1 20. Voorstel met betrekking tot het ODRP-rapport "Advies gemeentelijk beleid en organisatie op het terrein van welzijn". Het lid VAN DER STEE-VAN AGTMAAL spreekt haar erkenning uit voor de mede werking die door de vrijwilligers, de voorzitter van de W.A.C. en de wet houder is gegeven. De politiek was op die manier rechtstreeks betrokken bij de totstandkoming van het rapport. Dit rapport is een goed overzicht van hetgeen er in Zevenbergen aan de hand is. De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van het welzijn. De ontgroening heeft plaats gemaakt voor vergrijzing. Het rijk heeft vele taken gedecentraliseerd, gelden welke geoormerkt waren in het verleden worden gekort en zonder doelstelling gestort in het gemeentefonds. Het welzijnsbeleid vraagt een totaal andere opzet. Het rijk geeft dit zo aan: Het doel voor de jaren 90 is het versterken en handhaven van de onafhanke lijkheid van de mens. De problemen bij het welzijnswerk in Zevenbergen zijn niet uniek. De veran derde samenleving vraagt om aangepaste werkvormen. Duidelijk is naar voren gekomen waar de knelpunten liggen. Het aantal inwoners van de gemeente Zevenbergen is te klein voor een groot welzijnsinstituut. Ook dienen we rekening te houden met de toekomstige gemeentelijke herindeling. Er dient daarom gekozen te worden voor een korte termijn oplossing van 4 a 5 jaar, zodat later geruisloos zo nodig uitgebreid dan wel geherstructureerd kan worden Ze wijst er op dat het college voorstelt om één stichting te vormen, te weten de Stichting Welzijn Zevenbergen, welke zal bestaan uit 2 afdelingen, nl. de afdeling Welzijn, waaronder Markt 23 en het G.O.W. gaan participe ren, en de afdeling Educatie en Vormingswerk. Ze vraagt om de ontwikkelingen van rijkswege, de zogenaamde vorming van de R.O.C., goed in de gaten te houden en het bestuur in deze te ondersteunen. Ze wijst er vervolgens op dat voorgesteld wordt om de subsidiëring van Markt 23 en GOW per 1 januari 1994 stop te zetten. Dat mag echter niet betekenen dat de praktische werkzaamheden in gevaar komen of er een vacuüm ontstaat. Vandaar dat er spoedig overleg nodig is. Vooral de vrijwilligers moeten weten waar ze aan toe zijn. Voor het personeel dient er een zeer zorgvuldige procedure gevolgd te worden. Voordat de nieuwe Stichting per 1 januari 1994 van start kan gaan zal de invulling van het bestuur gereed moeten zijn, er moet een beschrijving van het takenpakket zijn en een coördinator aangesteld moeten worden. Dit alles moet op de rails gezet worden. Ze stelt het op prijs dat gewerkt gaat worden met een deskundige en terug koppeling naar een projectgroep. Wel adviseert ze om daar de voorzitter van de welzijnsadviescommissie bij te betrekken.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1992 | | pagina 37