-67-
Hebt u nu toch iets in gedachten? Er is al veel kostbare tijd verloren gegaan
sinds we in april het beleidsakkoord sloten. Dat geldt immers slechts tot 1
januari 1996, als de herindeling haar beslag moet krijgen. Haast is dus geboden
en daar hebben we nog te weinig van gemerkt. Geen haastwerk overigens, maar wel
voortvarendheid. Hoe ziet uw tijdpad eruit?
Hoe staat het verder met de integrale toekomstvisie waarvan we begrepen hebben
dat Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe erop willen inhaken? Hoe ziet in het
licht daarvan het tijdpad er uit?
Thema lastendruk: uw antwoord op onze opmerkingen hierover komt ons bekend
voor. Het is zeker juist dat de Rijksoverheid veel decentraliseert zonder de
bijbehorende middelen te verschaffen. Dat wisten wij ook wel. Maar uw reactie
daarop is wel erg defensief. U zou het ook als een uitdaging kunnen zien om met
creatief beleid tocht de lasten te matigen. Door, zoals wij suggereerden de
lastendruk als uitgangspunt te nemen en niet louter als resultaat.
Jarenlang hebben we het met niet-kostendekkende tarieven ook gered. Nu hebben
we ze allemaal opgetrokken. Nu ook kost 'Moerdijk' niet langer jaarlijks vele
tonnen, maar ontvangen wij winstuitkeringen van die omvang. De nota 'herschik
king reserves' laat zien dat er aardig vlees op het bot zit.
De CDA-fractie wil een keer een totale afweging kunnen maken van belastingen,
heffingen, reserves en min of meer structurele mee- en tegenvallers. Voor ons
zal de lastendruk daarvoor een belangrijke insteek zijn.
U bent voornemens de nota over de reserves bij de voorjaarsnota te behandelen.
Wij hebben gevraagd bij die gelegenheid dan ook de overige wezenlijke financië
le gegevens aan te leveren, zodat wij tot een totaal-afweging kunnen komen. Die
gelegenheid is er nog nimmer geweest, omdat u steeds weer andere brokken toe
wierp. Wij willen graag één keer het hele beeld op tafel. Opnieuw vragen wij u
of u daartoe bereid bent.
U beklemtoont steeds dat de OZB al jarenlang op gelijk niveau ligt. In de bele
ving van de burger is dat echter niet het geval. Misschien is het goed over een
reeks van jaren de totaal-opbrengsten nog eens op een rij te zetten, uiteraard
onder verrekening van uitbreiding van het woningbestand. Het is ook zeker zin
vol om reeds spoedig juist over dit thema met Klundert en Zwaluwe te overleg
gen. Enerzijds behoeft het niet zo te zijn dat de gemeente met de laagste OZB
zonder meer tot uitgangspunt wordt genomen. Anderzijds zou het psychologisch
heel slecht zijn als inwoners van de nieuwe fusie-gemeente meteen met lasten
verhogingen worden geconfronteerd, die het gevolg zijn van harmonisatie na de
herindeling.
Uw standpunt over de Oostrand en de ontsluiting van het mogelijk te ontwikkelen
kassengebied is ons bekend. Toch blijven wij vinden dat het ongewenst is om al
het zware verkeer naar en van dat kassengebied eerst naar de Oostrand te sturen
en vandaar de Hazeldonkse Zandweg op. De Zuiddijk is weliswaar geen doorgaande
weg, het eerste deel van de weg is niet zo slecht en kan bijvoorbeeld ook het
verkeer naar de CeHaVe goed verwerken. Het moet mogelijk zijn nabij de kruising
Zuiddijk-Hazeldonkse Zandweg minstens de mogelijkheid van ontsluiting open te
houden. Wij dringen daar in elk geval op aan.
besteed uitgebreid aandacht aan het onderwerp bedrijfscontacten. Terecht
geeft u aan hoe belangrijk de functie van de bedrijfscontactfunctionaris daarin
is. Geef die dan ook een duidelijke integrale functie-omschrijving, zodat de
ondernemer weet waar hij aan toe is. Hoe staat het daar mee?
We zijn ingenomen met uw beantwoording op onze vragen over uw plannen met de
sociale vernieuwing. De ambtelijke werkgroep die u in het leven roept, moet
vooral niet opnieuw het wiel gaan uitvinden.
