"Hefred^t r
40
20.Voorstel tot het voteren van een voor
bereidingskrediet t.b.v. uit te voeren
rioleringswerken in 1994 in het kader
van het Gemeentelijk Riolerings Plan.
Het lid SCHOUWENAARS acht het een erg f"^ntariech vooretel. Hij pleit,^eher
maken en aansluiting van neg niet aangesloten woningen in de Hoofdstraat.
zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemees-
ter en wethouders.
21.Voorstel tot het voteren van een kre
diet t.b.v. de uitvoering van bestem
mingsplan Molengors deel III, fase I.
Het lid HUIJSSOON stemt op zich in met het onderhavige HX "L^bi j
echter moeite met de onderhandse aanbesteding van de werkzaamheden. Hierbij
stelt hij geen enkele vorm van kritiek te hebben op de wijze van we*ken J
betrokken aannemersbedrijf, ook in de commissie heeft hij .^elijhe^pmerkin-
non -pmaakt «et is niet zijn bedoeling om de totale wijze van aanbesteden
SênsTan de orde te stellen, wel stelt hij dat maar ten dele wordt voldaan aan
de in 1990 door de raad vastgestelde aanbestedingsnota. Het onderhavige project
fijkt hem bij uitstek geschikt om te kiezen voor een andere wijze vah aa^este:
den De door het college aangevoerde argumenten, naar aanleiding
sprókene in de commissie, zijn voor hem geen aanleiding zijn standpunt te her-
zien.
Het lid KRAMER merkt op dat de wijze van aanbesteden reeds 3aren Pu^ v^
ai4 ia het in grote lijnen eens met de opmerkingen van de
Hui j s soon .Het verdientaanbeve 1 ing o^ van tijd tot tijd een «et.ingtedoen
middels openbare aanbesteding. Dit voorkomt bepaalde vormen van automatisme die
achteraf wellicht betreurd zouden kunnen worden. Hij stelt met nadruk dat hier
mee geen oordeel wordt gegeven omtrent een bepaald bedrijf Voor een objectieve
beoordeling kan dit een goede zaak zijn. Hij is van mening dat 1 4 2 maal per
jaar voor dergelijke grote werken openbaar aanbesteed zou moeten worden. Hij
zegt overigens thans in te stemmen met het onderhavige voorstel.
Het lid SCHIPPER complimenteert het college met de snelle afhandeling van dit
voorstel. Hij vindt het overigens jammer dat de aanbestedingsnota de
iaren zo weinig is gevolgd. Telkenmale is besloten tot onderhandse aanbeste
ding. Hierdoor is een goede beoordeling tussen deze 2 mogelijkheden nie* kun"®£
geschieden. Hij is van mening dat, naast de genoemde objectieve aspecten, ook
de financiële uitkomst van groot belang is. Hij pleit ervoor om tijdig te be
zien welke werken voor openbare aanbesteding in aanmerking komen.
Het lid SCHOUWENAARS merkt op dat de conclusie getrokken kan worden dat ten
aanzien van het onderhavige onderwerp nog heel wat geregeld moet worden blJn®*
het gemeentehuis. Met name vraagt hij aandacht voor een beter planning Voor
deze keer kan hij nog instemmen met het voorstel. Hij acht het geen juiste zaak
dat een dergelijk project op een zo korte termijn op deze wijze wordt aange
pakt.
41
Ten aanzien van het financiële aspect is hij van mening dat kostenbesparend
gewerkt kan worden middels een goede fasering in de uitvoering binnen plan
Molengors. Hij vraagt hiermee terdege rekening te houden. Terzake de aanbeste
dingsnota verdient het zijns inziens aanbeveling om deze nogmaals een keer
onder de loep te nemen. Hij is met de heer Kramer van mening dat tevoren bezien
moet worden welke werken voor openbare aanbesteding in een bepaald jaar in
aanmerking komen.
Wethouder JANSSON concludeert dat de raad instemt met de noodzakelijke investe
ring die gedaan moet worden voor het bouwrijp maken van Molengors. Tevens is
hij verheugd dat geen kritiek bestaat ten aanzien van de kwaliteit van het
geleverde werk in de afgelopen jaren. Dit is belangrijk naast het aanvaardbare
prijsniveau en de regionale werkgelegenheid. Hij wijst erop dat in 1993 naast
de reconstructie van sportpark de Meeren, ook de aanleg van de Westrand middels
openbare aanbesteding wordt gerealiseerd. Bij onderhandse aanbesteding vindt
daarnaast regelmatig toetsing plaats van de verreken- en eenheidsprijzen, welke
worden gehanteerd. Terzake de opmerking omtrent een betere planning antwoordt
hij dat dit aspect de aandacht heeft. Voor wat betreft de gevraagde fasering
stelt hij dat dit in de praktijk niet altijd te realiseren is. Daar waar dit
mogelijk is zal zeker spreiding plaatsvinden.
Het lid HUIJSSOON onderschrijft ook zeker het aspect van de regionale werkgele
genheid. Hij merkt echter op dat telkenmale het argument van de tijdsdruk wordt
gebruikt bij dergelijke voorstellen. Hij benadrukt het belang van een regelma
tige toetsing met andere bedrijven. Spreker heeft geen bezwaar tegen uitvoering
van het onderhavige project op zich, doch is tegen het voorstel omdat voor zijn
fractie thans het moment is bereikt dat een andere weg ingeslagen dient te
worden
Het lid KRAMER is er voorstander van om de aanbestedingsnota wederom aan de
orde te stellen en eventueel aan te scherpen. Ook naar buiten toe is het zijns
inziens zuiverder om op dit punt een duidelijke beleidslijn vast te stellen.
Hij gaat akkoord met het voorstel en stelt voor om in de aanbiedingsnota voor
volgend jaar aan te geven welke projecten in aanmerking komen voor een andere
wijze van aanbesteden.
Het lid SCHOUWENAARS ondersteunt het voorstel van de heer Kramer. Hij betreurt
het standpunt van de heer Huijssoon. In dit verband wijst hij op de druk op de
woningmarkt en de daarmee samenhangende behoefte aan nieuwbouwwoningen Ver
traging bij het onderhavige voorstel betekent extra kosten hetgeen toch zeker
niet de bedoeling kan zijn aldus spreker.
Wethouder JANSSON zegt toe dat conform de aanbestedingsnota jaarlijks een groot
project onderhands zal worden aanbesteed. Dit is ook zo in 1993 gebeurd. Dat
dit alsdan extra kosten met zich mee mag brengen, onderschrijft hij vooralsnog
niet. Hij zegt tevens toe de uitgangspunten van de aanbestedingsnota in de loop
van dit jaar nogmaals in de commissie aan de orde te zullen stellen.
De VOORZITTER concludeert dat de CDA-fractie vanwege de wijze van aanbesteden
geacht wordt te hebben tegengestemd.
Met inachtneming van het bovenstaande wordt zonder hoofdelijke stemming beslo
ten conform het voorstel van burgemeester en wethouders.