- 66 - uitgangspunten. Ze vraagt dringend om daar waar mogelijk steun te bieden om te komen tot een goede invulling van zowel bestuur als personeel. De nieuwe opzet heeft helaas consequenties voor zowel de Stichting Markt 23 en het G.O.W. Ze verzoekt om de betreffende procedure met de grootste zorg vuldigheid te voeren. De oprichting van het zorgnetwerk voor ouderen is haar niet helemaal duide lijk. Wie neemt de informatieve taak voor zijn rekening? Het lijkt haar een goede zaak om op één plaats slechts één keer een probleem te moeten uitleg gen. Dit betekent een goede service aan de burgers. Indien bundeling van particulier initiatief kan leiden tot oprichting van een seniorenraad, heeft dit haar voorkeur. Ze verneemt graag wanneer de instellingen ingeschakeld worden en hoe en met wie het overleg dan plaatsvindt. Het lid VAN BRENKELEN is tevreden over fase 1. De knelpunten zijn duidelijk aangegeven. T.a.v. de implementatie-fase heeft hij nogal wat bedenkingen. Hij verwacht dat dit een open eind zal worden, waardoor te lang onrust voor de medewerkers zal kunnen ontstaan. Hij pleit ervoor dat er een zo kort mogelijk traject gehanteerd wordt om de knelpunten op te lossen. Hij zegt ervoor te zullen waken dat door de reorganisatie het buurt- en clubhuiswerk in de beide kerkdorpen geen schade zal oplopen. Hij is voor stander van een reorganisatie van het welzijngebeuren in Zevenbergen, maar dat moet gericht zijn op maat, dicht bij de burgers en niet ver van de burger vandaan. Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat een aantal onderdelen van het rapport de komende tijd nader uitgewerkt zal gaan worden. De raad zal daar dan een besluit over dienen te nemen. Conform de hoofdlijnen zal thans een besluit genomen moeten worden m.b.t. de vorming van één Zevenbergse welzijnsstichting per 1 januari 1994. Voor de langere termijn zijn daarmee voldoende mogelijkheden om in te spe len op veranderingen die er wellicht ook in territoriale zin zullen plaats vinden. De bedoeling van het college is om ook de doelgroepen uit te breiden met de gehandicapten. Enige voorzichtigheid is geboden, gezien de discussies tus sen het ministerie van W.V.C. en de zorgverzekeraars. Eveneens wordt conform de hoofdlijnen het aantal formatieplaatsen vastge steld. Het college meent voldoende inzicht te hebben gekregen om een be sluit m.b.t. de gewenste formatie in de toekomst te nemen. Ze deelt verder mede dat de opheffing van 2 bestaande instellingen belang rijke personele consequenties kan hebben. Het college is zich dat terdege bewust. De stichtingen zijn gebonden aan de rechtspositionele bepalingen van de C.A.O. Welzijn. In het overleg met de stichtingen zal dat door het college uiteraard worden meegenomen. Het aantrekken van het nieuwe personeel is echter aan de stichting voorbehouden. Het college blijft verder verantwoordelijk voor de verdere uitwerking van het rapport. De klankbordfunktie van de commissie O en W heeft ze als nut tig ervaren. In de implementatiefase zal daarom wederom daarvan gebruik worden gemaakt. De uiteindelijke besluitvorming zal uiteraard altijd aan de raad voorbehouden blijven. Ze is verder van mening dat er voldoende handvaten zijn om met het rapport verder te kunnen werken. Dat er spoedig overleg, in het kader van de conti nuïteit moet plaatsvinden, is zonder meer een voorwaarde. De klankbordgroep kan om informatie vragen, de seniorenraad kan een goede signaleringsmogelijkheid hebben. Voorlopig zal volstaan moeten worden met het geoormerkt laten van de nu beschikbare budgetten. Dat het binnen de welzijnssektor blijft is op dit moment nog niet te zeggen. Tot slot deelt ze mede dat ook het college alle waardering heeft voor het werk door de vrijwilligersbesturen. Het lid VAN DER STEE—VAN AGTMAAL vindt het een goede zaak om de stadsgewes telijke ontwikkeling goed in de gaten te houden. Ze heeft persoonlijk de klankbordgroep als zeer positief ervaren. Haar fraktie stemt in met de op richting van een Stichting Welzijn Zevenbergen. Ook de stopzetting van de subsidiëring van de Stichting Markt 23 en het G.O.W. per 1 januari 1994 heeft haar instemming. Tevens stemt ze in met het voorstel om de wachtgeldverplichtingen voor rekening van de gemeente te nemen. Tot slot is ook zij voorstander van een externe deskundige in de implemen tatiefase. Het lid VAN HAM is van mening dat eerst een beleid moet worden gevoerd, waarna de organisatie moet worden ingericht. De raad moet haar verantwoor delijkheid nemen. Het zorgnetwerk ouderen, door iedereen onderschreven, moet er komen. Hij stelt voor om met die mensen om de tafel te gaan zitten en aan de des kundige te verzoeken om dat zorgnetwerk vorm te geven. De projektorganisa- tie wijst hij af. Resumerend is hij van mening dat de punten 1 en 2 aangescherpt dienen te worden, zodat de raad werkelijk het voortouw neemt. Het lid WIJBENGA-HELMER is ook van oordeel dat t.a.v. het zorgnetwerk met deskundigen overleg gevoerd zal moeten worden, om daaraan vorm te geven. Wat betreft het personeel merkt ze op dat op een gegeven moment de stich ting wordt opgeheven, zodat er geen bestuur meer is. Ergens zullen nieuwe personeelsleden vandaan moeten komen en zal er inhoud gegeven moeten worden aan een nieuw beleid. Daar ligt zeker een taak voor het gemeentebestuur. Met de projektgroep heeft ze problemen, in die zin dat vaag is aangegeven wat ze zich daaronder moet voorstellen. Er moet invulling gegeven worden aan een aantal zaken. Daar is deskundigheid voor nodig. Het lid VAN BRENKELEN benadrukt nogmaals dat het uitvoerende werk geen schade mag ondervinden door de reorganisatieplannen. Hij pleit er dan ook voor om de huidige werkzaamheden in kaart te brengen. Hij is er ook voor stander van om op korte termijn met de stichting de personeelsproblematiek te bespreken. Tot slot wil hij wat meer duidelijkheid over de plaats van de coördinator in de nieuwe organisatie. Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de externe deskundige bepaalde taken krijgt. Het is niet de bedoeling dat het college zich voortdurend zal laten begeleiden. Het lid VAN HAM vraagt bij interruptie wat daarvan de financiële gevolgen zijn. Aan de onderzoeken is inmiddels bijna f 100.000,uitgegeven. Hij heeft reeds eerder het verzoek gedaan om bepaalde uitgaven voor een deskundige eerst aan de raad voor te leggen. Hij wil dan ook graag weten welke financiële kaders worden bedoeld.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 43