Er zijn inmiddels kasten vol informatie over sociale vernieuwing. Neem die als
uitgangspunt om te selecteren wat in de specifieke Zevenbergse situatie het
meest in aanmerking komt.
Wat de volkshuisvesting betreft, wilt u de planning baseren op het plan Compa-
nen.
-68-
Hoe moeten we dat rijmen met het feit dat u reeds nu, terwijl wij dat plan nog
niet hebben, het groene licht geeft voor de bouwplannen in de Watertoren?
Hoe is het overigens gegaan met de verkoop van die toch heel bepalende toren?
Is die niet aan de gemeente aangeboden? Wij vinden het wat vreemd dat die zo
maar, zonder contact met de gemeente, in één klap in particuliere handen is
beland. Is er, voor de verkoop heeft plaatsgevonden, contact geweest met het
waterleidingbedrijf?
Meermalen hebben wij betoogd dat we met de woningbouw in Langeweg een zekere
inhaalslag moeten maken. Er zijn zeker nog braakliggende percelen, waarvoor
volop belangstelling blijkt te bestaan. Wij dringen er bij u op aan die belang
stelling in kaart te brengen en de betreffende percelen, voor zover het bestem
mingsplan het toelaat, nu spoedig bouwrijp te maken.
Nog een aantal vragen m.b.t. het Markt/Haventracé; de toekomstvisie. Het is
toch niet zo dat u de gang van zaken m.b.t. het Markt/Haventracé op gaat schor
ten.
Wat de toekomstvisie zelf betreft twee vragen:
1. Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe gaan inhaken. Wat betekent dat voor het
tijdpad, wat voor tijdpad heeft u voor ogen?
2. Wat moet de toekomstvisie behelzen. Welke thema's komen er aan de orde? Gaat
u dit concreet aangeven of wordt het een vrije opdracht?
De VOORZITTER geeft hierna het woord aan het lid VAN HAM, die namens de fractie
van de PvdA spreekt:
Met een zekere opluchting heeft mijn fractie de beantwoording van het college
op de schriftelijke behandeling van de eerste termijn van de algemene beschou
wingen gelezen. Duidelijk merkbaar was voor ons dat u de kritische kanttekenin
gen en de vragen van de fracties zeer serieus heeft genomen, dat is weieens
anders geweest.
Voor die wijze van werken en de verzorging van de begroting en onderliggende
stukken willen wij uw college, en in het verlengde daarvan de ambtenaren die
hiervoor verantwoordelijk zijn, danken en complimenteren.
Voor commentaar op de inhoud en de algemene beschouwing hebben wij dit jaar
niet veel tijd nodig omdat uit uw antwoorden blijkt dat de algemene politieke
lijn die u de komende periode voorstaat in het verlengde ligt van datgene wat
mijn fractie als belangrijkste prioriteiten ziet. Drie daarvan zijn:
- adequate voorbereiding van de gemeentelijke herindeling waarbij veel aandacht
zal worden besteed aan identiteit van en dienstverlening aan alle kernen;
- participatie van burgers in het gemeentebeleid en
- veel aandacht voor bestuurlijke en sociale vernieuwing.
Dat zijn dan ook de hoofdlijnen waarop mijn fractie haar eigen initiatieven
baseert en de initiatieven en werkwijze van het college de komende tijd zal
beoordelen. Ten aanzien van die hoofdlijnen willen wij u bij voorbaat nog wel
wat behulpzaam zijn. In onze optiek moet de raad zijn initiërende en controle
rende functie de komende tijd ook beperken tot hoofdlijnen. Teveel zijn in het
verleden naar onze mening met name de gemeenteraadsvergaderingen verzand in
detaillistisch geneuzel wat de politiek voor de burger oninteressant maakt.
Graag verzoeken wij uw college, weliswaar binnen het afgesproken beleid en de
begroting de raadsvergaderingen te schonen van realisatievoorstellen van bij
voorbeeld onder de f 5.000,= (een grens die nader te bepalen is).
Op een paar onderdelen van de begroting wil ik nog graag wat opmerkingen plaat
sen of vragen stellen waarop ik u verzoek in uw beantwoording in te gaan:
T.a.v. de meerjarenbegroting:
In uw antwoord stelt u dat de door ons aangegeven mogelijke voordelen die in de
toekomst optreden er nog niet zijn.