig in zicht in de reserve- en voorzieningenpositie te verstrekken, namelijk door een afgeronde notitie omtrent de reserves en voorzieningen aan te bieden bij de presentatie van de voorjaarsnota is voor ons duidelijk. Met uw antwoord op onze vraag over de besteding van de hondenbelasting zijn wi] niet geheel tevreden. Wij zouden graag zien dat u een gedeelte van deze belas tinq besteed aan preventieve maatregelen. Uw opmerking dat steeds meer en tijdig informatie beschikbaar komt, waarop wi] als gemeenteraad kunnen inspelen, zodat politieke besluitvorming vooraf op deze wijze steeds meer tot de mogelijkheden gaat behoren, zal de toekomst moeten uitwijzen. Onze fractie blijft bij haar standpunt dat door het ontbreken van veel essentiële informatie, omdat nog een 20-tal nota's c.q. voorstellen dit jaar respectievelijk begin 1995 zullen verschijnen, het beleid voor het komend jaar op dit moment niet of moeilijk te kunnen beschouwen. Dit zelfde geldt min of meer ten aanzien van de meerjarenbegroting 1995 1999' waarbij u de constatering van de Hoekse Lijst, dat het maken van een financiële analyse in relatie tot het beleid nog niet mogelijk is, in uw antwoord onder dejdoor onze fractie gestelde vragen met betrekking tot de nieuwe organisa tiestructuur binnen het gemeentelijk apparaat heeft u niet geantwoord. Kunt u dit alsnog doen? Graag zouden wij weten of er nog knelpunten zijn? Voldoet de organisatie aan de opzet en wordt een derde sectorhoofd nog aange steld nu de gemeentelijke herindeling met rasse schreden nadert? Met betrekking tot de door u gestelde prioriteiten voor de komende periode kunt u, indien deze prioriteiten aansluiten op die van de Hoekse Lijst, vanzelfspre kend volledig reken op de steun van de Hoekse Lijst om tot goede resultaten te komen. Hoofdfunctie 0, algemeen bestuur Met het presenteren van uw belangrijkste uitgangspunten voor de komende gemeen telijke herindeling geeft u inderdaad meer duidelijkheid. Desondanks blijftJ onze fractie van mening dat eerst tussen de drie gemeenten een breed draagvlak dient te zijn voor de studie naar een over-all-visie, waarna wi] kunnen instem men met het aantrekken van een externe deskundige. Hierbij dienen de kosten door de huidige drie gemeenten, omdat gezamenlijke belangen in het geding zijn, te worden gedragen. Stelt de provincie respectievelijk het rijk aan de gemeen ten extra middelen beschikbaar om het herindelingsproces uit te voeren? Zo nee, dan dienen de kosten van de aan te trekken externe deskundige tot een minimum te worden beperkt om te voorkomen dat extra lasten op de inwoners dienen te worden verhaald. Wij hebben geen antwoord gekregen op onze vraag wat uw college gaat doen als Zwaluw en Klundert geen behoefte hebben aan een dergelijke studie? Niet alleen het CDA maar ook de Hoekse Lijst ondersteunt in haar Algemene Be schouwingen uw voornemen tot invoering van een telefonisch doorkies systeem, mits de kosten toelaatbaar zijn, hetgeen een bijdrage levert de bereikbaarheid en het direct contact tussen de ambtenaren en de burgers te verbeteren. Vervolgens willen wij in dit verband nog enkele praktische zaken aanhalen, waar u in uw nota niet over spreekt. Namelijk vlotte beantwoording van brieven, goed leesbare informatie op allerlei terrein, snelle afwerking van bouwaanvragen, inspecties en controles door een instantie enz. Nogmaals beschouw de burger inderdaad als uw klant. Uw antwoord op onze vraag m.b.t. het planmatig wegbeheer, dat invoering van het systeem medio 1995 zal plaatsvinden stemt ons tot tevredenheid. Wel stellen wij u alsnog de vraag of er dan nog ruimte is voor ad hoe werkzaamheden? -74- De invoering van een planmatig groenbeheer-systeem wordt door u voorlopig opge schort. Hoe denkt u dit door u aangegeven knelpunt in de praktijk op te