- 80 - De algemene beschouwingen van de diverse partijen lezend, verbaast het ons dat u niet heeft geconcludeerd dat binnen deze raad een zekere consensus begint te ontstaan over de onderwerpen die op de agenda van de toekomst zouden moeten staan. De accenten worden links en rechts wat anders gelegd, de uitwerking moet hier en daar nog komen, maar toch, de agenda is er. Blijft toch de vraag hoe het komt dat de antenne van uw college dusdanig staat afgesteld dat u deze ontwikkelingen in deze raad niet waarneemt, herkent en erkent en er wat mee doet. U komt niet verder dan de zinsnede: "Dit soort structurerende processen laat zich niet eenvoudig via een aanbie dingsnota omkaderen". Voorzitter, dit is een opmerking die je verwacht uit de mond van welzijnswer kers en niet uit die van managers die de B.V. Zevenbergen besturen. Bij uw visie op de ontwikkeling van nieuw beleid is de kern van uw gedachten eigenlijk geformuleerd door een enkele zin op pagina 3 van uw antwoord. Die zin is: "Ook het gegeven dat er slechts een geringe flexibiliteit kan worden aange bracht in het lastenpatroon speelt hierbij een rol". Die zin zegt eigenlijk dat u altijd van ongewijzigd beleid uitgaat en niets wil doen met de onmiskenbaar vergrootte financiële ruimte. Impliciet betekent deze zin dat wij het Stadsgewest op onze blote knieën moe ten danken voor de komst van de vuilstort aan de Dikkendijk. Zonder de daaraan verbonden financiële bijdrage in de vorm van een ongemakkentoeslag, zouden wij dus, in uw visie, het bestaande beleid niet eens in stand kunnen houden. Voorzitter, dat is te gek om los te lopenl! Dat standpunt heeft verregaande consequenties. Indien u bijvoorbeeld in de aanbiedingsnota, op de laatste pagina, constateert dat voor ingrijpende verbe teringen van sportaccommodaties geen financiële dekking aanwezig is, dan vra gen wij ons af hoe deze ooit betaald moeten worden. Dan zal uw mening over de financiële mogelijkheden toch aanzienlijk moeten veranderenll Voorzitter, constaterend en concluderend en wetend dat voor belangrijke uitga ven in de toekomst, u als college nog geen dekking weet, vielen we bijna van onze stoel toen wij lazen dat het kleine beetje ruimte dat in 1993 ontstaat, zal worden besteed aan een kinderboerderij en milieu—educatief centrum. Als u het gemeentelijk beleid zou benaderen in termen van prioriteiten, dan kan een kinderboerderij annex milieu-educatief centrum nooit bovenaan de prioriteiten lijst geplaatst worden. Als u dit wel doet betekent dit dat u deze voorziening ziet als een soort basisvoorziening. Let wel, voorzitter, we hebben het over uw visie op hetgeen deze gemeente aan nieuw beleid nodig heeft. De raad stelt andere prioriteiten, dat hebben wij hiervoor al vastgesteld. Geen aandacht bij u voor seniorenhuisvesting, nauwelijks aandacht voor be drijventerreinen en werkgelegenheid en geen aandacht voor de financiering van de renovatie van sportcomplexen. Maar wel een kinderboerderij en milieu-educatief centrumals basis voorziening?? En dat, terwijl bijvoorbeeld een organisatie als de Stichting Peuterspeelza len, met een deelnamescore van meer dan 90 al jaren vecht voor die erkenning als basisvoorziening, het zwembad vraagt om upgrading en het bibliotheekwerk geld tekort komt. Voorzitter, legt u dat deze raad maar eens uit en leg dat de burger maar eens uit. - 81 - Waar haalt u trouwens de f 250.000,vandaan om een kinderboerderij en milieu-educatief centrum te realiseren? De f 26.500,ruimte in de begroting schijnt u immers bestemd te hebben voor de exploitatie en niet voor de inves tering. Wij gunnen gaarne de PvdA een succesje, electoraal hebben ze dat hard nodig, maar wij zijn het er niet mee eens, althans niet met deze financiële opzet. Het voorgaande overziende stellen wij een aantal veranderingen voor: Vrijmaken van een bedrag uit de structurele baten uit de ongemakkentoeslag ten behoeve van met name renovatie en onderhoud van sportaccommodaties; 2. De kinderboerderij los te koppelen van het milieu-educatief centrum en te integreren met de te zijner tijd te realiseren groenopzet in het centrum; 3. Het milieu-educatief centrum op te zetten in samenwerking met het te zijner tijd op te zetten lokaal educatief centrum in het kader van de volwassenen educatie. Voorzitter, indien uw college niet op deze manier met de raad wil meedenken, zijn wij van plan de raad hierover een uitspraak te vragen. Thans nog enkele andere opmerkingen en vragen. Wij delen uw visie dat het voorstel van Schampers draagvlak geeft aan het IHM. Anderzijds vangen wij signalen op dat Klundert voorzichtig op zijn schreden begint terug te keren en toch bemoeienis met Moerdijk zou willen behouden. Ook in Standdaarbuiten worden die signalen waargenomen. Voorzitter, wij willen u in overweging geven niet alleen de deur open te zet ten voor initiatieven, doch, met de nodige prudentie en subtiliteit, zelf ini tiatief te nemen. Wij vinden het absolute onzin om, met het oog op de gemeentelijke herindeling, te gaan denken aan een nieuw gebouw. Dit gebouw is primal 1 Bovendien is het niet ondenkbaar dat in de toekomst dislokaties nodig zijn in de overige kernen van Groot Zevenbergen. In dit kader vinden wij het een uitstekend idee om het gebouw Markt 23 hier eventueel in te betrekken. Gaarne uw visie. Wat betreft de entree van het gemeentehuis is ook hij van mening dat deze ver beterd moet worden. O heeft over de leefbaarheid aldaar kennelijk een andere mening dan de bewo ners, getuige de informatie die Werkgroep Leefbaarheid Zoetendaal heeft toege stuurd. De belangrijkste telefoonnummers die daarin genoemd worden zijn die van de politie en het algemeen alarmnummer 06-11. Wij vragen ons echt af of u wel weet wat er leeft in die wijk. Wij betreuren het dat u de discussie en de beslissing over de verplaatsing van de kermis heeft uitgesteld. De begrotingsbehandeling is al zo'n saaie bedoe ning: door dit soort punten voor u uit te schuiven wordt het alleen nog maar saaier. Op dit onderwerp willen wij eigenlijk niet terugkomen doch het zal met name de heer Huyssoon genoegen doen dat de NRC van 31 oktober jongstleden ons op ande re gedachten heeft gebracht. Ronduit geschokt waren wij bij het lezen van ideeën die bij bestuurders in deze regio leven over de noodzaak het rampenplan te oefenen. Daarbij moet be dacht worden dat het Moerdijkterrein enkele industrieën huisvest die aangeduid worden met de kwalificatie "Post Soweso Bedrijven".

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 50