-69- Echter ook de lijst van negatieve invloeden die door het college is aangegeven wordt aangeduid als 'onzekerheden', ergo aan beide zijden van het verhaal van de meerjarenraming kleven nog moeilijk in te schatten effecten. Het hangt een beetje van je kijk op het leven af welke kant je de doorslag laat geven, onze visie is optimistisch en gezien het verleden, wij hebben daar meerdere malen m onze beschouwingen aandacht aan besteed, waarbij ik doel op de zeer positieve jaarrekeningen van de laatste acht jaar, is dit zeker gerechtvaardigd. Binnen dat kader willen wij ook het lastenniveau voor de burgers bezien. Voor beide opvattingen die momenteel de ronde doen, B&W die stelt dat het een kwes tie is van bezuinigen of lastenverhoging en het CDA die nu stelt dat het las tenniveau te hoog is, vinden wij het nog te vroeg. In dit verband is het wel jammer dat de tariefstelling niet gelijk behandeld wordt met de vaststelling van de begroting. Op dit onderdeel doen wij vandaag dan ook geen uitspraken. Wel geven wij aan dat u rekening moet houden met het feit dat mogelijkerwijs nog wijzigingen moeten worden aangebracht in de begroting als gevolg van de behandeling van de tarieven later dit jaar. Centrum Zevenbergen: Hoewel wij uw opvatting delen dat in feite alle zaken van enige omvang nu in relatie moeten worden gezien tot de gemeentelijke herindeling, zijn wij toch van mening dat een herinrichting van het centrum van Zevenbergen niet behoeft te wachten op een structuurvisie voor een groter geheel. Al jaren is duidelijk dat het centrum van Zevenbergen nauwelijks smoel heeft en dat er indringende wijzigingen moeten plaatsvinden. Verkeersveiligheid, criminaliteitspreventie, recreatiefunctie, zijn zaken die oplossingen behoeven of Zevenbergen nu kern is van drie of zes kerkdorpen/gemeenten. Graag zouden wij zien dat u op korte termijn actie onderneemt om creatieve ideeën, inspraak en uitvoering die leiden tot reconstructie van het centrum, ter hand te nemen. Sociale vernieuwing: Omdat dit een van de belangrijke prioriteiten is van het college willen wi] onderstrepen dat er op korte termijn duidelijkheid moet komen over de concrete acties die u zich in dit verband voorstelt. Maakt u daarbij, integraal of niet, vooral gebruik van de initiatieven die mijn fractie reeds meerdere malen heeft voorgesteld. Expliciet zouden wij uw mening willen horen over de do°r mi3n fractie voorgestelde stimuleringspremie voor nieuwe vrijwilligersinitiatieven. Cultuur: Het is plezierig dat u meer tijd zult vrijmaken voor de implementatie van de cultuurnota. Graag vernemen wij van u welke prioriteiten u hierbij denkt aan te leggen. Sport: Mijnheer de voorzitter, wij constateren dat u in uw beantwoording van de schriftelijke termijn niet ingaat op het onderdeel sport. Ook onze vragen met betrekking tot de renovatie van het sportpark De Knip blijven onbeantwoord. Graag willen wij u verzoeken in uw beantwoording op deze mondelinge behandeling in te gaan op de kennelijke beleidswijziging die door u wordt voorgestaan sinds de behandeling van de nota Sport 2000. Met namen doelen wij hier op het feit dat volgens die nota (in 1993) voor het herstel/onderhoud van de atletiekbaan nog f 200.000,== nodig was en dat dat volgens de huidige gegevens moet kunnen voor f 50.000,==. Kunt u aangeven welke weg u gaat behandelen en hoe deze verschillen verklaard kunnen worden? Lokatie kermissen: Met betrekking tot de situering van de kermissen delen wij uw mening over het gevolgde traject tot nu toe niet. Naar aanleiding van een verzoek van de ker misexploitanten, de horecaondernemers en bewoners van het westelijk haventracé is heel kort in commissieverband gesproken over de