Wij citeren de heer Sizoo, burgervader van Klundert in de NRC. citaten. Voorzitter, wij vernemen gaarne uw reactie op de uitlatingen van de heer Sizoo en uw mening over de mate van geoefendheid van alle betrokkenen in Zevenber gen. Over de vraag hoe het komt dat de bibliotheek een financieel tekort heeft blijft u erg vaag. Uiteraard heeft de bibliotheek een eigen verantwoordelijkheid voor het finan ciële beleid en de boekhouding. Onze vraag is, heeft u, als verhuurder, wel de juiste nota's gestuurd en ook nog op tijd? Overigens dient u aandacht te geven aan het gegeven dat de bibliobus zwaar op de begroting van de bibliotheek drukt. Wij hechten in ieder geval aan het in standhouden van deze voorziening die met name voor de kerkdorpen van belang is. Naar wij hebben begrepen zal de Sportadviescommissie er niet in slagen het rapport "Sport 2000" tijdig het licht te doen zien. Ook het rapport "Evaluatie zelfwerkzaamheid sport" is nog niet klaar. Voorzitter, de WD heeft dit voorzien en daarom keihard gewerkt aan een eigen rapport getiteld: "Groen, Sport, Recreatie en Seniorenwelzijn" Inmiddels hebben alle betrokken organisaties, zoals sportclubs, ouderenbonden, politieke partijen en uw gemeentebestuur een uitnodiging ontvangen voor een bijeenkomst hierover in Café-Restaurant "De Driesprong" op 9 november aan staande aanvang 20.30 uur. Bij deze bent u ook uitgenodigd en van harte welkom. Treurig is het te moeten constateren dat instellingen van overheid en de ge subsidieerde instellingen niet in staat zijn uitvoering te geven aan de banen pools en het JWG. Heeft u daar een verklaring voor? Heel opportunistisch stelt u thans dat het bedrijfsleven de Banenpools en het JWG moeten redden. Aan de andere kant stelt u zonder motivatie het bedrijfsleven aansprakelijk voor de dreigende mislukking van de kinderopvang. Durft u deze mening ook uit te spreken op de eerstkomende bedrijfscontactavond. Nu we toch uitgenodigd zijn is de WD van plan uw mening op die avond bij de werkgevers te toetsen. Maar wellicht wilt u nu al voor deze raad verklaren waarom u zo'n ambivalente houding aanneemt tegenover het bedrijfsleven. Wij zijn van mening dat er duidelijkheid moet ontstaan over de positie van de Stichting Peuterspeelzaalwerk bij de beschrijving van het welzijnsbeleid ko mend voorjaar. Wij hebben hiervoor al aangegeven dat, wat de WD betreft, peuterspeelzaalwerk hoger op de lijst staat als basisvoorziening dan zoiets als een kinderboerde rij. Wij vernemen gaarne uw mening. Tot slot spreekt namens de Hoekse Lijst het lid Schipper: We zullen ons beperken tot die onderdelen, waarvan wij vinden dat beantwoor ding niet, onvoldoende of niet onze politieke keuze is. - 83 - U constateert terecht dat het adviescollege met aanbeveling no. 4 aan uw wens gehoor heeft gegeven. Of gedeputeerde staten integraal dit advies zullen over nemen is op dit moment een open vraag. Onze vraag of een nieuwe gemeente in staat is de leefbaarheid in 6 andere ker nen te waarborgen en te verbeteren, is niet beantwoord. U deelt wel mede, dat u alert zult zijn dat de service aan alle kernen na de herindeling gehandhaafd blijft, maar kunt u alle in en outs al? Kent u de be hoefte, de investeringen, de aangegane verplichtingen op alle terreinen?. Wij betwijfelen ditl Hoe kijkt het college tegen deze taakstelling op en is het bestuurlijk te be happen? Uw vrijage naar Klundert is op zich begrijpelijk, maar strategisch vinden wij het geen sterke zet. Liever hadden wij een initiatief gezien, waarbij u voor zou stellen om eerst op bestuurlijk niveau, met een informeel karakter, te praten met de gemeente Terheijden, Hooge en Lage Zwaluwe en Klundert. In het verdere overleg kan dit zijn voordelen opleveren. Met u zijn wij van mening dat het prematuur is om met de bestuurlijke conse quenties naar buiten te treden. We zullen eerst het standpunt moeten kennen van het Provinciaal Bestuur. Gelet op de invoeringsdatum, zeker niet voor 1 januari 1996, dienen we de her indeling niet als argument te gebruiken om relatief kleine investeringen niet te plegen. In dit verband ondersteunen wij het verzoek van het CDA om de toe gankelijkheid van het gemeentehuis te verbeteren. Wij zijn inderdaad bezorgd over de steeds groter wordende intergemeentelijke samenwerking. De invloed wordt steeds kleiner, kosten stijgen meer dan propor tioneel, burger komt steeds verder af te staan van het bestuur van het bestuur en over de kwaliteit lopen meningen sterk uiteen. Dagelijks kan men deze zorg lezen in dagbladen, zeker na het bekend worden van de gemeentelijke herinde ling. Wij staan dus niet alleen in dit opzicht. Schaalvergroting leidt in vele gevallen niet tot beter resultaat. Kijk in dit verband maar een naar het be drijfsleven. Uw mededeling dat in het kader van het lokale driehoeksoverleg de veiligheid van de burger onderwerp van gesprek zal zijn heeft onze instemming. Mogen wij van u vernemen welke beleidslijnen dan worden uitgezet? Wij hebben niets vernomen over een eventuele hardere aanpak van de criminali teit. We hebben u al medegedeeld dat de invloed van een gemeentebestuur be perkt is, maar er zijn wel wegen aanwezig om dit uit te dragen. In dit verband willen wij de T.V.-uitzending van 28 oktober 1992 in de schijnwerper plaatsen. Het bleek dat de hardere aanpak van het drugsprobleem door verschillende hulp instanties effectief heeft gewerkt, in tegenstelling tot de zachtere aanpak. Wij hebben de overtuiging dat dit ook geldt voor verkeersovertredingen, ver nielingen, diefstal etc. Preventie moet blijven bestaan, maar mag niet leiden tot verplaatsing van de tolerantiegrenzen. Voor ons blijft een bestuurlijke uitwisseling met de Poolse partnergemeente een onderdeel van representatie. We hebben reeds geschreven dat een verhoging van 4 a 5 acceptabel is. De post representatiekosten is al f 9.000,hoger. Dit bedrag moet ruimschoots voldoende zijn om de extra f 4.000,te dekken. Een verhoging van f 9.000,f 4.000,heeft onze instemming niet. We hebben niet gesteld dat op de bezoldiging van het brandweerpersoneel aan zienlijk kan worden bezuinigd. We pleiten er voor om voor 1993 hetzelfde be drag in te zetten als voor het dienstjaar 1992.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 51