vangen? Wanneer verwacht u dat het onderzoek naar het rioolbeheer zal plaatsvinden? Hoofdfunctie 1, openbare orde en veiligheid Naar aanleiding van uw antwoord op onze vraag om een verklaring over de stij ging met f 125.000,== van de post brandweer en rampenbestrijding zouden wij graag concreet willen weten met hoeveel de lasten van WSW-personeel en de bij drage aan de regionale brandweer ten opzichte van 1994 zijn gestegen en waar door dit wordt veroorzaakt. Hoofdfunctie 2, verkeer, vervoer en waterstaat Onze fractie steunt de opmerking van de PvdA over de inhoud van een gestructu reerd overleg met de NS en de BBA. Ons inziens dienen onderwerpen te worden besproken, die tenslotte leiden tot concrete aanpassingen c.q. verbeteringen van het openbaar vervoer in de gemeente Zevenbergen. Met verbazing heeft onze fractie kennisgenomen van uw antwoord op onze vraag wanneer de snelheidsremmers in de Driehoefijzersstraat worden aangebracht. Voor uw duidelijkheid: op 12 september 1993 heeft de raad een bedrag van f 177.000- gefiatteerd om gelijktijdig met de reconstructie van de Hoofdstraat/Driehoefij zersstraat (fase 1) de snelheidsremmers in de Driehoefijzersstraat (gedeelte van fase 2) aan te brengen. Hierdoor zou de snelheid van het verkeer dat het dorp van zuidelijke richting binnen of uit rijdt sterk afnemen. Wij adviseren u vooral in de spitsuren (van 06.00 - 09.00 uur en van 15.30 - 18.30 uur) ter plaatse een kijkje te gaan nemen. Dat uit het oogpunt van verkeersveiligheid ook de resterende 2e fase en fase 3 op korte termijn dienen te worden uitgevoerd spreekt voor zich. Van onze vertegenwoordiger in de adviescommissie verkeer heb ik begrepen dat uw opvatting nog niet aan de orde is gesteld. Gaarne uw reactie? Onze fractie is content met uw antwoord ten aanzien van de realisering van een bushalte met fietsenstalling aan het kruispunt Driehoefijzersstraat, hetgeen direct na de definitieve vergunning verlening door de provincie, naar verwach ting eind oktober 1994, zal worden uitgevoerd. Naar aanleiding van uw antwoord op de door onze fractie gestelde vragen over de mogelijke komst van de HSL, de verbreding van de A16 en de huidige geluidsover last blijft onze fractie van mening dat een actieve houding van uw college verwacht mag worden. Dit wordt nog eens onderstreept door het feit dat de ge meente Zevenbergen weer schittert door afwezigheid op de lijst van sprekers tijdens de hoorzitting over de HSL op 1 november a.s. te Zevenbergschen Hoek. Daar waar andere gemeenten wel hun mening laten horen (Standdaarbuiten, Prin senbeek hoorzitting Breda, enz.). In uw antwoord stelt u dat op dit moment voldoende opgekomen wordt voor de belangen van de inwoners van Zevenbergschen Hoek. Onze fractie wil u erop wijzen dat niet alleen de belangen van de inwo ners van Zevenbergschen Hoek in het geding zijn maar ook die van de overige inwoners van Zevenbergen. Het is mogelijk dat de HSL-keuze valt op een van twee overige tracés op het grondgebied van onze gemeente. Naar onze mening dient elke gelegenheid die zich voordoet om in een zo vroeg mogelijk stadium je standpunten en wensen kenbaar te maken te worden aangegrepen. Voor de Hoekse Lijst gelden de volgende standpunten: le optie - geen HSL langs de A16 en het op korte termijn treffen van maatrege len tegen huidige geluidsoverlast van de A16 en spoorlijnen. 2e optie - indien HSL toch langs de A16 komt integrale aanpak van de proble men met een tunnelvariant bij Zevenbergschen Hoek. Met betrekking tot de keuze over de herinrichting van de Markt en het haven tracé blijft onze fractie, ook na de beantwoording door uw college, bij haar standpunt van een beperkte aanpak. Mede gezien de reeds geïnvesteerde bedragen in het centrumplan.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1994 | | pagina 44