- 10 - Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt het volgende: Wij realiseren ons, dat het overleg met het Werkvoorzieningsschap (uit voerende instantie) langer heeft geduurd dan noodzakelijk was. Wij be treuren dat. Inmiddels heeft ons college besloten tot uitvoering van de door de Hoek se fractie bedoelde werkzaamheden over te gaan. Met het Werkvoorzie ningsschap is inmiddels overleg geopend, om zo spoedig mogelijk met het werk te kunnen beginnen. 2. Toegezegd is dat in de eerste raadsvergadering van 1993 een plan ten aanzien van een nieuwe inrichting van de Hoofdstraat gepresenteerd zou worden. Dit i.v.m. de motie inzake de sloopwoningen. Wat zien we? Niets, we krijgen alleen te horen, dat er eerst een geluidsonderzoek moet plaatsvinden, waarvoor u meer dan 2§ jaar de tijd heeft gehad. Vraag: vindt u deze handelwijze correct? In welke vergadering kunnen wij het toegezegde plan verwachten? Wethouder VAN DE WETERING antwoordt als volgt: Om nieuwe woningen op de plek van de te slopen woningen te kunnen bouwen is een akoestisch onderzoek nodig om - de gevelbelasting te weten inzake het railverkeerslawaai - de gevelbelasting te weten inzake het wegverkeerslawaai A16 - de gevelbelasting te weten inzake het wegverkeerslawaai Hoofdstraat. Dit is nodig om de gevelmaatregelen te kunnen bepalen. Bij nieuw te bouwen sociale huurwoningen is dit nodig om subsidie aan te kunnen vra gen van isolerende maatregelen. Met het oog op in 1993 te bouwen 5 sociale huurwoningen op de lokatie van de nog te slopen woningen heeft de Milieudienst Zuid-Holland Zuid begin 1992 opdracht gekregen het eerder uitgebrachte (oktober 1988) akoestisch onderzoek inzake het spoorweglawaai en het verkeerslawaai A16 te aktualiseren met meeneming van de opmerkingen van de NS en Rijkswa terstaat uit het overleg in 1990. Gelet op het feit dat na diverse keren aandringen in december 1992 nog geen geaktualiseerd rapport was uitgebracht is half december 1992 inten sief ambtelijk overleg gevoerd met de MZHZ als met de Milieudienst Breda om te komen tot de gewenste rapportage. Eind januari 1993 deelt de Milieudienst Breda in een brief mee dat het onderzoek m.b.t. de nieuwbouw aan de Hoofdstraat binnen 2 weken gereed is nadat de MZHZ de nog door haar te verrichten werkzaamheden heeft afgerond. De MZHZ heeft toegezegd uiterlijk 12 februari 1993 genoemde werkzaamheden verricht te hebben. Het stedebouwkundig plan wordt in hoofdzaak bepaald door de akoestische mogelijkheden. Het plan kan derhalve gemaakt worden in de maand maart 1993, als het werk dat daarvoor verricht moet worden op tijd gereed is. Er kan altijd gebouwd worden, daar gaat het niet om. De wet geluidhinder schrijft alleen voor dat er alles aan gedaan moet worden om geluidsover last te voorkomen. Om subsidie bij de bouw van sociale huurwoningen te krijgen moet ook aangetoond worden dat een akoestisch aanvaardbare situ atie ontstaat. Een plan inzake de invulling van het gebied van de te slopen woningen is, als de externe adviseurs hun toezeggingen nakomen, te presenteren in de commissie van 25 mei 1993. - 11 - 3. De herinrichting van de Hoofd- en Driehoefijzersstraat zou in de eerste commissievergadering 1993 plaatsvinden. We krijgen te horen dat niet voor juli 1993 behandeling in de raad kan plaatsvinden, weer een gewel dige tegenvaller, gezien uw toezegging en de prioriteit, vastgesteld door de hele raad. De Stationsstraat kon in een tijdsbestek van enkele maanden worden heringericht. De Hoofd- en Driehoefijzersstraat zijn al drie jaar in discussie. Vraag: In hoeveel fasen vindt dit werk plaats? Wat zijn de fasen? Wan neer wordt een en ander daadwerkelijk geëffectueerd? Wanneer worden de ontwerpplannen gepresenteerd? Wethouder VAN DE WETERING deelt het volgende mede: De aanvankelijke opzet was de totale reconstructie Hoofdstraat/Driehoef- ijzersstraat uit te voeren in drie fasen, te weten: - het gedeelte Driehoefijzersstraat/Hoofdstraat vanaf de bebouwde kom grens tot aan het Plein 1940/Kerkplein, - het gedeelte Hoofdstraat tussen het Kerkplein en de Olavstraat, - het gedeelte van de Hoofdstraat van de Olavstraat tot aan de spoorweg overgang Het belangrijkste deel is het gedeelte Hoofdstraat tussen het Kerkplein en de Olavstraat. Voor dit gedeelte is in het derde kwartaal 1992 een ontwerp gemaakt. Goed onderbouwd commentaar van de verkeersbegeleidings- groep maakt het noodzakelijk het ontwerp-plan uit te breiden, omdat een inzicht in het totaal noodzakelijk is. Daarnaast is intensief overleg gevoerd met de nutsbedrijven omdat uit akoestische overwegingen een rijbaan van asfalt te prefereren is. Snelheidsremmende maatregelen bren gen de nodige flexibiliteit met zich mee m.b.t. de situering van de rijbaan. Dit heeft consequenties m.b.t. de situering van de kabels en leidingen. In het gedeelte van de Hoofdstraat tussen het Kerkplein en de Olavstraat is een beperkte ruimte aanwezig. Het tijd/werkschema ziet er als volgt uit: 17 mei 1993 schetsplan in B en W 25 mei schetsplan/krediet in commissie (beleidsvoorbereidend) eind mei/ begin juni informatie-avond/hoorzitting 14 juni definitief plan in B en W 22 juni raadscommissie 6 juli krediet raad 4. Tennisvereniging "Het Bossche Lijntje" houdt u inderdaad aan het bekende lijntje. Ondanks het gegeven dat deze vereniging een kapitale vervangingsinveste ring heeft gedaan van circa f 80.000,zelf haar kleed- en doucheruim te bouwt (in principe geldt hiervoor de afspraak, dat de gemeente dit voor haar rekening neemt), laat u een verzoek om een financiële bijdrage onbeantwoord, deelt alleen mede, dat de nota Sport 2000 moet worden afgewacht, alvorens een beslissing wordt genomen. Wij zien deze relatie niet zitten. Vraag: Wanneer neemt u een beslissing met betrekking tot het zeer rede lijke verzoek. (Deze kwestie loopt ook al een paar jaar). Tijdens de begrotingsbehandeling hebben wij voorstellen gedaan.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1993 | | pagina 6