-50-
Hij vraagt ten aanzien van aansluiting van woningen in het buitengebied welke
personen de mogelijkheid hebben gehad om aan te sluiten en deze mogelijkheid
hebben afgewezen. Het moet zijns inziens niet zo zijn dat deze aansluitingen
ten laste komen van de overige burgers. Dit aspect moet integraal worden meege
«Twijst op de noodzaak van een duidelijke en uitgebreide voorlichting op dit
lult. Spreker heeft grote bezwaren tegen het voorstel zoals dat thans voorligt.
Het lid SCHIPPER heeft eveneens grote bezwaren tegen de financiële consequen
ties van het voorstel. Hij wijst op de in de commissie financien gestelde vraag
om een integrale beoordeling van de belastingdruk. Deze vraag moet gezien wor
den in het licht van een eventuele aanwending van de ongemakken*ceslag om deze
belastingdruk te verlagen. Aangezien geen zicht is op de totale ^astingdru^
is hij mede vanwege de ook door de heer Kramer genoemde financiële redenen,
tegen dit voorstel. Hij pleit in dit verband voor een gefaseerde invoering
Ten aanzien van de aansluitingen in het buitengebied merkt hij °P^atdaarbi:|
rekening moet worden gehouden met personen welke wel voor aa"sl""°9
doch waarvoor aansluiting niet mogelijk was vanwege het niet deelnemen
enkel anderen.
Het lid VAN AART wijst eveneens op de forse lastenverhoging van 90%. Het komt
overigens niet als een verrassing. De burger dient nu te betalen voor de mvea
teringen op milieugebied. Voor hem blijft de kostendekkendheid, ook hier het
uitgangspunt. Hij doet de suggestie om het voorstel aan te houden totmeer
inzicht is in de door de vorige sprekers gestelde vragen. Ook hij wiDst op het
belang van een goede voorlichting.
DE VOORZITTER wijst erop dat hij in de commissie niet heeft toegezegd dat er
een integrale nota m.b.t. de tariefstelling zou komen. Wel heeft hij opgemerkt
dat de mogelijk positieve financiële gevolgen van de privatisering van de rei
nigingsdienst door zouden kunnen werken in de onderhavige tarieven. Daar is^
overigens thans nog geen zicht op.
Wethouder JANSSON merkt op dat een grote inspanning is geleverd om tot de op
stelling van het plan te komen. Terzake de vraag naar afstemming van de lasten
heffing met andere gemeenten is hij van mening dat dit eerst na de herindeling
aan de orde is. Wel zijn de gemeenten Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe ge
informeerd. De heffingen die daar in 1995 zullen gelden wijken niet veel af van
de Zevenbergse heffingen, aldus spreker. Hij ziet in de aan de orde z1?™*0
heffing geen relatie met de afvalstoffenheffing. Hij stelt dat wanneer bi] de
rioolretributie een bijdrage uit de ongemakkentoeslag wordt betrokken zoals dat
is geschied bij de afvalstoffenheffing, het effect voor de burger marginaal zal
zijn. Los hiervan acht hij een dergelijke handelwijze echter principieel on
juist. De rentebaten van de ongemakkentoeslag komen ten goede aan de algemene
dienst zodat bij aanwending voor andere doeleinden alsdan voor andere uitgaven
dekking gevonden of bezuinigd moet worden.
Hij is het met de sprekers eens dat het een forse lastenverhoging betreft.
Milieumaatregelen vragen echter grote investeringen welke doorberekend zullen
moeten worden. Terzake de opmerkingen m.b.t. het buitengebied antwoordt hij dat
het feit dat destijds woningen niet zijn aangesloten, nauwelijks aan betrokke
nen verwijtbaar is, gezien de grote druk waaronder een en ander tot stand is
gekomen en de knelpunten die daardoor zijn opgetreden.
-51-
Over de wijze van aansluiting van panden in het buitengebied en de wijze van
kostendoorberekening zal t.z.t. een afzonderlijk voorstel worden gedaan.
Hij onderschrijft de opmerkingen omtrent de noodzaak van een goede voorlich
ting. Daarmee kan een groot aantal vragen worden weggenomen. Het komende half
jaar zal een gedegen voorlichtingsplan worden ontwikkeld.
Het lid SCHOUWENAARS complimenteert de ambtelijke inzet welke tot dit plan
heeft geleid en tevens de wijze waarop de pas in functie zijnde wethouder dit
voorstel verdedigt. Hij wijst erop dat de heer Kramer met zijn opmerkingen
veelal vooruit loopt op voorstellen welke nog moeten komen. Hij onderschrijft
wel het gestelde t.a.v. een goede voorlichting. Het verbaast hem dat de heer
Kramer thans zo'n ophef maakt over de lastenverzwaring terwijl de WD-fractie
daar in het verleden nooit opmerkingen over heeft gemaakt. Ook de inzet van
ongemakkentoeslag is nooit eerder ter sprake gebracht.
Het lid KRAMER wil geen afbreuk doen aan het uitgangspunt van kostendekkend
heid. Wanneer men echter met een dergelijke lastenverhoging naar de burger wil
moet daar zijns inziens wel een draagvlak voor zijn. Het hoe en waarom moet
goed duidelijk gemaakt worden. Hij wijst in dit verband op de in november 1993
gedane toezegging dat aan de hand van een evaluatie de mee- en tegenvallers bij
de afvalstoffenheffing bekeken zouden worden en eventueel tot verlaging van het
tarief zouden kunnen leiden. In juni zou hierop teruggekomen worden. Gezien de
relatie die naar zijn mening met de rioolretributie aanwezig is gaat hij niet
akkoord met de onderbouwing van het onderhavige voorstel. Hij pleit nogmaals
voor een evenwichtige totale beoordeling van de lasten. Hij blijft vraagtekens
zetten bij de gestelde eindheffing. Spreker wijst er op dat er wel degelijk
grote verschillen bestaan met de tarieven van Klundert en Zwaluwe. Hij is van
mening dat de raad duidelijk gemaakt moet worden hoe het college de voorlich
ting denkt te gaan verzorgen. Hij stelt resumerend dat hij grote bezwaren
blijft houden t.a.v. de financiële aspecten. Hij stelt voor om het voorstel 2
maanden aan te houden en in oktober te behandelen zodat nader aandacht kan
worden geschonken aan de aspecten welke nu nog onduidelijk zijn
Het lid SCHIPPER steunt het voorstel van de heer Kramer. Voor hem blijft van
belang een totale afweging van de belastingdruk en de bestedingsruimte welke
uit de begroting 1995 zal moeten blijken.
Het lid VAN AART stemt in met het verzoek om inzicht in de totale kosten voor
de burger in relatie tot de financiële positie van de gemeente. Hij vraagt hier
in het najaar op terug te komen. De inzet van de ongemakkentoeslag acht hij
geen goede zaak. Hij wacht het voorstel voor de aansluitingen in het buitenge
bied met het daarbij behorende kostenplaatje af. Een discussie hierover zal op
dat moment dienen plaats te vinden.
Wethouder JANSSON is het eens met de opmerking dat een goed draagvlak nodig is
voor deze besluitvorming. Het komende halfjaar zal daartoe een goede voorlich
tingscampagne worden opgezet waarbij de positieve kanten van het plan en de
negatieve kanten van de lastenverhoging worden uiteengezet. Het college blijft
bij zijn bezwaar tegen de kunstmatige koppeling welke gelegd wordt tussen dit
voorstel en de lasten in het algemeen. Hij verwijst tevens naar het beleidsak-
koord waarin is vastgelegd dat milieu-investeringen kostendekkend moeten worden
gerealiseerd.