- 68 - Wethouder KRIJNEN-BOOT deelt mede dat een duidelijke budgetfinanciering zal moeten worden uitgewerkt. Daaraan wordt concreet gedacht. Als daarbuiten wordt gegaan zal naar de raad worden teruggekomen. Wat betreft de klankbordgroep zegt ze dat deze niet in overleg treedt met de instanties. Deze krijgt door het D.B. uitgewerkte zaken aangereikt. Het lid VAN HAM is van mening dat voor wat betreft het zorgnetwerk eerst met het Stadsgewest contact gelegd zal moeten worden. Ze hoopt per 1 januari 1994 de nieuwe instelling operationeel te hebben. De tijd tussen opheffing en oprichting moet zo kort mogelijk gehouden wor den, gestreefd zal er naar worden om deze op elkaar aan te laten sluiten. De intentie is duidelijk om vóór maart 1993 aan het werk te gaan tot het opzetten van een nieuw beleid. Daarmee zal naar de raad worden teruggeko men. De VOORZITTER is van mening dat in het komende jaar nog voldoende gelegen heid zal zijn om op een aantal punten nader van gedachten te wisselen. Het gaat er nu om een bepaalde lijn naar de toekomst uit te zetten. f> Hij stelt dan ook voor om akkoord te gaan met het voorstel. Het lid VAN HAM constateert dat is toegezegd om in maart 1993 in de raad terug te komen met een volledig beleidsstuk. Ook zal er geen projectorgani satie komen, maar een vorm van klankbordgroep in de commissie O W, waar bij alle verantwoordelijkheid aan de raad blijft. Tot slot zal, indien een deskundige wordt ingehuurd, buiten het bestek van de budgetverantwoorde lijkheid, een expliciet raadsvoorstel vereist zijn. Het lid JANSSON is van mening dat met de aangevoerde argumenten van de vorige spreker rekening moet worden gehouden. Hij beschouwt het voorstel dan ook als voorlopig, met de mogelijkheid van amendering in de komende tijd aan de hand van beleidsvoorstellen door het college. Het lid HUIJSSOON deelt nog mede dat zijn fractie geen voorstander is van nog langer pappen en nathouden. Het lid SCHIPPER is van mening dat een duidelijk tijdspad uitgezet moet worden. Daarnaast is een goede organisatievorm een absolute voorwaarde om een en ander te doen slagen. Hij behoudt zich eveneens het recht voor om bij de behandeling van deze zaken een amendement in te dienen. De VOORZITTER zegt dat er wel een voorstel ligt met een duidelijke lijn. Gelet op het tijdpad zal een aantal zaken terugkomen. Het is derhalve geen vrijblijvende zaak. Bijsturing is echter altijd mogelijk. Hij stelt voor om het voorstel aan te nemen met inachtname van de gemaakte opmerkingen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 21. Voorstel met betrekking tot de financie ring van de bouw van het contingent soci ale huurwoningen 1992. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 22. Voorstel tot opheffing van de gemeen schappelijke regeling Welstandszorg West- Brabant en tot vaststelling van de gemeenschappelijke regeling voor Wel standszorg Noord-Brabant. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 23. Voorstel tot het voteren van een krediet ten behoeve van de aanschaf van k.c.a.- milieuboxen. Het lid SCHOUWENAARS zegt dat de gemeente Zevenbergen m.b.t. de invoering van de K.C.A.-boxen zeker niet vooraan heeft gelopen. Thans kunnen deze voor een vriendelijke prijs worden aangeboden. De aanschaf ervan is echter geen doel op zich, ze moeten gebruikt, opgehaald en de inhoud ervan op adequate wijze verwerkt worden. Hij verzoekt daarom om vóór de invoering met een toegespitst voorlichtings- en informatieplan te komen, zodat de bevolking van meet af aan deze box als een normaal huishoudelijk artikel gaat beschouwen. Het lid KRAMER deelt mede dat de milieuboxen de gemeente toch een behoor lijk bedrag kost. Ook het benodigd bedrag om de boxen uit te zetten, f 16.500,vindt hij erg fors. Hij zou graag weten waaruit dat bedrag is opgebouwd Daarnaast is hij van mening dat de box zeker niet in alle gevallen gebruikt zal worden voor het doel waarvoor deze bestemd is. Het gevolg zal daarom ook zijn dat bij verhuizing vaak deze box zal worden meegenomen. Hij vraagt daarom ook of in de begeleidende brochure duidelijk aangegeven kan worden dat de box bij het huis hoort. Dat dient ook aan de plaatselijke makelaars te worden medegedeeld. Anderzijds vraagt hij zich af of het wellicht aan te bevelen is om statiegeld te heffen op een milieubox. Hij ziet het anders toch gebeuren dat over een paar jaar een groot aantal boxen is verdwenen. Hij wenst dan ook een waterdichte regeling. Wethouder VAN DE WETERING deelt mede dat de kosten van een box f 13,75 excl. b.t.w. bedragen. Hij is van oordeel dat er eerst een aantal jaren mee gewerkt moet worden om te zien in hoeverre de boxen zullen worden meegeno men. De totale investering wordt in een aantal jaren afgeschreven d.m.v. een bijdrage van f 0,40 per maand. Hij heeft er geen bezwaar tegen om in de voorlichtingsbrochure duidelijk op te nemen dat de box eigendom is van de gemeente. Een waterdichte regeling is op dit moment naar zijn mening niet noodzakelijk. Ook het doel van de box zal duidelijk naar voren worden ge bracht. Hij hoopt dat de kosten van het ophalen van het K.C.A. alleen maar zullen stijgen, want alles wat extra wordt ingeleverd betekent extra kosten voor de huishoudens. Voor het milieu is dat echter een goede zaak. Hoe het bedrag van f 16.500,is opgebouwd heeft hij op dit moment niet voorhanden. In de eerstvolgende commissievergadering zal hij dat echter mededelen. Het lid SCHOUWENAARS is van mening dat er een voorlichtingsplan noodzake lijk is, niet slechts een brochure. Er is een continue stroom van informa tie noodzakelijk.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 44