-67- Hebt u nu toch iets in gedachten? Er is al veel kostbare tijd verloren gegaan sinds we in april het beleidsakkoord sloten. Dat geldt immers slechts tot 1 januari 1996, als de herindeling haar beslag moet krijgen. Haast is dus geboden en daar hebben we nog te weinig van gemerkt. Geen haastwerk overigens, maar wel voortvarendheid. Hoe ziet uw tijdpad eruit? Hoe staat het verder met de integrale toekomstvisie waarvan we begrepen hebben dat Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe erop willen inhaken? Hoe ziet in het licht daarvan het tijdpad er uit? Thema lastendruk: uw antwoord op onze opmerkingen hierover komt ons bekend voor. Het is zeker juist dat de Rijksoverheid veel decentraliseert zonder de bijbehorende middelen te verschaffen. Dat wisten wij ook wel. Maar uw reactie daarop is wel erg defensief. U zou het ook als een uitdaging kunnen zien om met creatief beleid tocht de lasten te matigen. Door, zoals wij suggereerden de lastendruk als uitgangspunt te nemen en niet louter als resultaat. Jarenlang hebben we het met niet-kostendekkende tarieven ook gered. Nu hebben we ze allemaal opgetrokken. Nu ook kost 'Moerdijk' niet langer jaarlijks vele tonnen, maar ontvangen wij winstuitkeringen van die omvang. De nota 'herschik king reserves' laat zien dat er aardig vlees op het bot zit. De CDA-fractie wil een keer een totale afweging kunnen maken van belastingen, heffingen, reserves en min of meer structurele mee- en tegenvallers. Voor ons zal de lastendruk daarvoor een belangrijke insteek zijn. U bent voornemens de nota over de reserves bij de voorjaarsnota te behandelen. Wij hebben gevraagd bij die gelegenheid dan ook de overige wezenlijke financië le gegevens aan te leveren, zodat wij tot een totaal-afweging kunnen komen. Die gelegenheid is er nog nimmer geweest, omdat u steeds weer andere brokken toe wierp. Wij willen graag één keer het hele beeld op tafel. Opnieuw vragen wij u of u daartoe bereid bent. U beklemtoont steeds dat de OZB al jarenlang op gelijk niveau ligt. In de bele ving van de burger is dat echter niet het geval. Misschien is het goed over een reeks van jaren de totaal-opbrengsten nog eens op een rij te zetten, uiteraard onder verrekening van uitbreiding van het woningbestand. Het is ook zeker zin vol om reeds spoedig juist over dit thema met Klundert en Zwaluwe te overleg gen. Enerzijds behoeft het niet zo te zijn dat de gemeente met de laagste OZB zonder meer tot uitgangspunt wordt genomen. Anderzijds zou het psychologisch heel slecht zijn als inwoners van de nieuwe fusie-gemeente meteen met lasten verhogingen worden geconfronteerd, die het gevolg zijn van harmonisatie na de herindeling. Uw standpunt over de Oostrand en de ontsluiting van het mogelijk te ontwikkelen kassengebied is ons bekend. Toch blijven wij vinden dat het ongewenst is om al het zware verkeer naar en van dat kassengebied eerst naar de Oostrand te sturen en vandaar de Hazeldonkse Zandweg op. De Zuiddijk is weliswaar geen doorgaande weg, het eerste deel van de weg is niet zo slecht en kan bijvoorbeeld ook het verkeer naar de CeHaVe goed verwerken. Het moet mogelijk zijn nabij de kruising Zuiddijk-Hazeldonkse Zandweg minstens de mogelijkheid van ontsluiting open te houden. Wij dringen daar in elk geval op aan. besteed uitgebreid aandacht aan het onderwerp bedrijfscontacten. Terecht geeft u aan hoe belangrijk de functie van de bedrijfscontactfunctionaris daarin is. Geef die dan ook een duidelijke integrale functie-omschrijving, zodat de ondernemer weet waar hij aan toe is. Hoe staat het daar mee? We zijn ingenomen met uw beantwoording op onze vragen over uw plannen met de sociale vernieuwing. De ambtelijke werkgroep die u in het leven roept, moet vooral niet opnieuw het wiel gaan uitvinden. Er zijn inmiddels kasten vol informatie over sociale vernieuwing. Neem die als uitgangspunt