- 86 - De kinderopvang omschrijft u als een moeizaam proces, ondanks het gegeven dat het afgelopen jaar hard is gewerkt aan acquisitie. Voorzitter, er is nog zo veel werk in de overige sectoren van het welzijnswerk. Wanneer na 1 jaar blijkt dat er nauwelijks behoefte bestaat bij het bedrijfsleven lijkt ons ver der gaan een heilloze weg. We willen alsnog van u vernemen welke criteria u hanteert ten aanzien van de continuering van deze voorziening. Onze zorg over de papiermassa milieuzaken blijft bestaan. In hoofdstuk 7 geeft u wel een prachtige opsomming van taken via het regionaal milieubeleidsplan. De problematiek lost men niet op met dikke rapporten en een milieuzorgsysteem. Kijk in dit verband eens naar het bedrijfsleven, die in merendeel gekozen heeft voor een aanpak vanaf de werkplek. Van bovenaf opge legde verplichtingen werken niet het meest effectief. De zorg voor het milieu moet bij de individuele burger beginnen. U geeft geen antwoord op de vraag of de Stichting Woningbouw na sloop direct kan beginnen met de bouw van 5 woningen in de Hoofdstraat. Het bestemmingsplan was toch al "woningen" of zijn er andere obstakels? In 3 jaar tijd had deze kwestie toch wel geregeld kunnen zijn. Gaarne concrete beantwoording in 2e termijn. We hadden ook gevraagd naar de advies- en juridische kosten in verband met de claim van de Waterleidingmaatschappij.U mag ons desnoods informeren via de commissie financiën. Ons laatste punt, vorig jaar ingebracht door de WD, nu door de PvdA, is de verdere invulling van het centrum, waarbij het huidige sportpark "Centrum" opgeofferd zou moeten worden. Met bijzondere belangstelling wachten wij de nota Sport 2000 af en een voorzet van het college. Wij willen er thans niet dieper op ingaan, omdat wij nu de eer laten aan die partij, die als eerste de aanzet heeft "gegeven", namelijk de WD in 1991. De VOORZITTER schorst hierna de vergadering. Na 35 minuten heropent de VOORZITTER de vergadering. b. antwoorden van burgemeester en wethouders op de tweede termijn; De VOORZITTER concludeert dat de fracties, met uitzondering van de WD, in grote lijnen kunnen instemmen met het financiële beleid voor 1993 en met het voor 1994 en volgende jaren geldende meerjarenperspectief. Hij benadrukt dat het college een behoedzaam financieel beleid wil voeren, hetgeen per definitie niet betekent dat bezuinigen een doel op zich is. Het college is van oordeel dat er verantwoord met de financiën moet worden omgegaan en daarom weloverwo gen zal worden geïnvesteerd in de toekomst. Vermeden moet worden dat de bur gers met te hoge lasten worden opgezadeld. Het door het Centraal Planbureau voorspelde zwaar weer in financieel economi sche zin en de reeds aangekondigde interim-maatregelen ten gunste van de gro tere gemeenten, met voor Zevenbergen een korting van ruim f 67.000,in 1994 en f 195.000,in 1995, zullen ook de nodige consequenties hebben. Hij vindt het dan ook overdreven dat er onmiskenbaar vergrootte financiële ruimte is. Het lid JANSSON merkt bij interruptie op dat de ongemakkentoeslag van het Stadsgewest voor Zevenbergen erg goed uitkomt. De VOORZITTER zegt vervolgens dat het college niet bereid is om een gedeelte van die ongemakkentoeslag vrij te maken voor de door de WD genoemde doelein den. Het college houdt vast aan de gestelde prioriteiten, met name het in min dere mate verhogen van de onroerende-zaakbelasting. Daarvoor zal een groot gedeelte van de ongemakkentoeslag besteed worden. Het lid JANSSON is van mening dat dit standpunt al jaren door de raad wordt ondersteund. Ten aanzien van de investeringen in de aanbiedingsbrief waarvoor nog geen dekking is moet echter nu aangegeven worden waaruit deze betaald zul len worden. Gebeurt dat niet dan komt het Beleidsakkoord in gevaar. De VOORZITTER antwoordt dat dit nader zal worden bezien in het kader van de nota Sport 2000, waarna het college in grote lijnen en in detail daarop zal ingaan. Eerst zal vastgesteld moeten worden welke voorzieningen er de komende jaren nodig zullen zijn. Het lid JANSSON vindt het geen goed standpunt om daarmee te wachten totdat de nota verschenen is. Het staat reeds vast dat het geld zal kosten. Vooruit schuiven acht hij onjuist. Hij zal derhalve hierover een uitspraak van de raad vragen De VOORZITTER deelt mede dat thans uitdrukkelijk gekozen wordt voor lastenver lichting voor de burger. Wat betreft de toekomstvisie deelt hij mede dat het college doende is met een herstructurering op diverse terreinen, onder meer de reorganisatie van de amb telijke diensten. Het eerste jaar waarin dat gerealiseerd is zal samen met de raad een meer geprofileerde koets worden uitgezet. In dat verband betwist hij het ook, dat de raad andere prioriteiten zou hebben dan het college, zoals de WD stelt. Het college heeft het Beleidsakkoord on derschreven en dit is grotendeels uitgevoerd. Het is onjuist om te zeggen dat de raad andere prioriteiten heeft dan het college. Het lid JANSSON zegt dat de agenda voor de toekomst niet gehanteerd wordt. De kinderboerderij komt zelfs in het Beleidsakkoord niet voor. De VOORZITTER deelt ten aanzien van de herindeling mede dat het uitgangspunt is geweest dat er rondom het industrieterrein Moerdijk een krachtige gemeente diende te komen met Zevenbergen als bestuurlijk centrum. De commissie Scham pers is in haar advies hieraan tegemoetgekomen. Het college is bereid om de gemeente Klundert met open vizier te willen tegemoettredenWel zal daartoe een zinvolle mogelijkheid moeten zijn. Die is er slechts als beide gespreks partners daarvoor voelen. Ten aanzien van de serviceverlening in de kleine kernen deelt hij mede dat garanties niet gegeven kunnen worden. Het beleid dat straks in de nieuw te vormen gemeente gevoerd zal gaan worden is thans niet te voorspellen. Het lid SCHIPPER vraagt wat het college belet om in alle openheid met de ge meente Klundert te discussiëren over de gevoelens. Hij is er voorstander van dat in alle eerlijkheid en openheid Klundert wordt benaderd. De VOORZITTER antwoordt dat het initiatief graag genomen zal worden, maar dan moeten wel beide partners daartoe bereid zijn. Het lid VAN HAM is van mening dat het college die zinvolle mogelijkheid zelf moet creëren.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 53