- 68 -
Wethouder KRIJNEN-BOOT deelt mede dat een duidelijke budgetfinanciering zal
moeten worden uitgewerkt. Daaraan wordt concreet gedacht. Als daarbuiten
wordt gegaan zal naar de raad worden teruggekomen.
Wat betreft de klankbordgroep zegt ze dat deze niet in overleg treedt met
de instanties. Deze krijgt door het D.B. uitgewerkte zaken aangereikt.
Het lid VAN HAM is van mening dat voor wat betreft het zorgnetwerk eerst
met het Stadsgewest contact gelegd zal moeten worden.
Ze hoopt per 1 januari 1994 de nieuwe instelling operationeel te hebben.
De tijd tussen opheffing en oprichting moet zo kort mogelijk gehouden wor
den, gestreefd zal er naar worden om deze op elkaar aan te laten sluiten.
De intentie is duidelijk om vóór maart 1993 aan het werk te gaan tot het
opzetten van een nieuw beleid. Daarmee zal naar de raad worden teruggeko
men.
De VOORZITTER is van mening dat in het komende jaar nog voldoende gelegen
heid zal zijn om op een aantal punten nader van gedachten te wisselen.
Het gaat er nu om een bepaalde lijn naar de toekomst uit te zetten. f>
Hij stelt dan ook voor om akkoord te gaan met het voorstel.
Het lid VAN HAM constateert dat is toegezegd om in maart 1993 in de raad
terug te komen met een volledig beleidsstuk. Ook zal er geen projectorgani
satie komen, maar een vorm van klankbordgroep in de commissie O W, waar
bij alle verantwoordelijkheid aan de raad blijft. Tot slot zal, indien een
deskundige wordt ingehuurd, buiten het bestek van de budgetverantwoorde
lijkheid, een expliciet raadsvoorstel vereist zijn.
Het lid JANSSON is van mening dat met de aangevoerde argumenten van de
vorige spreker rekening moet worden gehouden. Hij beschouwt het voorstel
dan ook als voorlopig, met de mogelijkheid van amendering in de komende
tijd aan de hand van beleidsvoorstellen door het college.
Het lid HUIJSSOON deelt nog mede dat zijn fractie geen voorstander is van
nog langer pappen en nathouden.
Het lid SCHIPPER is van mening dat een duidelijk tijdspad uitgezet moet
worden. Daarnaast is een goede organisatievorm een absolute voorwaarde om
een en ander te doen slagen. Hij behoudt zich eveneens het recht voor om
bij de behandeling van deze zaken een amendement in te dienen.
De VOORZITTER zegt dat er wel een voorstel ligt met een duidelijke lijn.
Gelet op het tijdpad zal een aantal zaken terugkomen. Het is derhalve geen
vrijblijvende zaak. Bijsturing is echter altijd mogelijk. Hij stelt voor om
het voorstel aan te nemen met inachtname van de gemaakte opmerkingen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
21. Voorstel met betrekking tot de financie
ring van de bouw van het contingent soci
ale huurwoningen 1992.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
22. Voorstel tot opheffing van de gemeen
schappelijke regeling Welstandszorg West-
Brabant en tot vaststelling van de
gemeenschappelijke regeling voor Wel
standszorg Noord-Brabant.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
23. Voorstel tot het voteren van een krediet
ten behoeve van de aanschaf van k.c.a.-
milieuboxen.
Het lid SCHOUWENAARS zegt dat de gemeente Zevenbergen m.b.t. de invoering
van de K.C.A.-boxen zeker niet vooraan heeft gelopen. Thans kunnen deze
voor een vriendelijke prijs worden aangeboden. De aanschaf ervan is echter
geen doel op zich, ze moeten gebruikt, opgehaald en de inhoud ervan op
adequate wijze verwerkt worden. Hij verzoekt daarom om vóór de invoering
met een toegespitst voorlichtings- en informatieplan te komen, zodat de
bevolking van meet af aan deze box als een normaal huishoudelijk artikel
gaat beschouwen.
Het lid KRAMER deelt mede dat de milieuboxen de gemeente toch een behoor
lijk bedrag kost. Ook het benodigd bedrag om de boxen uit te zetten,
f 16.500,vindt hij erg fors. Hij zou graag weten waaruit dat bedrag is
opgebouwd
Daarnaast is hij van mening dat de box zeker niet in alle gevallen gebruikt
zal worden voor het doel waarvoor deze bestemd is. Het gevolg zal daarom
ook zijn dat bij verhuizing vaak deze box zal worden meegenomen. Hij vraagt
daarom ook of in de begeleidende brochure duidelijk aangegeven kan worden
dat de box bij het huis hoort. Dat dient ook aan de plaatselijke makelaars
te worden medegedeeld. Anderzijds vraagt hij zich af of het wellicht aan te
bevelen is om statiegeld te heffen op een milieubox. Hij ziet het anders
toch gebeuren dat over een paar jaar een groot aantal boxen is verdwenen.
Hij wenst dan ook een waterdichte regeling.
Wethouder VAN DE WETERING deelt mede dat de kosten van een box f 13,75
excl. b.t.w. bedragen. Hij is van oordeel dat er eerst een aantal jaren mee
gewerkt moet worden om te zien in hoeverre de boxen zullen worden meegeno
men. De totale investering wordt in een aantal jaren afgeschreven d.m.v.
een bijdrage van f 0,40 per maand. Hij heeft er geen bezwaar tegen om in de
voorlichtingsbrochure duidelijk op te nemen dat de box eigendom is van de
gemeente. Een waterdichte regeling is op dit moment naar zijn mening niet
noodzakelijk. Ook het doel van de box zal duidelijk naar voren worden ge
bracht. Hij hoopt dat de kosten van het ophalen van het K.C.A. alleen maar
zullen stijgen, want alles wat extra wordt ingeleverd betekent extra kosten
voor de huishoudens. Voor het milieu is dat echter een goede zaak.
Hoe het bedrag van f 16.500,is opgebouwd heeft hij op dit moment niet
voorhanden. In de eerstvolgende commissievergadering zal hij dat echter
mededelen.
Het lid SCHOUWENAARS is van mening dat er een voorlichtingsplan noodzake
lijk is, niet slechts een brochure. Er is een continue stroom van informa
tie noodzakelijk.