f*),
- 64 -
1. De gemeente voert een stimulerend beleid van sociale vernieuwing (als
voorbereiding op de wet), waarin problemen van inwoners in hun onder
linge samenhang worden begrepen.
Specifiek (lokaal) krijgt dit beleid vorm in de samenhangende terreinen
Welzijn, Zorg en Arbeid.
Daar waar de gemeente direct invloed uitoefent op deze werkzaamheden
kenmerkt de relatie zich door de kernbegrippen preventie, zakelijkheid,
budget f inanc ier ing
Teneinde helderheid te verkrijgen in het daadwerkelijk te voeren beleid
worden de volgende stappen gezet:
A. Op het terrein van Welzijn:
Rekening houdend met landelijke ontwikkelingen, waarbij gebruik kan
worden gemaakt van de ODRP-rapportageen de door deze Raad in het
beleidsakkoord aangegeven prioriteiten, wordt door een ambtelijke werk
groep (aangevuld met bestuurders c.q. medewerkers van Lindonk en Markt
23) een beleid geconcipeerd ten behoeve van de Raad.
Dit voorstel omvat:
1. de uit te voeren aktiviteiten op volgorde van prioriteit;
2. een definitieve organisatievorm, minimaal zijn hierin opgenomen de in
Zevenbergen uit te voeren educatieve vormings- en opbouwwerkzaamhe-
den;
3. de wijze waarop georganiseerde, alsmede ongeorganiseerde vrijwilli
gers bij het werk worden betrokken;
4. het treffen van maatregelen voor de opheffing van Markt 23 in de hui
dige vorm; de personele gevolgen worden op maatschappelijk aanvaard
bare wijze behandeld;
5. het opstellen van een overgangsscenario, zodanig dat de huidige werk
zaamheden van Markt 23 worden gewaarborgd.
B. Ten aanzien van de zorg
Rekening houdend met landelijke ontwikkelingen (waarbij gebruik kan
worden gemaakt van de ODRP-rapportage) worden de nu adequaat functione
rende zorginstellingen (intra- en extramuraal) in Zevenbergen verzocht
een eigentijds lokaal/regionaal zorgbeleid te concipiëren waarin primair
opgenomen
1. een toegankelijk, integraal zorgbeleid;
2. in verband met de diverse subsidiëringsnormen een advies over een
haalbare variant ten aanzien van een op te zetten lokaal zorgnetwerk
(niet beperkt tot ouderen maar inclusief jongeren, zorgbehoeftigen,
gehandicapten)
3. de plaats van georganiseerde en ongeorganiseerde vrijwilligers in dit
zorgnetwerk;
4. de wijze waarop de gemeente dit beleid kan stimuleren en daadwerke
lijk ondersteunen;
5. een stappenplan om een en ander te realiseren.
In dit advies zal tevens worden opgenomen de daadwerkelijke verdeling van
de zorgaktiviteiten die momenteel door het G.O.W. worden uitgevoerd.
- 65 -
Ambtelijk wordt de opheffing van het G.O.W. voorbereid; hierin wordt een
overgangsscenario opgenomen.
Punten 2-3 zijn opgenomen in voorstel 1 wachtgeldreserve hiervoor gebruiken
is W.O.B. akkoord.
C. Ten aanzien van arbeid
Dit beleid kan in samenhang met Welzijn (educatie, R.O.C.) worden uitge
voerd
Diverse ontwikkelingen
Ambtelijk wordt een initiatief gestart om te komen tot een zakelijke
samenwerking tussen de drie in Zevenbergen opererende instellingen op
het terrein van kinderopvang en peuterspeelzalenwerk.
Alle genoemde voorstellen worden in maart 1993 aan de Raad voorgelegd.
Punt 4
Inhuren van externe deskundigheid op onderdelen kan noodzakelijk zijn.
Indien zulks het geval is, zal dit per onderdeel aan de Raad worden voorge
legd. Alsdan zal over de daarvoor te bestemmen middelen, alsmede over de
keuze van een extern deskundige worden besloten.
Punt 5
Tot maart 1993 zal de uitvoering van de hierboven genoemde voorstellen ter
hand worden genomen door:
- een ambtelijke werkgroep (Welzijn)
uitgebreid met Lindonk en Markt 23
- een werkgroep zorg, die wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van
intra/extra murale zorginstellingen die momenteel in Zevenbergen opere
ren (zoals SANCTA, WESTHOEK, MARKENLANDEN, KRUISWERK).
Toelichting op punt 5
Uw college stelt een projektgroep implementatie voor.
Allereerst moeten we vaststellen, dat wij slechts op onderdelen kunnen
overgaan tot implementatie uitvoering). Daar waar dat kan is dit simpel
weg ambtelijke uitvoering van een raadsbesluit.
De onderdelen die niet kunnen worden uitgevoerd, vergen overleg met en ad
vies van diverse instellingen. In onze voorstellen vragen wij die instel
lingen om wille van deskundigheid en maatschappelijk te verkrijgen draag
vlak, in werkgroepverband met voorstellen te komen. Deze voorstellen dienen
naar onze mening de normale gang van beleidsstukken te gaan, namelijk:
advies aan B en W;
behandeling B en W-advies door Raads-adviescommissie;
Raadsbesluit.
Verantwoordelijkheden blijven dan waar ze thuishoren.
Het projektmodel is hiervoor niet adequaat. Een zeer aktieve rol van de
portefeuillehouder wel.
Het lid WIJBENGA-HELMER kan het in grote lijnen eens zijn met de opzet van
het raamwerk voor het lokaal welzijnsbeleid en de algemeen geformuleerde