- 10 -
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt het volgende:
Wij realiseren ons, dat het overleg met het Werkvoorzieningsschap (uit
voerende instantie) langer heeft geduurd dan noodzakelijk was. Wij be
treuren dat.
Inmiddels heeft ons college besloten tot uitvoering van de door de Hoek
se fractie bedoelde werkzaamheden over te gaan. Met het Werkvoorzie
ningsschap is inmiddels overleg geopend, om zo spoedig mogelijk met het
werk te kunnen beginnen.
2. Toegezegd is dat in de eerste raadsvergadering van 1993 een plan ten
aanzien van een nieuwe inrichting van de Hoofdstraat gepresenteerd zou
worden. Dit i.v.m. de motie inzake de sloopwoningen. Wat zien we? Niets,
we krijgen alleen te horen, dat er eerst een geluidsonderzoek moet
plaatsvinden, waarvoor u meer dan 2§ jaar de tijd heeft gehad.
Vraag: vindt u deze handelwijze correct? In welke vergadering kunnen wij
het toegezegde plan verwachten?
Wethouder VAN DE WETERING antwoordt als volgt:
Om nieuwe woningen op de plek van de te slopen woningen te kunnen bouwen
is een akoestisch onderzoek nodig om
- de gevelbelasting te weten inzake het railverkeerslawaai
- de gevelbelasting te weten inzake het wegverkeerslawaai A16
- de gevelbelasting te weten inzake het wegverkeerslawaai Hoofdstraat.
Dit is nodig om de gevelmaatregelen te kunnen bepalen. Bij nieuw te
bouwen sociale huurwoningen is dit nodig om subsidie aan te kunnen vra
gen van isolerende maatregelen.
Met het oog op in 1993 te bouwen 5 sociale huurwoningen op de lokatie
van de nog te slopen woningen heeft de Milieudienst Zuid-Holland Zuid
begin 1992 opdracht gekregen het eerder uitgebrachte (oktober 1988)
akoestisch onderzoek inzake het spoorweglawaai en het verkeerslawaai A16
te aktualiseren met meeneming van de opmerkingen van de NS en Rijkswa
terstaat uit het overleg in 1990.
Gelet op het feit dat na diverse keren aandringen in december 1992 nog
geen geaktualiseerd rapport was uitgebracht is half december 1992 inten
sief ambtelijk overleg gevoerd met de MZHZ als met de Milieudienst Breda
om te komen tot de gewenste rapportage.
Eind januari 1993 deelt de Milieudienst Breda in een brief mee dat het
onderzoek m.b.t. de nieuwbouw aan de Hoofdstraat binnen 2 weken gereed
is nadat de MZHZ de nog door haar te verrichten werkzaamheden heeft
afgerond. De MZHZ heeft toegezegd uiterlijk 12 februari 1993 genoemde
werkzaamheden verricht te hebben.
Het stedebouwkundig plan wordt in hoofdzaak bepaald door de akoestische
mogelijkheden. Het plan kan derhalve gemaakt worden in de maand maart
1993, als het werk dat daarvoor verricht moet worden op tijd gereed is.
Er kan altijd gebouwd worden, daar gaat het niet om. De wet geluidhinder
schrijft alleen voor dat er alles aan gedaan moet worden om geluidsover
last te voorkomen. Om subsidie bij de bouw van sociale huurwoningen te
krijgen moet ook aangetoond worden dat een akoestisch aanvaardbare situ
atie ontstaat.
Een plan inzake de invulling van het gebied van de te slopen woningen
is, als de externe adviseurs hun toezeggingen nakomen, te presenteren in
de commissie van 25 mei 1993.
- 11 -
3. De herinrichting van de Hoofd- en Driehoefijzersstraat zou in de eerste
commissievergadering 1993 plaatsvinden. We krijgen te horen dat niet
voor juli 1993 behandeling in de raad kan plaatsvinden, weer een gewel
dige tegenvaller, gezien uw toezegging en de prioriteit, vastgesteld
door de hele raad. De Stationsstraat kon in een tijdsbestek van enkele
maanden worden heringericht. De Hoofd- en Driehoefijzersstraat zijn al
drie jaar in discussie.
Vraag: In hoeveel fasen vindt dit werk plaats? Wat zijn de fasen? Wan
neer wordt een en ander daadwerkelijk geëffectueerd? Wanneer worden de
ontwerpplannen gepresenteerd?
Wethouder VAN DE WETERING deelt het volgende mede:
De aanvankelijke opzet was de totale reconstructie Hoofdstraat/Driehoef-
ijzersstraat uit te voeren in drie fasen, te weten:
- het gedeelte Driehoefijzersstraat/Hoofdstraat vanaf de bebouwde kom
grens tot aan het Plein 1940/Kerkplein,
- het gedeelte Hoofdstraat tussen het Kerkplein en de Olavstraat,
- het gedeelte van de Hoofdstraat van de Olavstraat tot aan de spoorweg
overgang
Het belangrijkste deel is het gedeelte Hoofdstraat tussen het Kerkplein
en de Olavstraat. Voor dit gedeelte is in het derde kwartaal 1992 een
ontwerp gemaakt. Goed onderbouwd commentaar van de verkeersbegeleidings-
groep maakt het noodzakelijk het ontwerp-plan uit te breiden, omdat een
inzicht in het totaal noodzakelijk is. Daarnaast is intensief overleg
gevoerd met de nutsbedrijven omdat uit akoestische overwegingen een
rijbaan van asfalt te prefereren is. Snelheidsremmende maatregelen bren
gen de nodige flexibiliteit met zich mee m.b.t. de situering van de
rijbaan. Dit heeft consequenties m.b.t. de situering van de kabels en
leidingen. In het gedeelte van de Hoofdstraat tussen het Kerkplein en de
Olavstraat is een beperkte ruimte aanwezig.
Het tijd/werkschema ziet er als volgt uit:
17 mei 1993 schetsplan in B en W
25 mei schetsplan/krediet in commissie (beleidsvoorbereidend)
eind mei/
begin juni informatie-avond/hoorzitting
14 juni definitief plan in B en W
22 juni raadscommissie
6 juli krediet raad
4. Tennisvereniging "Het Bossche Lijntje" houdt u inderdaad aan het bekende
lijntje.
Ondanks het gegeven dat deze vereniging een kapitale vervangingsinveste
ring heeft gedaan van circa f 80.000,zelf haar kleed- en doucheruim
te bouwt (in principe geldt hiervoor de afspraak, dat de gemeente dit
voor haar rekening neemt), laat u een verzoek om een financiële bijdrage
onbeantwoord, deelt alleen mede, dat de nota Sport 2000 moet worden
afgewacht, alvorens een beslissing wordt genomen. Wij zien deze relatie
niet zitten.
Vraag: Wanneer neemt u een beslissing met betrekking tot het zeer rede
lijke verzoek. (Deze kwestie loopt ook al een paar jaar).
Tijdens de begrotingsbehandeling hebben wij voorstellen gedaan.