- 15 -
Hij vraagt of het college daaraan kan bijsturen.
De situatie rond de MAVO baart hem grote zorgen. Hij vraagt wat het college
er aan kan bijdragen om te bevorderen dat binnen de gemeentegrenzen het
MAVO-onderwijs gehandhaafd kan worden.
Daarnaast vraagt hij naar de wil en bereidheid van het college om de
huidige spreiding van de scholen te handhaven. Onderwijsgebouwen moeten
niet te snel aan de onderwijsbestemming worden onttrokken.
Verder mist hij in het onderwijsbeleidsplan een stuk eigen beleid. Wellicht
is er iets te doen in de vorm van b.v. muzikale vorming.
Het lid SCHIPPER zegt dat het onderwijsbeleidsplan qua inventarisatie een
uitstekend stuk is. Hij mist echter net als de vorige spreker, een stuk
eigen beleid. Het is noodzaak dat de gemeente haar beleid bepaalt t.a.v. de
OBD. Ook het zwemonderwijs is helaas verdwenen. Wellicht kan daar ook weer
invulling aan gegeven worden. Hoe gaat het college om met de inrichting van
scholen. Hoe ruim wil de gemeente met de LONDO-normen omgaan. Dat geldt ook
voor de aanvragen ex artikel 72. Daar staat in de nota niets van vermeld.
Helaas constateert hij dat destijds niet één regionale school werd gesticht
tussen de R.K. Mavo - Chr. Mavo - L.H.N.O. Behoud van de MAVO in Zevenber
gen is echter noodzaak.
Het lid WIJBENGA-HELMER is verheugd dat de toename van het aantal leerlin
gen uit de wijk Molengors de aandacht heeft en dat aan een tijdelijke, dan
wel permanente oplossing wordt gewerkt. Financieel gezien is de laatste
periode goed afgesloten. Flexibiliteit, medegebruik van scholen en samen
werking kunnen wellicht bijdragen aan verlaging van de kosten. Dat blijkt
o.a. uit de nauwere samenwerking tussen het vormingscentrum en de basisedu
catie.
Ze vraagt het college attent te zijn op de ontwikkelingen inzake de uit
stroom naar het speciaal onderwijs. Tevens verzoekt ze het college om er
alles aan te doen dat het MAVO-onderwijs in Zevenbergen gehandhaafd blijft.
Het lid BROEDERS-DE BRUIJN is van mening dat beter gesproken kan worden
over de "onderwij sinformatiegids"Het resultaat van het plan vindt ze dan
ook teleurstellend, omdat het een opsomming is van feiten en prognoses. Ze
is er zich van bewust dat de financiële situatie zich niet leent voor
groots opgezette onderwijsplannen. Ze hecht er grote waarde aan dat, waar
noodzakelijk, de onderwijsnota gebruikt zal gaan worden om in onderling
overleg te komen tot een verantwoord onderwijsbeleid voor de toekomst.
T.z.t. kan dan bekeken worden aan welke aktiviteiten de voorkeur gegeven
moet worden.
Ze deelt verder mede dat alles in het werk moet worden gesteld om de MAVO
en Vormingscentrum Lindonk zoveel mogelijk te ondersteunen. Ze stelt voor
om, samen met de OBD, de uitstroom naar het speciaal onderwijs goed in de
gaten te houden. De ontwikkelingen in de komende jaren dienen aan de
commissie te worden voorgelegd, zodat daar zonodig op kan worden inge
speeld.
Wethouder KRIJNEN-BOOT is van mening dat de rol van de gemeente op het
gebied van het onderwijs niet al te groot is. Met name in het voorgezet
onderwijs is een historische ontwikkeling te bespeuren.
Ze deelJ" mede dat per 1 augustus 1994 de 240-norm in werking treedt.
Op 1 augustus 1993 zal de fusie met een andere scholengemeenschap een feit
moeten zijn. De MAVO in Zevenbergen kan thans nog aan die norm voldoen,
maar een zeker voortbestaan kan slechts gegarandeerd worden door een
samenwerking met een grotere scholengemeenschap.
- 16 -
ha 18 toezegging gekregen dat deze bereid is om een
L t Stek0n °m t0t e0n °Plossin9 va" de knelpunten te
komen. De afspraak met de MAVO is gemaakt dat, indien het moment daar is,
de gemeente aktie zal ondernemen.
Ze zegt verder dat het eigen beleid, m.n. voor wat betreft de muzikale
vormrng, in het overleg met de scholen aan de orde zal worden gesteld.
Bekeken zal worden welke mogelijkheden er daartoe zijn.
inzake de leegkomende schoolgebouwen deelt ze mede dat de 2 km.-afstand
meegewogen zal moeten worden. Uit een oogpunt van peiling zal zeker
voorzichtig moeten worden omgesprongen met het definitief afstoten.
Vervolgens deelt ze mede dat er t.a.v. het zwemonderwijs mogelijkheden zijn
in het gemeentelijk zwembad. Naar haar mening is er in het verleden ten
aanzien daarvan een goed doordacht besluit genomen.
Wat betreft de huisvesting zegt ze dat per m2 een bedrag wordt uitbetaald.
Die normen liggen vast en daaraan kan zeker niet getornd worden.
Uitgangspunt is het handelen binnen de LONDO-normen. Dat dit niet altijd
haalbaar is, is vaak niet te voorkomen.
Het lid SCHIPPER vindt het jammer dat niet de toezegging wordt gedaan dat
het college uitspraken zal doen over een aantal concrete zaken. Hij denkt
daarbij o.a. aan de OBD en buitenschoolse aktiviteiten. Handhaving van de
LONDO-normen betekent dat er geen ruimte is indien scholen in de problemen
komen
Het lid BROEDERS-DE BRUIJN sluit zich aan bij de woorden van de vorige
spreker
Wethouder KRIJNEN-BOOT antwoordt dat de rol van de OBD niet wordt terugge
drongen. Dat is duidelijk aangegeven in de nota. Ook de uitstroom naar het
bijzonder onderwijs is een heel nadrukkelijk aandachtspunt. Met de OBD
dient dit goed gevolgd te worden, Het starten van de projecten, begin van
dit schooljaar, is een stap in de goede richting. De afspraak zal gemaakt
moeten worden om de nota regelmatig ter hand te nemen en de mogelijkheden
tot het komen tot eigen beleid kritisch te bezien. Ook het muziekonderwijs
zal de aandacht krijgen.
Het lid BROEDERS-DE BRUIJN merkt op dat het hier kunstzinnige vorm moet
betreffen. Muziekonderwijs is er reeds.
Het lid VROLINGS kan zich voorstellen dat bepaalde projecten in de kunst
zinnige vorming van kortere duur kunnen zijn, terwijl het muziekonderwijs
permanent zal worden gegeven.
Wethouder KRIJNEN-BOOT deelt mede dat met de scholen hierover in overleg
zal worden getreden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. Voorstel tot beëindiging van de samen
werking met de Volkskredietbank te
Roosendaal en tot het aangaan van een
samenwerkingsovereenkomst met de
Gemeentelijke Kredietbank te Breda.