om te selecteren wat in de specifieke Zevenbergse situatie het meest in aanmerking komt. Wat de volkshuisvesting betreft, wilt u de planning baseren op het plan Compa- nen. -68- Hoe moeten we dat rijmen met het feit dat u reeds nu, terwijl wij dat plan nog niet hebben, het groene licht geeft voor de bouwplannen in de Watertoren? Hoe is het overigens gegaan met de verkoop van die toch heel bepalende toren? Is die niet aan de gemeente aangeboden? Wij vinden het wat vreemd dat die zo maar, zonder contact met de gemeente, in één klap in particuliere handen is beland. Is er, voor de verkoop heeft plaatsgevonden, contact geweest met het waterleidingbedrijf? Meermalen hebben wij betoogd dat we met de woningbouw in Langeweg een zekere inhaalslag moeten maken. Er zijn zeker nog braakliggende percelen, waarvoor volop belangstelling blijkt te bestaan. Wij dringen er bij u op aan die belang stelling in kaart te brengen en de betreffende percelen, voor zover het bestem mingsplan het toelaat, nu spoedig bouwrijp te maken. Nog een aantal vragen m.b.t. het Markt/Haventracé; de toekomstvisie. Het is toch niet zo dat u de gang van zaken m.b.t. het Markt/Haventracé op gaat schor ten. Wat de toekomstvisie zelf betreft twee vragen: 1. Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe gaan inhaken. Wat betekent dat voor het tijdpad, wat voor tijdpad heeft u voor ogen? 2. Wat moet de toekomstvisie behelzen. Welke thema's komen er aan de orde? Gaat u dit concreet aangeven of wordt het een vrije opdracht? De VOORZITTER geeft hierna het woord aan het lid VAN HAM, die namens de fractie van de PvdA spreekt: Met een zekere opluchting heeft mijn fractie de beantwoording van het college op de schriftelijke behandeling van de eerste termijn van de algemene beschou wingen gelezen. Duidelijk merkbaar was voor ons dat u de kritische kanttekenin gen en de vragen van de fracties zeer serieus heeft genomen, dat is weieens anders geweest. Voor die wijze van werken en de verzorging van de begroting en onderliggende stukken willen wij uw college, en in het verlengde daarvan de ambtenaren die hiervoor verantwoordelijk zijn, danken en complimenteren. Voor commentaar op de inhoud en de algemene beschouwing hebben wij dit jaar niet veel tijd nodig omdat uit uw antwoorden blijkt dat de algemene politieke lijn die u de komende periode voorstaat in het verlengde ligt van datgene wat mijn fractie als belangrijkste prioriteiten ziet. Drie daarvan zijn: - adequate voorbereiding van de gemeentelijke herindeling waarbij veel aandacht zal worden besteed aan identiteit van en dienstverlening aan alle kernen; - participatie van burgers in het gemeentebeleid en - veel aandacht voor bestuurlijke en sociale vernieuwing. Dat zijn dan ook de hoofdlijnen waarop mijn fractie haar eigen initiatieven baseert en de initiatieven en werkwijze van het college de komende tijd zal beoordelen. Ten aanzien van die hoofdlijnen willen wij u bij voorbaat nog wel wat behulpzaam zijn. In onze optiek moet de raad zijn initiërende en controle rende functie de komende tijd ook beperken tot hoofdlijnen. Teveel zijn in het verleden naar onze mening met name de gemeenteraadsvergaderingen verzand in detaillistisch geneuzel wat de politiek voor de burger oninteressant maakt. Graag verzoeken wij uw college, weliswaar binnen het afgesproken beleid en de begroting de raadsvergaderingen te schonen van realisatievoorstellen van bij voorbeeld onder de f 5.000,= (een grens die nader te bepalen is). Op een paar onderdelen van de begroting wil ik nog graag wat opmerkingen plaat sen of vragen stellen waarop ik u verzoek in uw beantwoording in te gaan: T.a.v. de meerjarenbegroting: In uw antwoord stelt u dat de door ons aangegeven mogelijke voordelen die in de toekomst optreden er nog niet zijn.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1994 | | pagina 41