lokatie van de kermis. -70- Wij willen u met nadruk verzoeken om de discussie aan te kaarten voordat wij praten over de inrichting van het haventracé omdat wij niet tweemaal kosten willen maken en energie verspillen. Kinderboerderij In uw verklaring over de achterstand in de uitvoering van de cultuurnota geeft u aan dat dit in belangrijke mate is gekomen door de voorbereidingen op de komst van de kinderboerderij annex milieueducatief centrum. Wij gaan maar niet meer in op de wijze waarop de besluitvorming rondom dit nu door allen zeer omarmde project tot stand is gekomen, al verbaast het ons als PvdA fractie wel eens hoe snel WD en CDA kunnen vergeten dat onze fractie 7 jaar de politiek van de realisatie van deze voorziening heeft moeten overtuigen. Wij zijn uiter aard zeer blij met het feit dat de voorziening nu wordt gerealiseerd maar con stateren reeds in dit stadium een ernstige tekortkoming aan deze voorziening. Het blijkt dat het milieueducatief centrum, om meerdere redenen een belangrijk onderdeel, op de bovenverdieping van het gebouwtje is gesitueerd. Er is geen toegankelijkheidsvoorziening waardoor het voor ouderen, gehandicap ten en ook voor mensen met kleine kinderen, moeilijk zo niet onmogelijk is deze ruimte te kunnen bezichtigen. Voorzitter, wij vinden dit een omissie waarvan wij vinden dat er wat aan gedaan moet worden. Concreet stellen wij u voor, hetzij door bemiddeling/bijdrage door derden, hetzij door een bijdrage van de gemeente, een trapliftvoorziening in het gebouw aan te brengen. Kinderopvang Voorzitter, in de beantwoording is een klein foutje geslopen. U constateert dat de fractie van de PvdA vele vragen heeft maar dit moet concretiseren. Direct daarop constateert u dit weer, maar nu heeft u enig idee waarover het gaat en geeft u antwoorden op vragen die inderdaad bij ons leven. De ontwikkeling van dependances, de financiële afwikkelingen, de zorgen om de bezetting van met name de centrale opvang en het gegeven dat op niet al te lange termijn de verhouding bedrijfs/particuliere plaatsen van 30/70 naar 70/30 gaat, blijven onze fractie zorgen baren. Wij willen u (wederom) verzoeken na te gaan of een samenwerkingsmogelijkheid met de kinderopvang van Markenlanden tot de mogelijkheden behoort. Wellicht kunnen de gebundelde krachten tot volledige bezetting en economisch verantwoorde exploitatie leiden. Centraal meldpunt zorg en vrijwilligerswerk. Voorzitter, wij constateren enige verwarring over zorg en vrijwilligerswerk in de zorg, vrijwilligersnetwerk etc. Al meerdere malen hebben wij erop aangedron gen dat de rol van de gemeente op dit terrein slechts een fasciliterende zou moeten zijn. Wat u naar onze mening zou moeten stimuleren is helderheid in het professionele en vrijwilligerszorgaanbod en op basis van gelijkwaardigheid samenwerking tus sen professionele instellingen en instellingen die met vrijwilligers werken. Vrijwilligersbanken, verzekeringen, opleidingen, contracten voor vrijwilligers etc., zijn zaken die in het georganiseerd vrijwilligerswerk reeds lang gebruik zijn en waar gemeenten zich zeker niet in moeten storten. Wij wensen college en raad veel succes toe met de realisering van het ambitieu ze maar zeker haalbare beleid dat is weergegeven in de begroting 1995. De VOORZITTER geeft hierna het woord aan het lid KRAMER, die naming de WD fractie spreekt: Hij bedankt het college en ambtenaren voor het vele goeds wat bereikt is. De WD was onaangenaam verrast m.b.t. de wijze van benadering namelijk dat als de raad geen vragen stelt, men dan ook geen antwoord krijgt. Een positief punt is de bereikbaarheid van het gemeentehuis.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1994 | | pagina 42