-50- Hij vraagt ten aanzien van aansluiting van woningen in het buitengebied welke personen de mogelijkheid hebben gehad om aan te sluiten en deze mogelijkheid hebben afgewezen. Het moet zijns inziens niet zo zijn dat deze aansluitingen ten laste komen van de overige burgers. Dit aspect moet integraal worden meege «Twijst op de noodzaak van een duidelijke en uitgebreide voorlichting op dit lult. Spreker heeft grote bezwaren tegen het voorstel zoals dat thans voorligt. Het lid SCHIPPER heeft eveneens grote bezwaren tegen de financiële consequen ties van het voorstel. Hij wijst op de in de commissie financien gestelde vraag om een integrale beoordeling van de belastingdruk. Deze vraag moet gezien wor den in het licht van een eventuele aanwending van de ongemakken*ceslag om deze belastingdruk te verlagen. Aangezien geen zicht is op de totale ^astingdru^ is hij mede vanwege de ook door de heer Kramer genoemde financiële redenen, tegen dit voorstel. Hij pleit in dit verband voor een gefaseerde invoering Ten aanzien van de aansluitingen in het buitengebied merkt hij °P^atdaarbi:| rekening moet worden gehouden met personen welke wel voor aa"sl""°9 doch waarvoor aansluiting niet mogelijk was vanwege het niet deelnemen enkel anderen. Het lid VAN AART wijst eveneens op de forse lastenverhoging van 90%. Het komt overigens niet als een verrassing. De burger dient nu te betalen voor de mvea teringen op milieugebied. Voor hem blijft de kostendekkendheid, ook hier het uitgangspunt. Hij doet de suggestie om het voorstel aan te houden totmeer inzicht is in de door de vorige sprekers gestelde vragen. Ook hij wiDst op het belang van een goede voorlichting. DE VOORZITTER wijst erop dat hij in de commissie niet heeft toegezegd dat er een integrale nota m.b.t. de tariefstelling zou komen. Wel heeft hij opgemerkt dat de mogelijk positieve financiële gevolgen van de privatisering van de rei nigingsdienst door zouden kunnen werken in de onderhavige tarieven. Daar is^ overigens thans nog geen zicht op. Wethouder JANSSON merkt op dat een grote inspanning is geleverd om tot de op stelling van het plan te komen. Terzake de vraag naar afstemming van de lasten heffing met andere gemeenten is hij van mening dat dit eerst na de herindeling aan de orde is. Wel zijn de gemeenten Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe ge informeerd. De heffingen die daar in 1995 zullen gelden wijken niet veel af van de Zevenbergse heffingen, aldus spreker. Hij ziet in de aan de orde z1?™*0 heffing geen relatie met de afvalstoffenheffing. Hij stelt dat wanneer bi] de rioolretributie een bijdrage uit de ongemakkentoeslag wordt betrokken zoals dat is geschied bij de afvalstoffenheffing, het effect voor de burger marginaal zal zijn. Los hiervan acht hij een dergelijke handelwijze echter principieel on juist. De rentebaten van de ongemakkentoeslag komen ten goede aan de algemene dienst zodat bij aanwending voor andere doeleinden alsdan voor andere uitgaven dekking gevonden of bezuinigd moet worden. Hij is het met de sprekers eens dat het een forse lastenverhoging betreft. Milieumaatregelen vragen echter grote investeringen welke doorberekend zullen moeten worden. Terzake de opmerkingen m.b.t. het buitengebied antwoordt hij dat het feit dat destijds woningen niet zijn aangesloten, nauwelijks aan betrokke nen verwijtbaar is, gezien de grote druk waaronder een en ander tot stand is gekomen en de knelpunten die daardoor zijn opgetreden. -51- Over de wijze van aansluiting van panden in het buitengebied en de wijze van kostendoorberekening zal t.z.t. een afzonderlijk voorstel worden gedaan. Hij onderschrijft de opmerkingen omtrent de noodzaak van een goede voorlich ting. Daarmee kan een groot aantal vragen worden weggenomen. Het komende half jaar zal een gedegen voorlichtingsplan worden ontwikkeld. Het lid SCHOUWENAARS complimenteert de ambtelijke inzet welke tot dit plan heeft geleid en tevens de wijze waarop de pas in functie zijnde wethouder dit voorstel verdedigt. Hij wijst erop dat de heer Kramer met zijn opmerkingen veelal vooruit loopt op voorstellen welke nog moeten komen. Hij onderschrijft wel het gestelde t.a.v. een goede voorlichting. Het verbaast hem dat de heer Kramer thans zo'n ophef maakt over de lastenverzwaring terwijl de WD-fractie daar in het verleden nooit opmerkingen over heeft gemaakt. Ook de inzet van ongemakkentoeslag is nooit eerder ter sprake gebracht. Het lid KRAMER wil geen afbreuk doen aan het uitgangspunt van kostendekkend heid. Wanneer men echter met een dergelijke lastenverhoging naar de burger wil moet daar zijns inziens wel een draagvlak voor zijn. Het hoe en waarom moet goed duidelijk gemaakt worden. Hij wijst in dit verband op de in november 1993 gedane toezegging dat aan de hand van een evaluatie de mee- en tegenvallers bij de afvalstoffenheffing bekeken zouden worden en eventueel tot verlaging van het tarief zouden kunnen leiden. In juni zou hierop teruggekomen worden. Gezien de relatie die naar zijn mening met de rioolretributie aanwezig is gaat hij niet akkoord met de onderbouwing van het onderhavige voorstel. Hij pleit nogmaals voor een evenwichtige totale beoordeling van de lasten. Hij blijft vraagtekens zetten bij de gestelde eindheffing. Spreker wijst er op dat er wel degelijk grote verschillen bestaan met de tarieven van Klundert en Zwaluwe. Hij is van mening dat de raad duidelijk gemaakt moet worden hoe het college de voorlich ting denkt te gaan verzorgen. Hij stelt resumerend dat hij grote bezwaren blijft houden t.a.v. de financiële aspecten. Hij stelt voor om het voorstel 2 maanden aan te houden en in oktober te behandelen zodat nader aandacht kan worden geschonken aan de aspecten welke nu nog onduidelijk zijn Het lid SCHIPPER steunt het voorstel van de heer Kramer. Voor hem blijft van belang een totale afweging van de belastingdruk en de bestedingsruimte welke uit de begroting 1995 zal moeten blijken. Het lid VAN AART stemt in met het verzoek om inzicht in de totale kosten voor de burger in relatie tot de financiële positie van de gemeente. Hij vraagt hier in het najaar op terug te komen. De inzet van de ongemakkentoeslag acht hij geen goede zaak. Hij wacht het voorstel voor de aansluitingen in het buitenge bied met het daarbij behorende kostenplaatje af. Een discussie hierover zal op dat moment dienen plaats te vinden. Wethouder JANSSON is het eens met de opmerking dat een goed draagvlak nodig is voor deze besluitvorming. Het komende halfjaar zal daartoe een goede voorlich tingscampagne worden opgezet waarbij de positieve kanten van het plan en de negatieve kanten van de lastenverhoging worden uiteengezet. Het college blijft bij zijn bezwaar tegen de kunstmatige koppeling welke gelegd wordt tussen dit voorstel en de lasten in het algemeen. Hij verwijst tevens naar het beleidsak- koord waarin is vastgelegd dat milieu-investeringen kostendekkend moeten worden gerealiseerd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1994 | | pagina 27